×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא מגילה י׳:גמרא
;?!
אָ
הַשְׁתָּא [הָא] אָמְרִי לָא צְרִיכָא לְקַדּוֹשֵׁי אֶלָּא מָצְאוּ אֶת אֵלּוּ וּמְנָאוּם. וְלֹא אֵלּוּ בִּלְבַד אֶלָּא כׇּל שֶׁתַּעֲלֶה לְךָ מָסוֹרֶת בְּיָדְךָ מֵאֲבוֹתֶיךָ שֶׁמּוּקֶּפֶת חוֹמָה מִימוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כׇּל הַמִּצְוֹת הַלָּלוּ נוֹהֲגִין בָּהּ מִפְּנֵי שֶׁקְּדוּשָּׁה רִאשׁוֹנָה קִידְּשָׁה לִשְׁעָתָהּ וְקִידְּשָׁה לֶעָתִיד לָבֹא קַשְׁיָא דר׳דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל אדר׳אַדְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל. תְּרֵי תַנָּאֵי אַלִּיבָּא דר׳דְּרַבִּי יִשְׁמָעֵאל בר׳בְּרַבִּי יוֹסֵי וְאִיבָּעֵית אֵימָא הָא ר׳רַבִּי אֶלְעָזָר בַּר יוֹסֵי אַמְרַהּ דְּתַנְיָא ר׳רַבִּי אֶלְעָזָר בר׳בְּרַבִּי יוֹסֵי אָמַר {ויקרא כ״ה:ל׳} אֲשֶׁר לוֹא חוֹמָה אע״פאַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ עַכְשָׁיו וְהָיָה לוֹ קוֹדֶם לָכֵן.: וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר רַבִּי לֵוִי וְאִיתֵּימָא רַבִּי יוֹנָתָן דָּבָר זֶה מָסוֹרֶת בְּיָדֵינוּ מֵאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה כׇּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר וַיְהִי אֵינוֹ אֶלָּא לְשׁוֹן צַעַר. {אסתר א׳:א׳} וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הֲוָה הָמָן {רות א׳:א׳} וַיְהִי בִּימֵי שְׁפוֹט הַשּׁוֹפְטִים הֲוָה רָעָב {בראשית ו׳:א׳} וַיְהִי כִּי הֵחֵל הָאָדָם לָרוֹב וַיַּרְא ה׳ כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם. {בראשית י״א:ב׳} וַיְהִי בְּנׇסְעָם מִקֶּדֶם הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר {בראשית י״ד:א׳} וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל עָשׂוּ מִלְחָמָה {יהושע ה׳:י״ג} וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ {יהושע ו׳:כ״ז} וַיְהִי ה׳ אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיִּמְעֲלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל {שמואל א א׳:א׳} וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִן הָרָמָתַיִם כִּי אֶת חַנָּה אָהֵב וַה׳ סָגַר רַחְמָהּ. {שמואל א ח׳:א׳} וַיְהִי (כִּי) זָקֵן שְׁמוּאֵל וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָיו {שמואל א י״ח:י״ד} וַיְהִי דָוִד לְכׇל דְּרָכָיו מַשְׂכִּיל [וַה׳ עִמּוֹ] וַיְהִי שָׁאוּל עוֹיֵן אֶת דָּוִד {שמואל ב ז׳:א׳} וַיְהִי כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ רַק אַתָּה לֹא תִבְנֶה הַבָּיִת. וְהָכְתִיב {ויקרא ט׳:א׳} וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי וְתַנְיָא אוֹתוֹ הַיּוֹם הָיְתָה שִׂמְחָה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּיוֹם שֶׁנִּבְרְאוּ בּוֹ שָׁמַיִם וָאָרֶץ כְּתִיב הָכָא וַיְהִי בְּיוֹם הַשְּׁמִינִי וּכְתִיב הָתָם {בראשית א׳:ה׳} וַיְהִי (בֹקֶר) יוֹם אֶחָד. הָא שְׁכֵיב נָדָב וַאֲבִיהוּא. וְהָכְתִיב {מלכים א ו׳:א׳} וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וְהָכְתִיב {בראשית כ״ט:י׳} וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וְהָכְתִיב וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד וְהָאִיכָּא שֵׁנִי וְהָאִיכָּא שְׁלִישִׁי וְהָאִיכָּא טוּבָא. אָמַר רַב אָשֵׁי כׇּל וַיְהִי אִיכָּא הָכִי וְאִיכָּא הָכִי וַיְהִי בִּימֵי אֵינוֹ אֶלָּא לְשׁוֹן צַעַר. חַמְשָׁה וַיְהִי בִּימֵי הָווּ וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וַיְהִי בִּימֵי שְׁפוֹט הַשּׁוֹפְטִים וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל {ישעיהו ז׳:א׳} וַיְהִי בִּימֵי אָחָז {ירמיהו א׳:ג׳} וַיְהִי בִּימֵי יְהוֹיָקִים. (א״ר) לֵוִי דָּבָר זֶה מָסוֹרֶת בְּיָדֵינוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ אָמוֹץ וַאֲמַצְיָה אחים הָווּ מַאי קמ״לקָא מַשְׁמַע לַן. כִּי הָא דא״רדְּאָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן כׇּל כַּלָּה שֶׁהִיא צְנוּעָה בְּבֵית חָמִיהָ זוֹכָה וְיוֹצְאִין מִמֶּנָּה מְלָכִים וּנְבִיאִים מְנָלַן מִתָּמָר דִּכְתִיב {בראשית ל״ח:ט״ו} וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה כִּי כִסְּתָה פָּנֶיהָ מִשּׁוּם דְּכִסְּתָה פָּנֶיהָ וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה. אֶלָּא מִשּׁוּם דְּכִסְּתָה פָּנֶיהָ בְּבֵית חָמִיהָ וְלָא הֲוָה יָדַע לַהּ זָכְתָה וְיָצְאוּ מִמֶּנָּה מְלָכִים וּנְבִיאִים מְלָכִים מִדָּוִד נְבִיאִים דא״רדְּאָמַר רַבִּי לֵוִי מָסוֹרֶת בְּיָדֵינוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ אָמוֹץ וַאֲמַצְיָה אַחִים הָיוּ וּכְתִיב {ישעיהו א׳:א׳} חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ. וא״רוְאָמַר רַבִּי לֵוִי דָּבָר זֶה מָסוֹרֶת בְּיָדֵינוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ מְקוֹם אָרוֹן אֵינוֹ מִן הַמִּדָּה. תַּנְיָא נָמֵי הָכִי אָרוֹן שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה יֵשׁ לוֹ עֶשֶׂר אַמּוֹת לְכׇל רוּחַ וּכְתִיב {מלכים א ו׳:כ׳} וְלִפְנֵי הַדְּבִיר עֶשְׂרִים אַמָּה אוֹרֶךְ וּכְתִיב כְּנַף הַכְּרוּב הָאֶחָד עֶשֶׂר אַמּוֹת וּכְנַף הַכְּרוּב הָאֶחָד עֶשֶׂר אַמּוֹת אָרוֹן גּוּפֵיהּ הֵיכָא הֲוָה קָאֵי אֶלָּא לָאו שְׁמַע מִינַּהּ בְּנֵס הָיָה עוֹמֵד. ר׳רַבִּי יוֹנָתָן פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא {ישעיהו י״ד:כ״ב} וְקַמְתִּי עֲלֵיהֶם וְגוֹ׳ וְהִכְרַתִּי לְבָבֶל שֵׁם וּשְׁאָר וְנִין וָנֶכֶד נְאֻם ה׳ שֵׁם זֶה הַכְּתָב שְׁאָר זֶה לְשׁוֹן נִין זֶה מַלְכוּת וָנֶכֶד זוֹ וַשְׁתִּי. רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא {ישעיהו נ״ה:י״ג} תַּחַת הַנַּעֲצוּץ יַעֲלֶה בְרוֹשׁ וְתַחַת הַסִּרְפַּד יַעֲלֶה הֲדַס. תַּחַת הַנַּעֲצוּץ תַּחַת הָמָן הָרָשָׁע שֶׁעָשָׂה עַצְמוֹ ע״זעֲבוֹדָה זָרָה דִּכְתִיב {ישעיהו ז׳:י״ט} וּבְכֹל הַנַּעֲצוּצִים וּבְכֹל הַנַּהֲלוֹלִים. יַעֲלֶה בְּרוֹשׁ זֶה מָרְדֳּכַי שֶׁנִּקְרָא רֹאשׁ לְכׇל הַבְּשָׂמִים שֶׁנֶּאֱמַר {שמות ל׳:כ״ג} וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מׇר דְּרוֹר וּמְתַרְגְּמִינַן מרי דְּכֵי. תַּחַת הַסִּרְפַּד תַּחַת וַשְׁתִּי הָרְשָׁעָה בַּת בְּנוֹ שֶׁל נְבוּכַדְנֶצַּר הָרָשָׁע שֶׁשָּׂרַף רְפִידַת בֵּית ה׳ דִּכְתִיב {שיר השירים ג׳:י׳} רְפִידָתוֹ זָהָב. יַעֲלֶה הֲדַס זוֹ אֶסְתֵּר הַצַּדֶּקֶת שֶׁנִּקְרֵאתָ הֲדַסָּה שֶׁנֶּאֱמַר {אסתר ב׳:ז׳} וַיְהִי אוֹמֵן אֶת הֲדַסָּה וְהָיָה לַה׳ לְשֵׁם זוֹ מִקְרָא מְגִילָּה לְאוֹת עוֹלָם לֹא יִכָּרֵת אֵלּוּ יְמֵי פוּרִים. ר׳רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא {דברים כ״ח:ס״ג} וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ ה׳ עֲלֵיכֶם לְהֵיטִיב אֶתְכֶם כֵּן יָשִׂישׂ לְהָרַע אֶתְכֶם. וּמִי חָדֵי הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּמַפַּלְתָּן שֶׁל רְשָׁעִים וְהָא כְּתִיב {דברי הימים ב כ׳:כ״א} בְּצֵאת לִפְנֵי הֶחָלוּץ וְאוֹמְרִים הוֹדוּ לַה׳ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִפְּנֵי מָה לֹא נֶאֱמַר כִּי טוֹב בְּהוֹדָאָה זוֹ לְפִי שֶׁאֵין הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׂמֵחַ בְּמַפַּלְתָּן שֶׁל רְשָׁעִים. וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מַאי דִּכְתִיב {שמות י״ד:כ׳} וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כׇּל הַלָּיְלָה בִּקְּשׁוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לוֹמַר שִׁירָה אָמַר הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲשֵׂה יָדַי טוֹבְעִין בַּיָּם וְאַתֶּם אוֹמְרִים שִׁירָה. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר הוּא אֵינוֹ שָׂשׂ אֲבָל אֲחֵרִים מֵשִׂישׂ וְדַיְקָא נָמֵי דִּכְתִיב כֵּן יָשִׂישׂ וְלָא כְּתִיב יָשׂוּשׂ ש״משְׁמַע מִינַּהּ. רַבִּי אַבָּא בַּר כָּהֲנָא פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא {קהלת ב׳:כ״ו} לְאָדָם שֶׁטּוֹב לְפָנָיו נָתַן חׇכְמָה וְדַעַת וְשִׂמְחָה זֶה מָרְדֳּכַי הַצַּדִּיק וְלַחוֹטֶא נָתַן עִנְיָן לֶאֱסוֹף וְלִכְנוֹס זֶה הָמָן לָתֵת לְטוֹב לִפְנֵי הָאֱלֹהִים זֶה מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר דִּכְתִיב וַתָּשֶׂם אֶסְתֵּר אֶת מׇרְדֳּכַי עַל בֵּית הָמָן. רַבָּה בַּר עוֹפְרָן פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָא {ירמיהו מ״ט:ל״ח} וְשַׂמְתִּי כִסְאִי בְּעֵילָם וְהַאֲבַדְתִּי מִשָּׁם מֶלֶךְ וְשָׂרִים מֶלֶךְ זוֹ וַשְׁתִּי וְשָׂרִים זֶה הָמָן וַעֲשֶׂרֶת בָּנָיו. רַב דִּימִי בַּר יִצְחָק פָּתַח לַהּ פִּיתְחָא לְהַאי פָּרַשְׁתָּא מֵהָכָאמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
E/ע
הערותNotes
הא אמרי – לקמן בסיפא דהא מתני׳ גופה דלא צריכי לקדושי דקא מסיים ואזיל בה וכל שתעלה בידך מסורת מאבותיך. כל המצות הללו – הנוהגות בערי חומה שילוח מצורע וקריאת מגילה בחמשה עשר והבית חלוט בה לסוף שנה. אע״פ שאין כו׳ – אלמא סבירא ליה קדושה קמייתא לא בטלה מחמת חורבן והיינו תנאי. וחרבו שלופה וגו׳ – וציערו שהוכיחו על ביטול תורה ותמיד של בין הערבים כדאמר לעיל בפירקין (מגילה ג.). ויהי דוד לכל דרכיו משכיל וה׳ עמו – וכתיב התם ויהי שאול עוין את דוד בשביל הצלחתו. אמוץ ואמציה – אמוץ אביו של ישעיה ואמציה מלך יהודה. מלמד שכיסתה פניה בבית חמיה – לפיכך לא הכירה עכשיו שאף בביתו לא ראה פניה שיהא מכירה. אינו מן המדה – אינו אוחז למעט מדת קרקע לכל צדדיו כלום כדקתני יש לו עשר אמות לכל רוח באמצע בית קדש הקדשים היה יושב ויש ריוח בינו לבין הכתלים עשר אמות לכל צד וכל הבית אינו אלא כ׳ על כ׳ נמצא שאינו ממעט כלום. לפני הדביר – חלל בית קדש הקדשים שהוא לפנים הדביר היא המחיצה המבדלת בין הקדש ובין קדש הקדשים. פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא – כשהיה רוצה לדרוש בענין איגרת פורים היה מתחיל לדרוש מקרא זה.
וקמתי עליהם – בפורענות בבל כתיב.
זה הכתב – אין להן כתב אלא מאומה אחרת.
נין – לשון ממשלה וכן ינון שמו (תהלים עב) ימשול ויגדל.
בצאת לפני החלוץ – ביהושפט כתיב בדברי הימים כשיצא להלחם על העמונים והגבעונים שבאו עליו.
הודו לה׳ כי טוב – משמע טוב שיקלסו לפניו על זאת.
אחרים משיש – וכשנתחייבו כלייה בימי המן היו אויביהן שמחין להן. ושמתי כסאי בעילם – שושן הבירה היתה בעילם דכתיב בספר דניאל בשושן הבירה אשר בעילם המדינה.רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144