משום דכסתה פניה כו׳. דליכא למימר בהיפוך משום דכסתה עכשיו פניה ולא היה יכול לראותה ולהכירה שתמר היא חשבה לזונה דהא כיון דאין דרך הזונות לכסות פניהם אף אם לא הכיר בה שתמר היא מ״מ לא היה לו לחושבה לזונה ולכאורה גם לפירושם לא יהיה כי כסתה פניה טעם על ויחשבה לזונה אלא משום דכסתה פניה בבית חמיה לא הכירה וטעם ויחשבה לזונה לפי שיושבת בפרשת דרכים כפירש״י בחומש לפי פשוטו ורש״י בחומש פי׳ לפי דרשה דהכא כי כסתה פניה כשהיתה בבית חמיה היתה צנועה לפיכך לא חשדה עכ״ל ולפ״ז ניחא דכי כסתה פניה הוה שפיר טעם לויחשבה לזונה משום דכסתה פניה בבית חמיה כדרך הצנועות והך אשה לא כסתה פניה כדרך הפרוצות לכך לא חשבה לתמר אלא שהיא זונה וק״ל (עי׳ בפ״ק דמגילה ע״ש):
בא גבריאל וקרבן. כי הוא מלאך הממונה על השריפה ומלמד זכות לישראל כדאי׳ פ׳ יוה״כ גבי נתנו לו גחלי אש לשרוף ירושלים כו׳ ובפ׳ ע״פ בהצלת חנניה מישאל ועזריה ע״ש ופי׳ הכתוב למנצח שנצח גבריאל לסמאל על תמר שהיתה אז כיונת אלם כשרחק סמאל סימניה בשביל דוד שיצא ממנה וק״ל:
למנצח על יונת אלם כו׳. קראה יונה ע״ש כ״י דמתילא ליונה ואמר שהיתה כאלם כדלקמן דלא בעי ליה למימר כדי שלא להלבינו אלא כאלם המרמז לאיש אשר אלה לו אנכי הרה. ואמר ומך ותם תרוייהו כתיבי בדוד מך דכתיב כי יחיד ועני אני גו׳ ותם כי אני בתומי אלך. ואמר ד״א שנולד כשהוא מהול כו׳. והא דאמרינן פרק התכלת בדוד כיון שנסתכל במילה שבבשרו נתישבה דעתו כו׳ למ״ד בנולד כשהוא מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית ניחא ולמ״ד דאין צריך להטיף כו׳ מ״מ שמח שלא היה ערל גם כי לא נתקיים בו בקום עשה:
כשם שבקטנותו כו׳ כך בגדולתו כו׳. בפ״ק דמגילה מפורש דוד הוא הקטן כו׳ כשם שבקטנותו כו׳ ע״ש בחידושינו וק״ל:
נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן אש כו׳. מתוס׳ דפ׳ הזהב ומתוספות דכתובות היא מוצת בלא אל״ף כמו ויצת אש גו׳ עכ״ל וכתב הריטב״א דלא מצינו כן בכל הספרים כו׳ עכ״ל ואין מקום לתמיהתו דאין רצונם שהוא חסר אל״ף בכתוב אלא דר״ל שהוא חסר בקרי שהאל״ף נחה ואינה נקראת אלא מוצת בלא א׳ וכפירש״י בהדיא בב״ר ע״ש:
הכר נא כו׳ בהכר בישר לאביו בהכר כו׳. ר״ל שהקב״ה פרע לו במדה כשם שהוא רימה אביו ע״י כתונת זה שהיה חושב כי טורף יוסף והיה מצטער אביו על כך כך תמר רימתה אותו בכליו עד שנצטער יהודה למצאה כמ״ש פן נהיה לבוז וכיוצא בזה אמרו בב״ר אתה רמית לאביך בגדי עזים חייך כו׳ ואף שהכתוב הזה בלשון רבים נאמר זאת מצאנו הכר נא גו׳ תלוי בדרש הזה האמירה ביהודה כי הוא החשוב בהם ועל פיו עשו מה שעשו וק״ל:
אין נא אלא לשון בקשה כו׳ הכר פני בוראך כו׳. ר״ל שאף אם תכפור באותו מעשה גם בסימנין לפי שלא היו עדים באותו מעשה גם שלא הכירו הסימנין הכר פני בוראך שהוא היודע ועד ואל תעלם עיניך ממני ורש״י פי׳ בחומש ואל תאבד ג׳ נפשות שהם בכלל שאמרה ממני כי העובר ירך אמו והרי למפרע ב׳ עוברים היו לה וק״ל:
ויכר יהודה ויאמר צדקה גו׳ והיינו דא״ר חנין כו׳. נראה דקשיא ליה לתלמודא בקרא שאמר ברישא דקרא והיא שלחה אל חמיה גו׳ וסיים ויכר יהודה גו׳ וקראו בשמו דהוא יתורא דקרא דלא הול״ל לכתוב אלא ויכר ויאמר צדקה כו׳ דהא ודאי אחמיה דרישא דקרא קאי א״נ דלמה שינה הכא להזכירו בשמו והו״ל למיכתב נמי הכא ויכר חמיה גו׳ כמו ברישא דקרא וע״כ דרשו והיינו דא״ר חנין כו׳ שעל שם ההודאה הנזכרת כאן קראו יהודה בשמו ע״ש הקב״ה:
יוסף שקדש ש״ש כו׳ דכתיב עדות ביהוסף שמו כו׳. כמו שת״י סהדותא על יהוסף שויה דלא קירב לאיתת רבוניה כו׳ ונתוסף בו הה׳ מטעם שע״י אות הה׳ שנתוספה בו יש בו אותיות שם הוי״ה חוץ מה׳ אחרונה שבשם שהוא עיקר שם הוי״ה כי ה״א אחרונה היא ה״א נחה בשם וביקרא רבה עדות ביהוסף יה מעיד שלא נגע באשת פוטיפר כו׳ וכמ״ש שבטי יה עדות לישראל גו׳ כמ״ש לקמן בשם יה המחובר באיש ואשה ודו״ק:
יהודה שקידש ש״ש כו׳. דהיינו שקידש ש״ש בהודאתו כמ״ש לו הכר פני בוראך ועל תעלים כו׳ ודע דבפ׳ א״נ איתא נמי הך דרב חנא כו׳ דיהודה קדש ש״ש בפרהסיא כו׳ ומפרש לה בענין אחר דהיינו במה שירד נחשון תחלה לים כו׳ ע״ש וצ״ל דהא והא איתא וק״ל:
נקרא כולו על שם של הקב״ה כו׳. ואע״ג דבלידתו נתנה לו אמה לאה זה השם מטעם הפעם אודה את גו׳ לא היתה קורא אותו אלא אודה אבל הש״י שם בפיה לקרותו כולו על שמו של הקב״ה ע״ש יהודה שיש בו כל שם הוי״ה והד׳ נוספת להורות על לשון הודאה שע״י ההודאה שאמר צדקה ממני זכה לקרותו כולו על שם הקב״ה ולזה כיונו באמרם לאה תפסה הודאה ועמדו בניה בני הודאה יהודה כו׳ כמפורש פ״ק דברכות בחידושי אגדות דהיינו שלאה כמתנבאת שלא מדעת נתנה לו זה השם יהודה ודו״ק:
אתה הצלת תמר וב׳ בניה כו׳. הדמיון כשם שיהודה קידש ש״ש בהודאתו אשר ע״י זה ניצלה תמר וב׳ בניה מהשריפה ע״י גבריאל שהוא מלאך אש ע״י שקירב סימניה כדלעיל כך חנניה מישאל ועזריה קדשו ש״ש להודות לה׳ אשר עש״ז נקראו ישראל יהודה בעבור שהם מודים לה׳ והיה ג״כ הצלתם מן השריפה ע״י גבריאל מלאך הממונה על האש כמפורש פרק אע״פ:
צדקה ממני מנא ידע יצתה ב״ק כו׳ מפורש בשילהי מסכת מכות ע״ש:
ולא יסף עוד לדעתה כו׳ כיון שידעה שוב כו׳. פירש״י כיון שידעה שהיא צדקה ולש״ש נתכוונה עכ״ל נראה מפירושו שיהיה גם מלת לדעתה פי׳ כן שלא פסק ממנה בשביל שראה דעתה וכוונתה לש״ש אבל לא ידענא מי הכריחו לזה להוציא לשון לדעתה דקרא ומלת שידעה לגמרי ממשמעו לפי פשוטו מלשון והאדם ידע את חוה והרבה כמוהו כיון שידעה ובא עליה שוב לא פסק ולא היה גנאי בעיניו לבא עוד אליה וק״ל:
ע״ש וכתיב התם ולא יסף גו׳ הכי מפרש סוף פ״ק דסנהדרין ע״ש:
והפרד אשר תחתיו גו׳ תנא דבי ר״י באותה שעה נבקעה כו׳ ובגירסת הילקוט שקל ספסירא בעא למפסקיה תנא דבי ר״י כו׳ וכ״ה בע״י ונראה משום דהאי קרא יתורא הוא דמאי אשמועינן שהפרד עבר מתחתיו אלא דאי לאו הכי שהיה הפרד עמד במקומו ודאי דהיה פוסק עצמו בספסירא אבל הפרד עבר מתחתיו נבקע שאול מתחתיו ואילו היה חתך אבשלום את שערו בחרבו היה נופל לשם וכן נראה מפרש״י בספר שמואל וק״ל:
תמניא בני למה ז׳ דאסקיה מז׳ מדורי כו׳. יש לפרש דמשמע ליה הכי מהא דכתיב ברישא דעניינא ויעל על עליית השער גו׳ דמאי אשמועינן ביה לפי פשוטו וע״כ דרשו ביה דויעל על עליית גו׳ קאי אאבשלום דע״י שאמר דוד הני בני העלה אותו אביו עד שער העליון דמדורי הגיהנם וענין דז״פ שאמר בני העלהו ר״ל אע״ג דאבא לא מזכה ברא כדאמר פרק חלק וכמ״ש התוס׳ הכא ה״ק כיון דמעשה בת שבע גרמה לו כמ״ש הנני מקים גו׳ אמר כיון שבנו נענש על ידו יזכה נמי בשבילו להעלותו ממדורי גיהנם וז״ש מי יתן מותי אני תחתיך שהרי עוני גרמה לו זאת וק״ל:
ואידך א״ד דקריב רישא לגבי גופיה כו׳. בקרא אינו מפורש שהיה ראשו מושלך מגופו כפירש״י ואולי מדכתיב ויאחז ראשו באלה ולא כתיב ויאחז בשערות ראשו באלה כדקתני נתלה בשערו משמע להו דהובדל ראשו מגופו ע״י שנאחז באלה וק״ל:
ואבשלום לקח ויצב לו גו׳ מאי לקח אר״ל שלקח מקח רע כו׳. כה״ג דרש ר״ל בפרק חלק גבי ויקח קרח גו׳ ושם מפורש בחידושינו וכן יש לפרש הכא והוא המקח רע שהציב לעצמו בחייו נגד אביו כמו יצאו נצבים גו׳ וז״ש המצבת זו היא דבר שאינו הגון להיות הבן נצב נגד אביו אבל היה זה מעצה עמוקה בגזירת מלכו של עולם כו׳ ורש״י פי׳ בע״א ע״ש::