×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא סנהדרין ק״ח.גמרא
;?!
אָ
רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים עַל כֵּן לֹא יָקוּמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט זֶה דּוֹר הַמַּבּוּל וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים אֵלּוּ אַנְשֵׁי סְדוֹם אָמְרוּ לוֹ אֵינָם עוֹמְדִין בַּעֲדַת צַדִּיקִים אֲבָל עוֹמְדִין בַּעֲדַת רְשָׁעִים. (מְרַגְּלִים אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר {במדבר י״ד:ל״ז} וַיָּמוּתוּ הָאֲנָשִׁים מוֹצִיאֵי דִבַּת הָאָרֶץ רָעָה בַּמַּגֵּפָה לִפְנֵי ה׳ וַיָּמוּתוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה בַּמַּגֵּפָה לָעוֹלָם הַבָּא). דּוֹר הַמִּדְבָּר אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא וְאֵין עוֹמְדִין בַּדִּין שֶׁנֶּאֱמַר {במדבר י״ד:ל״ה} בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמוּתוּ דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא ר׳רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר עֲלֵיהֶם הוּא אוֹמֵר {תהלים נ׳:ה׳} אִסְפוּ לִי חֲסִידָי כּוֹרְתֵי בְרִיתִי עֲלֵי זָבַח. עֲדַת קֹרַח אֵינָהּ עֲתִידָה לַעֲלוֹת שֶׁנֶּאֱמַר {במדבר ט״ז:ל״ג} וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ בָּעוֹלָם הַזֶּה וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל לָעוֹלָם הַבָּא דִּבְרֵי ר״ערַבִּי עֲקִיבָא ר״ארַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר עֲלֵיהֶם הוּא אוֹמֵר {שמואל א ב׳:ו׳} ה׳ מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל.: גמ׳גְּמָרָא: ת״רתָּנוּ רַבָּנַן דּוֹר הַמַּבּוּל אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ז׳:כ״ג} וַיִּמַח אֶת כׇּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וַיִּמַח אֶת כׇּל הַיְּקוּם בָּעוֹלָם הַזֶּה וַיִּמָּחוּ מִן הָאָרֶץ לָעוֹלָם הַבָּא דִּבְרֵי ר״ערַבִּי עֲקִיבָא ר״ירַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָא אוֹמֵר לֹא חַיִּין וְלֹא נִדּוֹנִין שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:ג׳} לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעוֹלָם לֹא דִּין וְלֹא רוּחַ דָּבָר אַחֵר לֹא יָדוֹן רוּחִי שֶׁלֹּא תְּהֵא נִשְׁמָתָן חוֹזֶרֶת לִנְדָנָהּ. ר׳רַבִּי מְנַחֵם בר יוֹסֵף אוֹמֵר אֲפִילּוּ בְּשָׁעָה שהקב״השֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַחֲזִיר נְשָׁמוֹת לִפְגָרִים מֵתִים נִשְׁמָתָן קָשָׁה לָהֶם בְּגֵיהִנָּם שֶׁנֶּאֱמַר {ישעיהו ל״ג:י״א} תַּהֲרוּ חֲשַׁשׁ תֵּלְדוּ קַשׁ רוּחֲכֶם אֵשׁ תֹּאכַלְכֶם. ת״רתָּנוּ רַבָּנַן דּוֹר הַמַּבּוּל לֹא נִתְגָּאוּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל טוֹבָה שֶׁהִשְׁפִּיעַ לָהֶם הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּמָה כְּתִיב בָּהֶם {איוב כ״א:ט׳} בָּתֵּיהֶם שָׁלוֹם מִפָּחַד וְלֹא שֵׁבֶט אֱלוֹהַּ עֲלֵיהֶם וּכְתִיב {איוב כ״א:י׳} שׁוֹרוֹ עִבַּר וְלֹא יַגְעִיל תְּפַלֵּט פָּרָתוֹ וְלֹא תְשַׁכֵּל וּכְתִיב {איוב כ״א:י״א} יְשַׁלְּחוּ כַצֹּאן עֲוִילֵיהֶם וְיַלְדֵיהֶם יְרַקֵּדוּן וּכְתִיב {איוב כ״א:י״ב} יִשְׂאוּ בְּתוֹף וְכִנּוֹר וְיִשְׂמְחוּ לְקוֹל עוּגָב וּכְתִיב יבלו יְמֵיהֶם בַּטּוֹב ושנותם בַּנְּעִימִים וּכְתִיב וּבְרֶגַע שְׁאוֹל יֵחָתּוּ. וְהִיא גָּרְמָה שֶׁאָמְרוּ לָאֵל {איוב כ״א:י״ד} סוּר מִמֶּנּוּ וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ מַה שַׁדַּי כִּי נַעַבְדֶנּוּ וּמַה נּוֹעִיל כִּי נִפְגַּע בּוֹ אָמְרוּ כְּלוּם צְרִיכִין אָנוּ לוֹ אֶלָּא לְטִיפָּה שֶׁל גְּשָׁמִים יֵשׁ לָנוּ נְהָרוֹת וּמַעֲיָנוֹת שֶׁאָנוּ מִסְתַּפְּקִין מֵהֶן אָמַר הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּטּוֹבָה שֶׁהִשְׁפַּעְתִּי לָהֶן בָּהּ מַכְעִיסִין אוֹתִי וּבָהּ אֲנִי דָּן אוֹתָם שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:י״ז} וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת הַמַּבּוּל מַיִם. ר׳רַבִּי יוֹסֵי אָמַר דּוֹר הַמַּבּוּל לֹא נִתְגָּאוּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל גַּלְגַּל הָעַיִן שֶׁדּוֹמֶה לְמַיִם [שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:ב׳} וְיִקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בחרו] לְפִיכָךְ דָּן אוֹתָן בְּמַיִם שֶׁדּוֹמֶה לְגַלְגַּל הָעַיִן שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ז׳:י״א} נִבְקְעוּ כׇּל מַעְיְנוֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ. א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן דּוֹר הַמַּבּוּל בְּרַבָּה קִלְקְלוּ וּבְרַבָּה נִידּוֹנוּ בְּרַבָּה קִלְקְלוּ שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:ה׳} וַיַּרְא ה׳ כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם וּבְרַבָּה נִידּוֹנוּ שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ז׳:י״א} כׇּל מַעְיְנוֹת תְּהוֹם רַבָּה א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן שְׁלֹשָׁה נִשְׁתַּיְּירוּ מֵהֶם בְּלוּעָה דְּגָדֵר וְחַמֵּי טְבֶרְיָא ועיניא רַבָּתִי דְּבֵירָם. {בראשית ו׳:י״ב} כִּי הִשְׁחִית כׇּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מְלַמֵּד שֶׁהִרְבִּיעוּ בְּהֵמָה עַל חַיָּה וְחַיָּה עַל בְּהֵמָה וְהַכֹּל עַל אָדָם וְאָדָם עַל הַכֹּל א״ראָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כָּהֲנָא וְכוּלָּם חָזְרוּ חוּץ מִתּוּשְׁלְמִי. {בראשית ו׳:ג׳,ז׳,י״ג} וַיֹּאמֶר ה׳ לְנֹחַ קֵץ כׇּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בֹּא וּרְאֵה כַּמָּה גָּדוֹל כחה שֶׁל חָמָס שֶׁהֲרֵי דּוֹר הַמַּבּוּל עָבְרוּ עַל הַכֹּל וְלֹא נֶחְתַּם עֲלֵיהֶם גְּזַר דִּינָם עַד שֶׁפָּשְׁטוּ יְדֵיהֶם בְּגָזֵל שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:י״ג} כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ וּכְתִיב {יחזקאל ז׳:י״א} הֶחָמָס קָם לְמַטֵּה רֶשַׁע לֹא מֵהֶם וְלֹא מֵהֲמוֹנָם וְלֹא מֶהֱמֵהֶם וְלֹא נֹהַּ בָּהֶם. א״ראָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מְלַמֵּד שֶׁזָּקַף עַצְמוֹ כְּמַקֵּל וְעָמַד לִפְנֵי הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר לְפָנָיו רבש״ערִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם לֹא מֵהֶם וְלֹא מֵהֲמוֹנָם וְלֹא מֶהֱמֵהֶם וְלֹא נֹהַּ בָּהֶם. (וְאַף עַל נֹחַ נֶחְתַּם גְּזַר דִּין שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר וְלֹא נֹחַ בָּהֶם) תָּנָא דְּבֵי ר׳רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אַף עַל נֹחַ נֶחְתַּךְ גְּזַר דִּין אֶלָּא שֶׁמָּצָא חֵן בְּעֵינֵי ה׳ שֶׁנֶּאֱמַר {בראשית ו׳:ז׳} נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתֶם וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה׳. {בראשית ו׳:ו׳} וַיִּנָּחֶם ה׳ כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ כִּי אֲתָא רַב דִּימִי אָמַר אָמַר הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָפֶה עָשִׂיתִי שֶׁתִּקַּנְתִּי לָהֶם קְבָרוֹת בָּאָרֶץ מַאי מַשְׁמַע כְּתִיב הָכָא וַיִּנָּחֶם ה׳ וּכְתִיב הָתָם {בראשית נ׳:כ״א} וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם. וְאִיכָּא דְאָמְרִי לֹא יָפֶה עָשִׂיתִי שֶׁתִּקַּנְתִּי לָהֶם קְבָרוֹת בָּאָרֶץ כְּתִיב הָכָא וַיִּנָּחֶם וּכְתִיב הָתָם {שמות ל״ב:י״ד} וַיִּנָּחֶם ה׳ עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ. {בראשית ו׳:ט׳} אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת נֹחַ [נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בדורותיו] א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בְּדוֹרוֹתָיו וְלֹא בְּדוֹרוֹת אֲחֵרִים וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר בְּדוֹרוֹתָיו כ״שכׇּל שֶׁכֵּן בְּדוֹרוֹת אֲחֵרִים. א״ראָמַר רַבִּי חֲנִינָא מָשָׁל דְּרַבִּי יוֹחָנָן לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְחָבִית שֶׁל יַיִן שֶׁהָיְתָה מוּנַּחַת בְּמַרְתֵּף שֶׁל חוֹמֶץ בִּמְקוֹמָהּ רֵיחָהּ נוֹדֵף שֶׁלֹּא בִּמְקוֹמָהּ אֵין רֵיחָהּ נוֹדֵף א״ראָמַר רַבִּי אוֹשַׁעְיָא מָשָׁל דְּרֵישׁ לָקִישׁ לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לִצְלוֹחִית שֶׁל פִּלְיָיטוֹן שֶׁהָיְתָה מוּנַּחַת בִּמְקוֹם הַטִּנּוֹפֶת בִּמְקוֹמָהּ רֵיחָהּ נוֹדֵף וכ״שוְכׇל שֶׁכֵּן בִּמְקוֹם הַבּוֹסֶם. {בראשית ז׳:כ״ג} וַיִּמַח אֶת כׇּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אִם אָדָם חָטָא בְּהֵמָה מָה חָטְאָה. תָּנָא מִשּׁוּם רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קׇרְחָה מָשָׁל לְאָדָם שֶׁעָשָׂה חוּפָּה לִבְנוֹ וְהִתְקִין מִכׇּל מִינֵי סְעוּדָה לְיָמִים מֵת בְּנוֹ עָמַד (וּבִלְבֵּל) [ופזר] אֶת חוּפָּתוֹ אָמַר כלום עָשִׂיתִי אֶלָּא בִּשְׁבִיל בְּנִי עַכְשָׁיו שֶׁמֵּת חוּפָּה לָמָּה לי אַף הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר כלום בָּרָאתִי בְּהֵמָה וְחַיָּה אֶלָּא בִּשְׁבִיל אָדָם עַכְשָׁיו שֶׁאָדָם חוֹטֵא בְּהֵמָה וְחַיָּה לָמָּה לי. {בראשית ז׳:כ״ב} מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה מֵתוּ וְלֹא דָּגִים שֶׁבַּיָּם. דָּרֵשׁ ר׳רַבִּי יוֹסֵי דְּמִן קֵסָרִי מַאי דִּכְתִיב {איוב כ״ד:י״ח} קַל הוּא עַל פְּנֵי מַיִם תְּקוּלַּל חֶלְקָתָם בָּאָרֶץ מְלַמֵּד שֶׁהָיָה נֹחַ הַצַּדִּיק מוֹכִיחַ בָּהֶם וְאוֹמֵר לָהֶם עֲשׂוּ תְּשׁוּבָה וְאִם לָאו הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵבִיא עֲלֵיכֶם אֶת הַמַּבּוּל וּמַקְפֶּה נִבְלַתְכֶם עַל הַמַּיִם כְּזִיקִין שֶׁנֶּאֱמַר קל הוּא עַל פְּנֵי מים וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁלּוֹקְחִין מֵהֶם קְלָלָה לְכׇל בָּאֵי עוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר {איוב כ״ד:י״ח} תְּקוּלַּל חֶלְקָתָם בָּאָרֶץ. לֹא יִפְנֶה דֶּרֶךְ כְּרָמִים מְלַמֵּד שֶׁהָיוּ מְפַנִּים דֶּרֶךְ כְּרָמִים אמר לוֹ וּמִי מְעַכֵּב אָמַר לָהֶם פְּרֵידָה אַחַת יֵשׁ לִי לְהוֹצִיא מִכֶּםמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
E/ע
הערותNotes
רשעים דור המבול – דכתיב [בהו] כי רבה רעת האדם (בראשית ו).
חטאים אנשי סדום – דכתיב בהו רעים וחטאים (שם יג).
אבל עומדים הם כו׳ – שחיין ונדונים.
גמ׳ נשמתן קשה להם בגיהנם – נשמת עצמן שרפתן דכתיב רוחכם אש תאכלכם (ישעיהו לג). בשביל גלגל העין – שרואין טובתן שלימה והיו גובהין עיניהם ומנאפין אחר עיניהם.
במים – שדומה לגלגל העין מעינות שנובעין ממקום קטן כמו עין.
שלשה נשתיירו – מאותן מעינות של דור המבול שהיו חמין כדאמר לקמן ברותחין קלקלו ברותחין נדונו. וכולן חזרו – להזדווג עם מיניהם.
חוץ מתושלמי – עוף הוא שאוחז עדיין תרבות רעה שמזדווג עם הכל. תושלמי עוף אחד ובמסכת חולין (דף סב:) גבי שמונה ספיקות איתא והרנוגא תושלמי ומרדא ודרכו של אותו עוף להרביע כל הבריות.
שזקף – החמס עצמו כמקל והיינו החמס קם למטה רשע.
לא מהם – אין תועלת לא בהם ולא בהמונם ולא במשאם.
מהמהם – אשטרי״א בלעז.
כי נחמתי כי עשיתים ונח – סמוכין דריש. יפה עשיתי וכו׳ – שאיבדתי דרך רשעים כזה. לא יפה עשיתי – דאפשר היו חוזרין. כל שכן – אילו הוה בדורות אחרים היה צדיק יותר. פלייטון – בושם שריחו נודף ואינו אפרסמון. מקיפה – מציף כמו ויצף הברזל דמתרגמינן וקפא (מלכים ב ו).
כזיקין – נודות.
לא יפנה דרך כרמים אמרו לו ומי מעכב – [מיד] שאינו עושה אם יש בידו כח לעשות כך.
[פרידה] אחת יש לי להוציא מכם – מתושלח הצדיק ימות קודם ולא יהיה נדון עמכם.
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144