×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא נדרים ס״ג:גמרא
;?!
אָ
וְהָתַנְיָא עַד ר״חרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר עַד ר״חרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר הָרִאשׁוֹן אִם הָיְתָה שָׁנָה מְעוּבֶּרֶת עַד ר״חרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר הַשֵּׁנִי. מִכְּלָל דְּרֵישָׁא לָאו בִּמְעוּבֶּרֶת עָסְקִינַן שְׁמַע מִינַּהּ הָא דִּפְשִׁיטָא לֵיהּ דִּמְעַבְּרָא שַׁתָּא הָא דְּלָא יָדַע.: מתני׳מַתְנִיתִין: אר׳רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר קוּנָּם יַיִן שֶׁאֵינִי טוֹעֵם עַד שֶׁיְּהֵא הַפֶּסַח לֹא נִתְכַּוֵּון זֶה אֶלָּא עַד לֵיל פסח עַד שָׁעָה שֶׁדֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם לִשְׁתּוֹת יַיִן. אָמַר קוּנָּם בָּשָׂר שֶׁאֵינִי טוֹעֵם עַד שֶׁיְּהֵא הַצּוֹם אֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא עַד לֵילֵי צוֹם שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּון זֶה אֶלָּא עַד שָׁעָה שֶׁדֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם לֶאֱכוֹל בָּשָׂר ר׳רַבִּי יוֹסֵי בְּנוֹ אוֹמֵר קוּנָּם שׁוּם שֶׁאֲנִי טוֹעֵם עַד שֶׁתְּהֵא שַׁבָּת אֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא עַד לֵילֵי שַׁבָּת שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּון זֶה אֶלָּא עַד שָׁעָה שֶׁדֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם לֶאֱכוֹל בְּשׁוּם. בהָאוֹמֵר לַחֲבֵירוֹ קוּנָּם שֶׁאֲנִי נֶהֱנֶה לְךָ אִם אֵין אַתְּ בָּא וְנוֹטֵל לְבָנֶיךָ כּוֹר אֶחָד שֶׁל חִטִּין וּשְׁתֵּי חָבִיּוֹת שֶׁל יַיִן הֲרֵי זֶה יָכוֹל לְהָפֵר אֶת נִדְרוֹ שֶׁלֹּא ע״פעַל פִּי חָכָם וְיֹאמַר לוֹ כְּלוּם אָמַרְתָּ אֶלָּא מִפְּנֵי כְבוֹדִי זֶהוּ כְּבוֹדִי. וְכֵן הָאוֹמֵר לַחֲבֵירוֹ קוּנָּם שֶׁאַתְּ נֶהֱנֵית לִי אִם אֵין אַתְּ בָּא וְנוֹתֵן לִבְנִי כּוֹר שֶׁל חִטִּין וּשְׁתֵּי חָבִיּוֹת שֶׁל יַיִן ר״מרַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר אָסוּר עַד שֶׁיִּתֵּן וחכ״אוַחֲכָמִים אוֹמְרִים גאַף זֶה יָכוֹל לְהָפֵר אֶת נִדְרוֹ שֶׁלֹּא ע״פעַל פִּי חָכָם וְיֹאמַר לוֹ הֲרֵי אֲנִי כְּאִילּוּ נִתְקַבַּלְתִּי. דהָיָה מְסָרֵב בּוֹ לָשֵׂאת בַּת אֲחוֹתוֹ וְאָמַר קוּנָּם שֶׁהִיא נֶהֱנֵית לִי לְעוֹלָם וְכֵן הַמְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ אוֹמֵר קוּנָּם אִשְׁתִּי נֶהֱנֵית לִי לְעוֹלָם הֲרֵי אֵלּוּ מוּתָּרוֹת לֵהָנוֹת לוֹ שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּון זֶה אֶלָּא לְשׁוּם אִישׁוּת. ההָיָה מְסָרֵב בַּחֲבֵירוֹ שֶׁיֹּאכַל אֶצְלוֹ אָמַר קוּנָּם לְבֵיתְךָ שֶׁאֲנִי נִכְנָס טִיפַּת צוֹנֵן שֶׁאֲנִי טוֹעֵם לָךְ מוּתָּר לִיכָּנֵס לְבֵיתוֹ וְלִשְׁתּוֹת מִמֶּנּוּ צוֹנֵן שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּון זֶה אֶלָּא לְשׁוּם אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה.:מהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
והתניא – בניחותא. מכלל דרישא לאו במעוברת עסיקינן – בתמיה והא תני עד ר״ח אדר ראשון דמשמע דאיכא שני, אלא ודאי כולה במעוברת עסיקינן מיהו רישא מיירי בלא ידע בעבורה הלכך כי אמר עד ראש אדר עד ראש אדר ראשון משמע דהא לא ידע דאיכא אדר שני, וסופא דקתני ואם היתה שנה מעוברת הכי קאמר, שאם היה יודע בשעת נדרו שהיתה שנה מעוברת כי אמר עד אדר, אדר שני משמע. ולאידך1 נסחא דגרסינן במתניתין עד סוף אדר עד סוף אדר שני, קשה בעיני כיון דמוקמינן למתניתין בדלא ידע דמעברא שתא, אמאי מיתסר עד סוף אדר שני.
ולענין הלכה כיון דקיימא לן (עירובין מ״ו:) דרבי מאיר ורבי יהודה הלכה כרבי יהודה, נקיטינן דסתמא דאדר, ראשון משמע, הלכך מי שעומד באדר שני וכותב אדר סתם, השטר מוקדם ופסול, דסתם אדר ראשון משמע, הלכך צריך הוא שיכתוב בחדש אדר שני, ובאדר ראשון כותב סתם בין בגיטין בין בשטרות.
מתני׳ שלא נתכוון זה אלא עד שעה שדרך בני אדם לשתות יין – דהיינו עד לילי הפסח דאזלינן בתר אומדנא שלא נתכוון ליאסר בלילי הפסח ביין, אע״פ שלפי לשון נדרו משמע דאסור דהא אמר עד שיהא.
עד שעה שדרך בני אדם לאכול בשר – דהיינו ערב יום הכפורים כדתנן פרק אותו ואת בנו (חולין פ״ג.) ר׳ יוסי הגלילי אומר אף ערב יוה״כ בגליל. והא עדיפא מקמיתא שהרי אינו מגיע איסורו עד הצום, וכי קתני עד לילי הצום לאו דוקא שהרי אוכל הוא מבערב אלא עד סעודה של לילי הצום קאמר.
שדרך בני אדם לאכול שום בערב – מתקנת עזרא.
ולענין הלכה כתב הר״ם ב״ן ז״ל דלית הלכתא לא כאבא ולא כברא, דרבנן פליגי עליהו, דעד כאן לא סתם לן תנא לא נתכוון זה אלא במלתא דמוכח כדקתני סופא בהיו מסרבין, אי נמי כי הא דתנן (נדרים נ״ה:) טען והזיע דמודו בה רבנן משום דאומדנא דמוכח הוא וכדפרישית בדוכתה. ומכי אודו ליה רבנן לר׳ יהודה בהני אתא איהו השתא ואוסיף אפילו בנודר עד שיהא פסח שאע״פ שמשמע עד שיצא תולין בדבר להקל ואומרים שלא קבע לו זמן זה אלא כדי לקיים מצוה שעל היין בליל זה, ואתא בריה ואוסיף נמי דאפי׳ בשום דליתא אלא מתקנת עזרא אומדין אותו בכך, ואפשר נמי דאבא פליג על ברא. מיהו רבנן ודאי לית להו לא כמר ולא כמר ולא משתמיט תנא וסתים כחמירתא אלא כקילתא והבו דלא לוסיף עליה. ותנן נמי לעיל עד הפסח אסור עד שיגיע עד שיהא אסור עד שיצא, ומדלא הדר ותני קונם שאני אוכל שאני הולך עד הפסח וקתני סתם, ש״מ סופא בתר רישא גרירא דקתני קונם יין אלמא קונם יין שאני טועם עד שיהא הפסח, לרבנן עד שיצא הוא הילכך הלכתא כוותיהו עכ״ל ז״ל.
אבל הרא״ה ז״ל כתב דהני נמי כיון דקתני להו גבי הלכתא פסיקאתא דהני כולהו דיני דאומדנא דמייתי בתרה, הני נמי הלכתא נינהו. ואע״ג דתנן לעיל עד [שיהא] הפסח אסור עד שיצא, אפשר דלאו אקונם יין קאי, ואי נמי אמרת דעליה קאי, אגב גררא דהני אחריני תנא עד הפסח, דהתם לא אתא לאשמועינן אלא כונת הלשון היאך הוא.
האומר לחבירו וכו׳ זהו כבודי – וכיון דאומדנא דמוכח הוא שרי. ר״מ אומר אסור עד שיתן – והוא הדין נמי דפליג אקמיתא דאסור עד שיטול, והכי איתא בירושלמי. כבר פרשתי משנה זו בפרק ארבעה נדרים (לעיל דף כ״ד.) בארוכה בס״ד. לשאת את בת אחותו – משום דמצוה הוא כדאמרינן פרק הבא על יבמתו (יבמות ס״ב:) הנושא את בת אחותו עליו הכתוב אומר אז תקרא וי״י יענה. שלא נתכון זה אלא לשם אכילה ושתיה – ולא שיהא אסור בכניסת הבית וטעימת טיפת צונן.
תוספתא (סוף פ״ד) היה מסרב בחבירו שיאכל אצלו במשתה ואמר קונם ביתך שאני נכנס, תוך המשתה אסור אחר המשתה מותר.
פרקים ה', ח'-ט' – מהדורת הרב ישראל אברהם גרינבוים (בהכנה) על פי כתב יד בהמ"ל 895, ברשותו האדיבה
הערות
1 ״ולאידך״, כן הוא בדפוס ונציה, ובכת״י ״ולא דק״.
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144