גמ׳ כל הנושא אשה לש״ש מעלה כו׳. שהרי כשנשאה עזובה הוה ונשאה שלא לשם יופי כדקרי לה יריעות אלא לבנים נשאה שבדק באחיה דרוב בנים הולכין אחר אחי האם וה״ל כאילו הולידה מחדש שכבר נאמר בה ותמת עזובה דהיינו שנצטרעה כאילו מתה ומשנתרפאה הרי כאילו הולידה וק״ל:
יריעות שהיו פניה כו׳. דלפי פשוטו שאמר הוליד את עזובה ואת יריעות גו׳ היינו ששניהם הוליד ובנותיו היו אבל השתא דאת עזובה ע״כ היא אשתו מרים כדלעיל ע״כ ואת יריעות נמי מתפרש על אשתו וליכא לפרש על אשתו אחרת ששמה יריעות שהרי לא נמצא בה בשום מקום שמתה דהיינו שנצטרעה ושהוא נשאה כאילו הולידה כמו שכתוב גבי עזובה ולזה דרשו דההיא עזובה אשתו היא בעצמה יריעות ונקראת כן על שם שהיו פניה דומות ליריעות ועוד קצת ראיה דזו היא עזובה זו היא יריעות מדכתיב ואלה בניה גו׳ אם ב׳ בנותיו היו או ב׳ נשיו ה״ל למכתב ואלה בניהם ואם על אחת מהן קאי אין זה מוכרע ולזה אמר אל תקרי בניה אלא בוניה כו׳ דכיון דהיא עזובה היא יריעות והיא מרים אי בניה ממש קאמר ישר שובב גו׳ הכתוב השני דכתיב ביה ותמת עזובה ויקח לו כלב את אפרת שהיא ג״כ מרים ותלד לו את חור הוא סותר זה דהו״ל למחשביה גם הכא בבניה וע״כ דרשו מיניה דלא הוזכרו כאן בניה כלל אלא בוניה שהאיש הוא בונה את האשה כדאמרינן פ׳ כ״ג אין האשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי שנאמר כי בועליך עושיך ואישה זה נקרא ישר על שם שישר עצמו בענין זה בעצמו שנשאה לש״ש וכן יש לפרש ששיבב את יצרו וכזב ביצרו שלא נשא אשה לשם נוי אבל רש״י פי׳ לענין מרגלים ע״ש. ואמר וא״ד על שהיה פניה דומות לורד. היינו אחר שנתרפאה:
ולאשחור אבי תקוע גו׳ אשחור זה כלב גו׳. מדכתיב ואשת חצרון אביה ותלד לו את אשחור גו׳ כיון דגם הוא בן חצרון אמאי לא חשבי׳ בהדי בנים של חצרון דכתיב ביה ובני חצרון גו׳ את ירחמיאל ואת רם ואת כלוב ולא ניחא להו לפרש כפירש״י שם דאשחור נולד לחצרון אחר מיתתו וע״כ דרשו דאשחור זה הוא כלב שנזכר בכלל בניו של חצרון אלא שנקרא כן על שהושחרו כו׳ גם בזה פירש״י לענין מרגלים ויש לפרשו על ענין זה בעצמו שהיה מבקש רחמי שמים על רפואתה. ואמר נעשה מרים כב׳ נשים כו׳. דכיון דאשחור זה כלב ולעיל לא חשיב הני נשים אלא עזובה ואפרת דרשו דגם אלו שמות נשיו הן בעצמם שמות אשתו מרים שזכר לעיל וקראה כן ע״ש שבתחלה חלאה ולבסוף נתרפאת ונעשית נערה וכה״ג אמרינן לקמן ביוכבד שקראה בת לוי על שחזרה לנערותה ובזה יש לכוין המקרא ויעש להם בתים שאלו ב׳ המילדות זכו ונעשו לבת שחזרו לנערותן וכמו שיאמר מן מס מסים מן פת פתים כך יאמר מן בת בתים בל׳ רבים. ואמר ובגי חלאה צרת גו׳ צרת שנעשית צרה כו׳. דכיון דזו נערה זו חלאה וכבר חשב בני נערה שם אמאי חשיב את אלו בנים לחלאה ולחשבה נמי גבי נערה וע״כ דרש דלאו בני חשיב הכא אלא אחר שנבנית חלאה ונתרפאת נעשית צרה כו׳ ודו״ק:
ג׳ גזירות גזר פרעה. פי׳ בתחלה משום פן ירבה גזר למילדות אם בן הוא והמיתן אותו בסתר ולבסוף כשלא עשו כאשר דבר אליהן גזר להושיב שומרים להשליכן ליאור כדכתיב כל הבן הילוד היאורה גו׳ והיינו דנתחכמה לו בואו ונדונם במים שכבר נשבע הקב״ה שלא יביא מבול כו׳ כדאמרי׳ לעיל ולבסוף כשא״ל אצטגניניו שהיום נולד בן המושיען גזר אף על עמו אמנם יש לדקדק בזה דכל הבן היאורה גו׳ בתר ויצו פרעה לכל עמו הוא דכתיבא ומשמע שהוא קאי אגזירת כל עמו וכ״ה בהדיא בש״ר כל הבן של ישראל אין כתיב. כאן אלא כל הבן הילוד בין יהודי בין מצרי כו׳ דמויצו לכל עמו לחוד לא הוה מוכח מידי דאימא דצוה לכל עמו להשליך בני ישראל ליאור והשתא מנא להו דכל הבן הילוד גו׳ ויצו פרעה לכל עמו גו׳ הם ב׳ גזירות ולהקדים המאוחר דהיינו דכל הבן הילוד גו׳ היא גזירה שניה ויצו פרעה לכל עמו גזירה ג׳ ויש ליישב דסמכו עצמם לומר גזירה שניה מדכתיב הבה נתחכמה לו דהיינו נתחכם למושיען של ישראל לדונם במים כו׳ וב׳ גזירות ראשונות היו משום פן ירבה והיה כי תקראנה גו׳ והרא״ם כתב אהא דאמרינן שאמרו אצטגניניו דאי משום מיעוט זכרים ליכא פ״ו יותר היה לו להרוג הנקבות כו׳ עכ״ל ודבריו תמוהים דהא ב׳ גזירות ראשונות אם בן הוא והמתן גו׳ וכל הבן הילוד היאורה גו׳ לא אמרו לו עדיין אצטגניניו כלום ואעפ״כ לא גזר אלא על הזכרים כמפורש בקרא אם בת היא וחיה וכדאמר בהדיא בשמעתין וכבר אמרו בש״ר טפש היה המלך דהי״ל להרוג את הנקיבות כו׳ ע״ש אבל למדו לומר שהיה שם גזירה ג׳ ע״י אצטגניניו מדכתיב ויצו גו׳ כל הבן הילוד גו׳ בין יהודי בין מצרי כו׳ כמ״ש בהדיא בש״ר וכ״ה בתוס׳ לקמן דגזירת אם בן הוא והמתן לא היה אלא משום פן ירבה גו׳ ונלחם בנו ודרך אנשים להלחם עכ״ל והא דלא מספיק להו גבי גזירה ג׳ משום דכבר נשבע הקב״ה שלא יביא מבול לעולם עד שהוצרכו לומר שאצטגניניו ראו דעתיד ללקות במים היינו משום דלא בטלה אותה גזירה שלישית עד שהושלך ליאור שחשבו האצטגנינים שאז היה נלקה מושיען כדאמרינן לקמן ומזה יתיישב שלא עברה בת פרעה גזירת אביה שאחר השלכתו שאמרו האצטגנינים שכבר נלקה מושיען בטלה הגזירה ורש״י בחומש כתב כך שראו אצטגניניו אקרא ואם בן הוא והמתן גו׳ וזה אינו לפי הסוגיא דשמעתין דגזירה ראשונה ואם בן הוא והמתן גו׳ לא היה אלא משום פן ירבה גו׳ ונלחם בנו ודו״ק:
וילך איש גו׳ להיכן הלך כו׳. עי׳ פי׳ הרמב״ן בחומש בזה:
שהלך בעצת בתו. סמכו עצמם אהא דאמרי׳ לקמן שהיתה מתנבאה כשהיא אחות אהרן כו׳ וכן פי׳ רשב״ם בפ׳ י״נ ע״ש ויש לדקדק למה הוצרך כאן למימר שהחזירה ע״י דבורה של מרים קשה גזירתך כו׳ ואימא דמשום נבואתה זו שא״ל עתידה שתלד בן כו׳ החזירה וי״ל דמשום נבואתה לא היה צריך להחזירה דהא ודאי היה יודע עמרם בעיבורה של יוכבד דהות מעוברת כבר ג׳ חדשים כדלקמן שהוא הכרת עובר אלא ע״כ החזירה מטעם שא״ל קשה גזירתך כו׳ ושע״י חזרתו יחזירו גם אחרים נשותיהם וק״ל:
לשוא אנו עמלים כו׳. כענין שאמרו ואת עמלנו אלו הבנים גו׳ וק״ל:
א״ל בתו קשה גזירתך כו׳ עמד והחזירה כו׳. ולא סגי להו למימר שהחזירה ע״י נבואתה עתידה אמי שתלד בן כו׳ דכיון דכבר נתעברה ממנו ג׳ חדשים כדלקמן שזו כדי הכרת עובר לא היה צריך לו להחזירה והענין מבואר שזכרה ג׳ דברים נגד ג׳ גזירות שגזר פרעה כדאמרינן לעיל שבתחלה גזר אם בן הוא והמתן אותו ואם בת גו׳ ע״ז א״ל שקשה גזירתך שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואת גזרת אף על הנקבות ושגזר בשניה כל הבן הילוד היאורה גו׳ לא גזר אלא על הגוף בעוה״ז אבל יחיו לחיי עוה״ב כדאמרי׳ בהנזקין אשיב ממצולות ים אלו שנטבעו בים ואתה גזרת בעוה״ז ובעוה״ב ושגזר בשלישית אף לכל עמו זו הגזירה ספק שתתקיים שהם המצרים עצמם יבטלוה בעבור בניהם אתה צדיק בודאי גזירתך קיימת שנאמר ותגזר אומר וגו׳ ודו״ק:
ויקח ויחזיר מבעי ליה כו׳. דכיון דע״כ פירש ממנה כדלעיל מדכתיב וילך ע״כ נשואין שניים היו ומאי ויקח דמשמע לקוחין ראשונים אלא שעשו לה מעשה ליקוחין כו׳ ואהרן ומרים היו מרקדין וכו׳ עי׳ ברשב״ם פרק י״נ וברמב״ן ואע״ג שידעו שכבר מעוברת ג׳ ירחים מ״מ היו שמחין בחזרתה שלא יהיה נולד בן המושיען בהיותה גרושה ואמרה אם הבנים שמחה פי׳ הפסוק משיב עמרם העקרת שנתעקרה מביתו להחזירה שם ואז אם שהיא יוכבד והבנים אהרן ומרים שמחה ונסמך לזה בצאת ישראל ממצרים גו׳ אז נעשה זה וק״ל:
את בת לוי אפשר בת ק״ל כו׳. מבואר באורך פ׳ יש נוחלין ע״ש:
והא הות מעברא כו׳ מעיקרא כו׳. דבחד ענינא לית לן למימר אין מוקדם ומאוחר בתורה וע״כ דרשו שע״כ נכתב כאן כאילו לא היתה מעוברת כבר שלא היה לה צער עיבור ומיהו מסמיכות שמעי׳ שגם לידתה שלא בצער היה וק״ל:
ר״מ אומר טוב שמו כו׳. טוב ממש בקטן כזה לא שייך לראות בו ואם נפרש בו מל׳ יפה כמו כי טובות הנה איננו טעם על שהצפינה אותו וכי צדקת כיוכבד אי לא היה יפה לא הצפינהו וע״כ דרש בו ר״מ טוב שמו ששם משה נתנה לו בת פרעה אבל עיקר שמו טוב והיתה דייקא בשמו כי בהוולד לה אהרן ומרים נתוסף הגלות מרים ע״ש וימררו את חייהם אהרן ע״ש השלכת יאור אבל בשם משה ראתה כי טוב הוא שע״י יבא טובה וגאולה לישראל ור״י הוסיף בענין זה בעצמו:
טוביה שמו. בנוסף לו שם י״ה המשותף בשמו כמו שם ישראל והרמז בו שם טוב באמצע וי׳ של כי מלפניו וה׳ של הוא מאחריו. ור׳ נחמיה שאמר הגון לנבואה עי׳ פירש״י וצ״ל שע״י בתה מרים ראתה זאת כי יוכבד לא נחשבה בכלל ז׳ הנביאות בפ״ק דמגילה. ושאמר שנולד כשהוא מהול. כי הערלה הוא דיבוק היצה״ר שנקרא ערל גם רע ובהפך בהסרת ערל הנקרא טוב. ושאמר שנתמלא הבית כולו אורה כו׳. הוא חידוש נפלא והוראה על שעתיד לדבר עם השכינה פה אל פה שעל ידי זה יהיה קרן עור פניו וק״ל:
ותצפנהו ג׳ ירחים דלא מנו לה כו׳. פירש״י ומהכא נפקא לן והיינו מדהיתה יכולה להצפינו עד ג׳ חדשים היינו משום דלא מנו לה כו׳ ורש״י בחומש תפש לו דרך אחרת ע״ש וברא״ם ואין כאן מקום להאריך ובספר פענח רזי כתב דהא ודאי מצרים נמי הוו ידעי דיולדת לז׳ יולדת למקוטעין ובדקו אחריה לו׳ חדשים משעה דאהדרה והיא הות מעברה ג׳ חדשים מעיקרא וילדתו לז׳ מקוטעים דהיינו לג׳ חדשים משעה דאהדרה וע״כ יכלה להצפינו ג׳ חדשים מיום לידתה אותו עד ו׳ חדשים משעה דאהדרה כך תוכן דבריו וכה״ג כתב החזקוני ע״ש:
ולא יכלה עוד הצפינו אמאי תצפניה כו׳. פירש״י שצפון במסתרים היה כדכתיב ותצפנהו כו׳ עכ״ל היינו מסברא אבל ממה שהיתה יכולה להצפינו ג׳ חדשים אין ראיה דג׳ חדשים הראשונים לא בדקו אחריה כדלעיל לא מנו כו׳ ושאמר דהוו שמעו מצראי דאתיילד כו׳ לאו דוקא אלא שהרגישו שעת לידתה כי הכא במשה דכבר נולד מקודם זה ג׳ חדשים אלא שהרגישו בה לסוף ט׳ שהולידה לפי דעתם וק״ל:
אחזו לנו שועלים גו׳. מפורש בשיר השירים רבה מלת שועלים כו׳ א״ר ברכיה שועלים קדמאה מלא תנינא חסר שעלים כו׳ שירדו לשעלו של ים וע״ש ערמתם בהבה נתחכמה לו להשליכם ליאור משלן לשועלים כו׳ וע״ש ודו״ק:
תבת גומא מ״ש גומא אר״א מכאן כו׳ וכה״ג אמרו בפ׳ ג״ה גבי יעקב שנשתייר על פכין קטנים וצ״ל הכא שהיה משתמר גם בגמא אלא שיותר היה משתמר בעצים אחרים ומדהזכיר בקרא שהיה גמא לאשמעי׳ מכאן לצדיקים כו׳ דאל״כ אין לך דבר שעומד בפני פקוח נפש וכ״ש ממון וק״ל:
בחמר ובזפת תנא חמר מבפנים כו׳. מדהוצרכה לב׳ מינים חמר וזפת אמרו דודאי חמר מבחוץ אינו דבר מתקיים במים מבחוץ ובתבת נח שהיה זפת מבפנים ומבחוץ אע״ג דג״כ צדיק היה י״ל כיון דתשמיש רב היה שם לכל מין ומין לא היה די בחומר מבפנים שאפשר שיתפרק ע״י שימוש רב כזה ועי״ל שכוונו הכא לומר שלא יריח כו׳ ע״ש שהשכינה היתה עמו כדלקמן ותראהו ותרא מיבעי ליה כו׳ ובזה יתיישבו דברי רש״י בחומש פ׳ נח והרא״ם כתבו שם דרך אחרת ע״ש:
וכתבו התוס׳ פי׳ רבי בשם רשב״ק דזה וזה תוך התבה והחמר היה מכסה הזפת אבל מבחוץ לא זפתה שלא ירגישו כי הגמא דומה לקנה היאור ולא יבחינו כו׳ עכ״ל וקצת ראיה שהגמא דומה לקנה כמו שפי׳ התרגום קנה וסוף קנה וגמא אך קשה לדבריו דא״כ מאי קאמר לעיל מ״ש גמא כו׳ דהא איכא למימר שלקחה גמא שלא יבחינו התבה תוך קנה היאור ויש ליישב דשאר עץ נמי דומה לגמא אלא לאפוקי זפת קאמר ודו״ק:
ותשם בסוף רא״א ים סוף כו׳. זה המעשה במצרים ביאור ולפי הכתובים שים סוף לאו במצרים ואפשר שמן ים סוף נמשכים יאורים במצרים וע״כ קראו סוף ובש״ר ים סוף שים סוף מגיע עד נילוס. ושאמר רשב״ן אגם דכתיב קנה וסוף. האי קרא נמי במצרים כתיב אלא דכריתה לא שייך בים סוף אלא באגם דומיא דקנה דנקט גביה ופירש״י סוף ערבה דקה עכ״ל ובתרגום קנה וסוף קנה וגמא עכ״ל: