×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא סוכה ל״ז:גמרא
;?!
אָ
הָא הִפִּילוֹ הוּא, כָּשֵׁר. אַמַּאי? {במדבר י״ט:י״ז} ״וְלָקְחוּ וְנָתַן״, אֲמַר רַחֲמָנָא! אֵלָּא לָאו שְׁמַע מִינַּהּ לְקִיחָה ע״יעַל יְדֵי דָּבָר אַחֵר שְׁמָהּ לְקִיחָה. וַאֲמַר רַבָּה: לָא לִדוּץ אִינִישׁ לוּלָבָא בְּהוֹשַׁעְנָא, דְּדִלְמָא נָתְרִי טַרְפֵי וְהָוֵי חֲצִיצָה. וְרָבָא אָמַר: אמִין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ. וַאֲמַר רַבָּה: לֹא לִיגוֹז אִינִישׁ לוּלָבָא בְּהוֹשַׁעְנָא, דְּמִשְׁתַּיְּירִי הוּצָא וְהָוֵי חֲצִיצָה. וְרָבָא אָמַר: מִין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ. וַאֲמַר רַבָּה: בהֲדָס שֶׁל מִצְוָה, אָסוּר לְהָרִיחַ בּוֹ; אֶתְרוֹג שֶׁל מִצְוָה, מוּתָּר לְהָרִיחַ בּוֹ. מ״טמַאי טַעֲמָא? הֲדָס, דִּלְרֵיחָא קָאֵי, כִּי אַקְצְיֵיהּ, מֵרֵיחָא אַקְצְיֵיהּ; אֶתְרוֹג, דְּלַאֲכִילָה קָאֵי, כִּי אַקְצְיֵיהּ, מֵאֲכִילָה אַקְצְיֵיהּ. וַאֲמַר רַבָּה: גהֲדָס, בַּמְּחוּבָּר, מוּתָּר לְהָרִיחַ בּוֹ; אֶתְרוֹג, בַּמְּחוּבָּר, אָסוּר לְהָרִיחַ בּוֹ. מ״טמַאי טַעֲמָא? הֲדָס, דִּלְהָרִיחַ קָאֵי, אִי שָׁרֵית לֵיהּ, לָא אָתֵי לְמִגְזְיֵיהּ; אֶתְרוֹג, דְּלַאֲכִילָה קָאֵי, אִי שָׁרֵית לֵיהּ, אָתֵי לְמִגְזְיֵיהּ. וַאֲמַר רַבָּה: דלוּלָב בַּיָּמִין וְאֶתְרוֹג בַּשְּׂמֹאל. מ״טמַאי טַעֲמָא? הָנֵי תְּלָתָא מִצְוֹת, וְהַאי חֲדָא מִצְוָה. א״לאֲמַר לֵיהּ ר׳רִבִּי יִרְמְיָה לר׳לְרִבִּי זְרִיקָא: מַאי טַעַם לָא מְבָרְכִינַן אֵלָּא עַל נְטִילַת לוּלָב? הוֹאִיל וְגָבוֹהַּ מִכּוּלָּן. וְלַגְבְּהֵיהּ לְאֶתְרוֹג וְלִבָרֵיךְ! א״לאֲמַר לֵיהּ: הוֹאִיל וּבְמִינוֹ גָּבוֹהַּ מִכּוּלָּן.: מתני׳מַתְנִיתִין: הוְהֵיכָן הָיוּ מְנַעְנְעִין? בְּ״הוֹדוּ לַה׳⁠ ⁠״ תְּחִילָּה וָסוֹף, וּבְ״אָנָּא ה׳ הוֹשִׁיעָה נָּא״. דִּבְרֵי ב״הבֵּית הִלֵּל. וב״שוּבֵית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: אַף בְּ״אָנָּא ה׳ הַצְלִיחָה נָא״. א״ראָמַר רִבִּי עֲקִיבָא: צוֹפֶה הָיִיתִי בְּרַבָּן גַּמְלִיאֵל ור׳וּבְרִבִּי יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁכָּל הָעָם הָיוּ מְנַעְנְעִין אֶת לוּלְבֵיהֶן, וְהֵם לֹא נִעְנְעוּ אֶלָּא בְּ״אָנָּא ה׳ הוֹשִׁיעָה נָּא״.: גמ׳גְּמָרָא: נִעְנוּעַ, מַאן דְּכַר שְׁמֵיהּ? הָתָם קָאֵי: כָּל לוּלָב שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שְׁלֹשָׁה טְפָחִים כְּדֵי לְנַעֲנֵעַ בּוֹ, כָּשֵׁר. וְקָאָמַר הֵיכָן מְנַעְנְעִין. תְּנַן הָתָם: ושְׁתֵּי הַלֶּחֶם וּשְׁנֵי כִבְשֵׂי עֲצֶרֶת. כֵּיצַד הוּא עוֹשֶׂה? מַנִּיחַ שְׁתֵּי הַלֶּחֶם עַל גַּבֵּי שְׁנֵי הַכְּבָשִׂין, וּמַנִּיחַ יָדוֹ תַּחְתֵיהֶן, וּמֵנִיף וּמוֹלִיךְ וּמֵבִיא, מַעֲלֶה וּמוֹרִיד, שֶׁנֶּאֱמַר: {שמות כ״ט:כ״ז} ״אֲשֶׁר הוּנָף וַאֲשֶׁר הוּרָם״. א״ראֲמַר רִבִּי יוֹחָנָן: מוֹלִיךְ וּמֵבִיא לְמִי שֶׁהָאַרְבַּע רוּחוֹת שֶׁלּוֹ; מַעֲלֶה וּמוֹרִיד לְמִי שֶׁהַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ שֶׁלּוֹ. בְּמַעֲרָבָא מַתְנוּ הָכִי: א״ראָמַר רִבִּי חַמָּא בַּר עוּקְבָּא א״ראָמַר רִבִּי יוֹסֵי בֵּרִבִּי חֲנִינָא: מוֹלִיךְ וּמֵבִיא כְּדֵי לַעֲצוֹר רוּחוֹת רָעוֹת; מַעֲלֶה וּמוֹרִיד כְּדֵי לַעֲצוֹר טְלָלִים רָעִים. א״ראָמַר רִבִּי יוֹסֵי בַּר אַבִּין וְאִיתֵימָא ר׳רִבִּי יוֹסֵי בַּר זְבִילָא: זֹאת אוֹמֶרֶתמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
אמאי ונתן אמר רחמנא אלא שמע מינה נתינה על ידי דבר אחר שמה נתינה הכא נמי לקיחה על ידי דבר אחר שמה לקיחה – כך כתוב בכל הספרים וקשה חדא דמה לו לדקדק מנתינה הא גבי פרה כתיב לשון לקיחה ולקחו לטמא מעפר שרפת החטאת השתא קנסיב על ידי שפופרת דהיינו על ידי דבר אחר ועוד ונתן קאי אמים ולא אאפר כדמוכח בהדיא פרק כל שעה (פסחים דף לד: ושם) דפריך ונתן אלמא תלושין נינהו והא מחוברין נינהו כלומר דבעינן מים חיים אל כלי ובפרק שני דסוטה (דף טז: ושם) ובפרק קמא דתמורה (דף יב: ושם) נמי קאמר תרי קראי כתיבי ונתן עליו אלמא אפר ברישא דפשטיה דקרא משמע דעליו אאפר קאי שנותן המים עליו וכתיב מים חיים אל כלי דמשמע שלא יהא הפסק בין מים לכלי ופרק הערל (יבמות עב: ושם) קאמר כתב רחמנא ולקחו ונתן דאפילו שקלי תרי ויהיב חד היינו שקלי תרי מאפר ויהיב חד במים ומיהו יתכן דנתן אתרוייהו קאי אמים ואפר ובקונטרס גריס הכי ואמאי ולקחו ונתן אמר רחמנא אלא שמע מינה לקיחה על ידי דבר אחר שמה לקיחה. ולגבהיה לאתרוג ולבריך – קשה דהוה ליה למימר הואיל ובשיעור׳ גבוה מכולן. בהודו להשם תחלה וסוף – הודו שבתחלת הפרק והודו בסוף הלל מן הודו עד סוף ההלל חדא פרשה היא במנין פרשיות של ספר תהלים כך פירש בקונטרס ויש מפרשים תחלת הפסוק וסוף הפסוק ולאו מילתא היא אלא בהודו מנענע פעם אחד וכן באנא ה׳ הושיעה נא כבית הלל ולא באנא ה׳ הצליחה נא כבית שמאי וטעמא דבית הלל אע״פ שאין אנא ה׳ הושיעה נא תחלת הפרק ולא סוף הפרק מנענעים משום דכתיב (דברי הימים א טז) אז ירננו עצי היער מלפני ה׳ כי בא לשפוט את הארץ וכתיב בתריה הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו וכתיב נמי בתריה ואמרו הושיענו אלהי ישענו והיינו ירננו שמנענעים את הלולב ומשבחין בהודו ובאנא ה׳ הושיעה נא ועכשיו שנהגו ששליח צבור אומר יאמר נא ישראל והצבור עונין הודו וכן ביאמרו נא יראי ה׳ הצבור מנענעים על כל הודו והודו שעונין אבל שליח צבור לא ינענע וי״מ דאף שליח צבור מנענע אגב ציבורא שעונין בכל פעם ופעם הודו ומנענעין מנענע נמי שליח צבור ביאמר נא וביאמרו נא ובשעת ברכה לא מצינו אם חייב לנענע בתחלת נטילה אלא מדאמרינן בפירקין (סוכה מב.) קטן היודע לנענע חייב בלולב משמע דמנענע בתחלת הברכה אע״פ שאינו יודע לקרות הלל ועוד מדתניא במסכת ברכות בסוף תפלת השחר (דף ל. ושם) הקדים לצאת לדרך מביאין לו שופר ותוקע לולב ומנענע מגילה וקורא בה משמע דמנענע בלא הלל. כדי לעצור רוחות רעות – בפרק כל המנחות באות מצה (מנחות סב. ושם) חשיב כל הטעונין תנופה ושמא לא בכל תנופות עושין כן אלא דוקא בתנופת שתי הלחם דעצרת וכן ללולב משום דאמרינן פ״ק דר״ה (דף טז.) דגזר דין נחתם בפסח על התבואה בעצרת על פירות האילן בחג על המים ולכך הנענוע שבלולב יש בו הולכה והבאה ובערוך פירש בערך נע [דאיתא בירושלמי תנא] צריך לנענע ג׳ פעמים על כל דבר ודבר בעי ר׳ זירא הכין חד והכין חד או דלמא הכין והכין חד פי׳ כבר אמרת צריך נענוע ג׳ פעמים ובעי ר׳ זירא הולכה פעם אחת והבאה פעם אחת או הולכה והבאה פעם אחת נחשבים וצריך להוליך ולהביא שלשה פעמים תמן תנינן בנדה פרק האשה (נדה סב.) גבי שבעה סמנין מעבירין על הכתם וצריך לכסכס שלש פעמים על כל אחד רבי זעירא בעי הכין חד והכין חד או הכין והכין חד ולא אפשיט וכיון דלא אפשיט עבדינן לחומרא שלש פעמים לכל אחד ואחד ע״כ לשונו וההיא בעיא דהתם איתא נמי בש״ס דידן בנדה פ׳ האשה (נדה סג.) דבעי ר׳ ירמיה אמטויי ואתויי חד או דלמא אמטויי חד ואתויי חד ודכוותה פ׳ ואלו מנחות (מנחות עו.) גבי שלש מאות שיפה וחמש מאות בעיטה דבעי ר׳ ירמיה אמטויי ואתויי חד או דלמא אמטויי חד ואתויי חד.רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144