×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא ברכות י׳.גמרא
;?!
אָ
כָּל פָּרָשָׁה שֶׁהָיְתָה חֲבִיבָה עַל דָּוִד, פָּתַח בָּהּ בְּ״אַשְׁרֵי״ וְסִיֵּים בָּהּ בְּ״אַשְׁרֵי״, פָּתַח בְּ״אַשְׁרֵי״, דִּכְתִיב: {תהלים א׳:א׳} ״אַשְׁרֵי הָאִישׁ״, וְסִיֵּים בְּ״אַשְׁרֵי״, דִּכְתִיב: {תהלים ב׳:י״ב} ״אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ״.: הַנְהוּ בִּרְיוֹנֵי דַּהֲווֹ בְּשִׁבְבוּתֵיהּ דר״מדְּרִבִּי מֵאִיר, וַהֲווֹ קָא מְצַעֲרוּ לֵיהּ טוּבָא. הֲוָה קָא בָעֵי ר׳רִבִּי מֵאִיר רַחֲמֵי עִלָּוַיְהוּ כִּי הֵיכִי דְּלִימוּתוּ. אֲמַרָה לי׳לֵיהּ בְּרוּרְיָא דְּבִיתְהוּ: מַאי דַּעְתָּךְ? מִשּׁוּם דִּכְתִיב {תהלים ק״ד:ל״ה} ״יִתַּמּוּ חַטָּאִים״, מִי כְתִיב חוֹטְאִים? חֲטָאִים כְּתִיב! וְעוֹד, שַׁפֵּיל לְסֵיפֵיהּ דִּקְרָא: ״וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם״, כֵּיוָן דְּיִתַּמּוּ חַטָּאִים, וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם. אֵלָּא בְּעֵי רַחֲמֵי עִלָּוַיְהוּ דְּלִהְדְּרוּ בִּתְשׁוּבָה, וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם. בְּעָא רַחֲמֵי עִלָּוַיְהוּ, וַהֲדַרוּ בִּתְשׁוּבָה.: אֲמַר לַהּ הַהוּא מִינָא1 לִבְרוּרְיָא: כְּתִיב: {ישעיהו נ״ד:א׳} ״רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה״. מִשּׁוּם דְּלֹא יָלְדָה, רָנִּי! אֲמַרָה לֵיהּ: שָׁטְיָא! שַׁפֵּיל לְסֵיפֵיהּ דִּקְרָא, דִּכְתִיב: ״כִּי רַבִּים בְּנֵי שׁוֹמֵמָה מִבְּנֵי בְעוּלָה אָמַר ה׳⁠ ⁠״, אֵלָּא מַאי ״עֲקָרָה לֹא יָלָדָה״? רָנִּי כְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁדּוֹמָה לְאִשָּׁה עֲקָרָה שֶׁלֹּא יָלְדָה בָּנִים לַגֵּיהִנָּם כְּוָתַיְיכוּ.: א״לאֲמַר לֵיהּ הַהוּא מִינָא2 לר׳לְרִבִּי אַבָּהוּ: כְּתִיב: {תהלים ג׳:א׳} ״מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם בְּנוֹ״, וּכְתִיב: {תהלים נ״ז:א׳} ״לְדָוִד מִכְתָּם בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי שָׁאוּל בִּמְעָרָה״. הֵי מַעֲשֶׂה הֲוָה בְּרֵישָׁא? מִכְּדִי, מַעֲשֶׂה שָׁאוּל הֲוָה בְּרֵישָׁא, לִכְתּוּב בְּרֵישָׁא! אֲמַר לֵיהּ: אַתּוּן דְּלָא דָּרְשִׁיתוּן סְמוּכִין, קַשְׁיָא לְכוּ. אֲנַן דְּדָרְשִׁינַן סְמוּכִים, לָא קַשְׁיָא לַן, דא״רדַּאֲמַר רִבִּי יוֹחָנָן: סְמוּכִין מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים קי״א:ח׳} ״סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם, עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר״. לָמָּה נִסְמְכָה פָּרָשַׁת אַבְשָׁלוֹם לְפָרָשַׁת גּוֹג וּמָגוֹג? שֶׁאִם יֹאמַר לָךְ אָדָם ״כְּלוּם יֵשׁ עֶבֶד שֶׁמּוֹרֵד בְּרַבּוֹ?״ אַף אַתָּה אֱמוֹר לוֹ ״כְּלוּם יֵשׁ בֶּן שֶׁמּוֹרֵד בְּאָבִיו?״ אֵלָּא הֲוָה. הָכָא נַמֵי הֲוָה.: אֲמַר ר׳רִבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: מַאי דִּכְתִיב: {משלי ל״א:כ״ו} ״פִּיהָ פָּתְחָה בְּחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ״? כְּנֶגֶד מִי אָמַר שְׁלֹמֹה מִקְרָא זֶה? לֹא אֲמָרוֹ אֵלָּא כְּנֶגֶד דָּוִד אָבִיו שֶׁדָּר בַּחֲמִשָּׁה עוֹלָמִים וְאָמַר שִׁירָה. דָּר בִּמְעֵי אִמּוֹ וְאָמַר שִׁירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ג:א׳} ״בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה׳ וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ״; יָצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם וְנִסְתַּכַּל בַּכּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְאָמַר שִׁירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ג:כ׳} ״בָּרְכוּ ה׳ מַלְאָכָיו, גִּבּוֹרֵי כֹחַ עוֹשֵׂי דְבָרוֹ, לִשְׁמוֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ! בָּרְכוּ ה׳ כָּל צְבָאָיו״ וְגוֹ׳. יָנַק מִשְּׁדֵי אִמּוֹ וְנִסְתַּכַּל בְּדַדֶּיהָ וְאָמַר שִׁירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ג:ב׳} ״בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה׳ וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו!״ מַאי ״כָּל גְּמוּלָיו״? אֲמַר ר׳רִבִּי אַבָּהוּ: שֶׁעָשָׂה לָהּ דַּדַּיִם בִּמְקוֹם בִּינָה. טַעֲמָא מַאי? אֲמַר (רִבִּי) [רַב] יְהוּדָה: כְּדֵי שֶׁלֹּא יִסְתַּכַּל בִּמְקוֹם עֶרְוָה. רַב מַתָּנָא אָמַר: כְּדֵי שֶׁלֹּא יִינַק מִמְּקוֹם הַטִּנּוֹפֶת. רָאָה בְּמַפָּלָתָן שֶׁל רְשָׁעִים וְאָמַר שִׁירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ד:ל״ה} ״יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם, בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה׳ הַלְלוּיָהּ!״ נִסְתַּכַּל בְּיוֹם הַמִּיתָה וְאָמַר שִׁירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ד:א׳} ״בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה׳, ה׳ אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ.״ מַאי מַשְׁמַע דְּעַל יוֹם הַמִּיתָה נֶאֱמַר? אֲמַר רַבָּה בַּר רַב שֵׁילָא: מִסֵּיפָא דְּעִנְיָינָא, דִּכְתִיב: {תהלים ק״ד:כ״ט} ״תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן, תּוֹסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן״ וְגוֹ׳. רַב שֵׁימֵי בַּר עוּקְבָּא, וְאָמְרִי לַהּ מָר עוּקְבָּא, הֲוָה שְׁכִיחַ קַמֵּיהּ דר׳דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן פָּזִי, וַהֲוָה מְסַדֵּר אַגַּדְתָּא קַמֵּיהּ דר׳דְּרִבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי. אֲמַר לֵיהּ: מַאי דִּכְתִיב: {תהלים ק״ג:א׳} ״בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה׳ וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ״? אֲמַר לֵיהּ: בֹּא וּרְאֵה, שֶׁלֹּא כְּמִדַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדַּת בָּשָׂר וָדָם. מִדַּת בָּשָׂר וָדָם, צָר צוּרָה עַל גַּבֵּי הַכּוֹתֶל, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַטִּיל בָּהּ רוּחַ וּנְשָׁמָה קְרָבַיִם וּבְנֵי מֵעַיִם. והקב״הוְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ כֵן, צָר צוּרָה בְּתוֹךְ צוּרָה וּמַטִּיל בָּהּ רוּחַ וּנְשָׁמָה קְרָבַיִם וּבְנֵי מֵעַיִם. וְהַיְינוּ דַּאֲמַרָה חַנָּה: {שמואל א ב׳:ב׳} ״אֵין קָדוֹשׁ כַּה׳, כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ, וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ.״. מַאי ״אֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ״? אֵין צַיָּיר כֵּאלֹהֵינוּ. מַאי ״כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ״? אֲמַר ר׳רַב יְהוּדָה בַּר מְנַסְיָא: אַל תִּקְרֵי ״כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ״ אֵלָּא אֵין לְבַלּוֹתְךָ, שֶׁלֹּא כְּמִדַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדַּת בָּשָׂר וָדָם, מִדַּת בָּשָׂר וָדָם, מַעֲשֵׂה יָדָיו מְבַלִּין אוֹתוֹ, והקב״הוְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַלֶּה מַעֲשָׂיו. א״לאֲמַר לֵיהּ: אֲנָא הָכִי קָא אָמֵינָא לָךְ, הָנֵי חֲמִשָּׁה ״בָּרְכִי נַפְשִׁי״, כְּנֶגֶד מִי אֲמַרַן דָּוִד? לָא אֲמַרַן אֵלָּא כְּנֶגֶד הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּכְנֶגֶד נְשָׁמָה: מַה הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מָלֵא כָּל הָעוֹלָם, אַף נְשָׁמָה מְלֵאָה אֶת כָּל הַגּוּף; מַה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹאֶה וְאֵינוֹ נִרְאֶה, אַף נְשָׁמָה רוֹאָה וְאֵינָהּ נִרְאֵית; מַה הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זָן אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, אַף נְשָׁמָה זָנָה אֶת כָּל הַגּוּף; מַה הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טָהוֹר, אַף נְשָׁמָה טְהוֹרָה; מַה הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹשֵׁב בְּחַדְרֵי חֲדָרִים, אַף נְשָׁמָה יוֹשֶׁבֶת בְּחַדְרֵי חֲדָרִים. יָבֹא מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֲמִשָּׁה דְּבָרִים הַלָּלוּ, וִישַׁבֵּחַ לְמִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֲמִשָּׁה דְּבָרִים הַלָּלוּ.: אֲמַר רַב הַמְנוֹנָא: מַאי דִּכְתִיב: {קהלת ח׳:א׳} ״מִי כְּהֶחָכָם וּמִי יוֹדֵעַ פֵּשֶׁר דָּבָר״? מִי כְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיּוֹדֵעַ לַעֲשׂוֹת פְּשָׁרָה בֵּין שְׁנֵי צַדִּיקִים? בֵּין חִזְקִיָּהוּ לִישַׁעְיָהוּ: חִזְקִיָּהוּ אֲמַר: לֵיתֵי יְשַׁעְיָהוּ גַּבַּאי, דְּהָכִי אַשְׁכְּחַן בְּאֵלִיָּהוּ דַּאֲזַל לְגַבֵּי אַחְאָב. (שֶׁנֶּאֱמַר: {מלכים א י״ח:ב׳} ״וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב״.) יְשַׁעְיָהוּ אֲמַר: לֵיתֵי חִזְקִיָּהוּ גַּבַּאי, דְּהָכִי אַשְׁכְּחַן בִּיהוֹרָם בֶּן אַחְאָב דַּאֲזַל לְגַבֵּי אֱלִישָׁע. מֶה עָשָׂה הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? הֵבִיא יִסּוּרִים עַל חִזְקִיָּהוּ וְאָמַר לוֹ לִישַׁעְיָהוּ: לֵךְ וּבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: {מלכים ב כ׳:א׳} ״בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת, וַיָּבֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא וַיֹּאמֶר אֵלָיו: כֹּה אָמַר ה׳ (צְבָאוֹת) צַו לְבֵיתְךָ, כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה״ וְגוֹ׳. מַאי ״כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה״? ״מֵת אַתָּה״ בָּעוֹלָם הַזֶּה, ״וְלֹא תִחְיֶה״ לָעוֹלָם הַבָּא. אֲמַר לֵיהּ: מַאי כּוּלֵּי הַאי? אֲמַר לֵיהּ: מִשּׁוּם דְּלָא עָסְקַתְּ בְּפִרְיָה וְרִבְיָה. א״לאֲמַר לֵיהּ: מִשּׁוּם דַּחֲזַאי לִי בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ דְּנָפְקִי מִינַּאי בְּנִין דְּלָא מְעַלּוּ. א״לאֲמַר לֵיהּ: בַּהֲדֵי כְּבָשֵׁי דְּרַחֲמָנָא לְמַה לָךְ? מַאי דְּמִפַּקְּדַתְּ אִיבְּעִי לָךְ לְמֶעֱבַד, וּמַה דְּנִיחָא קַמֵּיהּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לִעְבֵיד. אֲמַר לֵיהּ: הָשָׁתָא הַב לִי בְּרַתָּךְ, אֶפְשָׁר דְּגָרְמָא זְכוּתָא דִּידִי וְדִידָךְ וְנָפְקִי מִנַּאי בְּנִין דִּמְעַלּוּ. א״לאֲמַר לֵיהּ: כְּבָר נִגְזְרָה עָלֶיךָ גְּזֵירָה. א״לאֲמַר לֵיהּ: בֶּן אָמוֹץ, כַּלֵּה נְבוּאֲתָךְ וְצֵא! כָּךְ מְקוּבָּלְנִי מִבֵּית אֲבִי אַבָּא: אפי׳אֲפִילּוּ חֶרֶב חַדָּה מוּנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם, אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים. אִתְּמַר נַמֵי: רִבִּי יוֹחָנָן וְרִבִּי (אֶלִיעֶזֶר) [אֶלְעָזָר] דְּאָמְרִי תַּרְוַיְיהוּ: אֲפִילּוּ חֶרֶב חַדָּה מוּנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם, אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {איוב י״ג:ט״ו} ״הֵן יִקְטְלֵנִי, לוֹ אֲיַחֵל״.:מהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
1 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״צדוקי״.
2 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״צדוקי״.
E/ע
הערותNotes
פתח באשרי וסיים באשרי – אלמא חדא היא דאשרי כל חוסי בו סיומא דלמה רגשו גוים הוא. בריוני – פריצים.
חטאים כתיב – קרי ביה חטאים שיכלה יצר הרע.
שפיל – השפיל עצמך לסוף המקרא כל דבר שהוא בסוף קרוי שפילו של דבר. סמוכים לעד לעולם – בדברי תורה כתיב [אחרי] נאמנים כל פקודיו סמוכים סמיכת כל פקודיו עשוים באמת וישר ולצורך ולא דבר רק. כלום יש עבד שמורד ברבו – ויבא להכחיש את דברי הנביא.
אמור לו כלום יש בן כו׳ – והא חזינן הכא דהוה.
הכא נמי הוה – סופיה להיות.
ואמר שירה – כנגד כולם אמר שירה לכששרתה רוח הקודש עליו. וכל קרבי – על שם קרבי אמו שדר בתוכן. מאי משמע – דעל יום המיתה נאמר. בא וראה וכו׳ – הוא סבר דהכי בעי מאי שנא קרבים דנקט. חמשה ברכי נפשי – לעיל חשיב להו. מאי דכתיב מי כהחכם ומי יודע פשר דבר – משום דאיירי בסופה בסמיכת גאולה לתפלה נקט ליה.
דאשכחן דאזל אליהו לגבי אחאב – דכתיב וילך אליהו להראות אל אחאב.
יהורם אזל לגבי אלישע – כשהלכו על מואב הוא ויהושפט (במלכים ב ג) דמתוך שלא היו הולכים זה אצל זה לא היה מוכיחו על שלא נשא אשה.
כבשי דרחמנא – סתרים דהקב״ה כמו רישא בכבשא (חולין דף צג:) בהטמנת האפר. נגזרה גזרה – שתמות. מקובלני מבית אבי אבא – דוד שראה את המלאך וחרבו שלופה בידו בסוף ספר שמואל (ב כד) ולא מנע עצמו מן הרחמים.רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144