×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא סנהדרין ג׳:גמרא
;?!
אָ
שֶׁאֵינוֹ מִשְׁתַּלֵּם בְּרֹאשׁ הוּא תְּנָא נָמֵי חֲצִי נֶזֶק דְּמָמוֹן שֶׁאֵינוֹ מִשְׁתַּלֵּם בְּרֹאשׁ הוּא וְאַיְּידֵי דְּקָא בָּעֵי לְמִיתְנֵא חֲצִי נֵזֶק תְּנָא נָמֵי נֵזֶק.: שְׁלֹשָׁה מְנָלַן דְּתָנוּ רַבָּנַן {שמות כ״ב:ז׳} וְנִקְרַב בַּעַל הַבַּיִת אֶל הָאֱלֹהִים הֲרֵי כָּאן אֶחָד {שמות כ״ב:ח׳} עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר שֶׁנִּיהֵם הֲרֵי כָּאן שְׁנַיִם {שמות כ״ב:ח׳} אֲשֶׁר יַרְשִׁיעוּן אֱלֹהִים הֲרֵי כָּאן שְׁלֹשָׁה דִּבְרֵי רַבִּי יֹאשִׁיָּה. ר׳רַבִּי יוֹנָתָן אוֹמֵר רִאשׁוֹן תְּחִילָּה נֶאֱמַר וְאֵין דּוֹרְשִׁין תְּחִילּוֹת אֶלָּא עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם הֲרֵי כָּאן אֶחָד אֲשֶׁר יַרְשִׁיעוּן אֱלֹהִים הֲרֵי כָּאן שְׁנַיִם וְאֵין בֵּית דִּין שָׁקוּל מוֹסִיפִין עֲלֵיהֶן עוֹד אֶחָד הֲרֵי כָּאן שְׁלֹשָׁה. נֵימָא בְּדוֹרְשִׁין תְּחִילּוֹת קָמִיפַּלְגִי דְּמָר סָבַר דּוֹרְשִׁין תְּחִילּוֹת וּמַר סָבַר אֵין דּוֹרְשִׁין תְּחִילּוֹת לָא דְּכוּלֵּי עָלְמָא אֵין דּוֹרְשִׁין תְּחִילּוֹת אָמַר לָךְ ר׳רַבִּי יֹאשִׁיָּה אִם כֵּן נֵימָא קְרָא וְנִקְרַב בַּעַל הַבַּיִת אֶל הַשּׁוֹפֵט מַאי אֶל הָאֱלֹהִים ש״משְׁמַע מִינַּהּ לְמִנְיָינָא. וְרַבִּי יוֹנָתָן לִישָּׁנָא דְּעָלְמָא נְקַט כִּדְאָמְרִי אִינָשֵׁי מַאן דְּאִית לֵיהּ דִּינָא לִיקְרַב לְגַבֵּי דַּיָּינָא. ור׳וְרַבִּי יֹאשִׁיָּה לֵית לֵיהּ ב״דבֵּית דִּין נוֹטֶה וְהָתַנְיָא רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר מָה תַּלְמוּד לוֹמַר {שמות כ״ג:ב׳} לִנְטוֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטּוֹת הַתּוֹרָה אָמְרָה עֲשֵׂה לְךָ ב״דבֵּית דִּין נוֹטֶה. סָבַר לַהּ כְּרַבִּי יְהוּדָה דְּאָמַר שִׁבְעִים דִּתְנַן סַנְהֶדְרִי גְּדוֹלָה הָיְתָה שֶׁל שִׁבְעִים וְאֶחָד ר׳רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר שִׁבְעִים. אֵימַר דְּשָׁמְעַתְּ לֵיהּ לְרַבִּי יְהוּדָה בְּסַנְהֶדְרִי גְּדוֹלָה דִּכְתִיבִי קְרָאֵי בִּשְׁאָר בֵּי דִינָא מִי שָׁמְעַתְּ לֵיהּ. וְכִי תֵּימָא לָא שְׁנָא וְהָתְנַן סְמִיכַת זְקֵנִים וַעֲרִיפַת עֶגְלָה בִּשְׁלֹשָׁה דִּבְרֵי ר׳רַבִּי שִׁמְעוֹן ר׳רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר בַּחֲמִשָּׁה. וְאָמְרִינַן מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יְהוּדָה {ויקרא ד׳:ט״ו} וְסָמְכוּ שְׁנַיִם זִקְנֵי שְׁנַיִם וְאֵין בֵּית דִּין שָׁקוּל מוֹסִיפִין עֲלֵיהֶן עוֹד אֶחָד הֲרֵי כָּאן ה׳חֲמִשָּׁה. דְּרַבִּי יֹאשִׁיָּה עֲדִיפָא מדר׳מִדְּרַבִּי יְהוּדָה דְּאִילּוּ ר׳רַבִּי יְהוּדָה בְּסַנְהֶדְרִי גְּדוֹלָה הוּא דְּלֵית לֵיהּ הָא בִּשְׁאָר בֵּי דִינָא אִית לֵיהּ ור׳וְרַבִּי יֹאשִׁיָּה בִּשְׁאָר בֵּי דִינָא נָמֵי לֵית לֵיהּ וְאֶלָּא הַאי לִנְטוֹת מַאי עָבֵיד לֵיהּ מוֹקֵים לֵהּ בְּדִינֵי נְפָשׁוֹת. אֲבָל בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת לָא אֶלָּא הָא דִּתְנַן שְׁנַיִם אוֹמְרִים זַכַּאי וְאֶחָד אוֹמֵר חַיָּיב זַכַּאי שְׁנַיִם אוֹמְרִים חַיָּיב וְאֶחָד אוֹמֵר זַכַּאי חַיָּיב נֵימָא דְּלָא כְּרַבִּי יֹאשִׁיָּה. אֲפִילּוּ תֵּימָא רַבִּי יֹאשִׁיָּה מַיְיתֵי לַהּ בְּקַל וָחוֹמֶר מִדִּינֵי נְפָשׁוֹת וּמָה דִּינֵי נְפָשׁוֹת דַּחֲמִירִי אָמַר רַחֲמָנָא זִיל בָּתַר רוּבָּא דִּינֵי מָמוֹנוֹת לֹא כׇּל שֶׁכֵּן.: תָּנוּ רַבָּנַן דִּינֵי מָמוֹנוֹת בִּשְׁלֹשָׁה רַבִּי אוֹמֵר בַּחֲמִשָּׁה כְּדֵי שֶׁיִּגָּמֵר הַדִּין בִּשְׁלֹשָׁה אַטּוּ בִּתְלָתָא מִי לָא גָּמַר דִינָא בִּתְרֵי הָכִי קָאָמַר מִפְּנֵי שֶׁגְּמַר דִּין בִּשְׁלֹשָׁה אַלְמָא קָסָבַר תְּלָתָא כִּי כְּתִיבִי בִּגְמַר דִינָא כְּתִיבִי. מְגַדֵּף בַּהּ רַבִּי אֲבָהוּ אֶלָּא מֵעַתָּה תְּהֵא סַנְהֶדְרִי גְּדוֹלָה צְרִיכָה מֵאָה וְאַרְבָּעִים וְאֶחָד כְּדֵי שֶׁיִּגָּמֵר הַדִּין בְּשִׁבְעִים וְאֶחָד וּתְהֵא סַנְהֶדְרִי קְטַנָּה צְרִיכָה אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה כְּדֵי שֶׁיִּגָּמֵר הַדִּין בִּשְׁלֹשָׁה וְעֶשְׂרִים. אֶלָּא {במדבר י״א:ט״ז} אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ אָמַר רַחֲמָנָא מִשְּׁעַת אֲסִיפָה שִׁבְעִים {במדבר ל״ה:כ״ד} וְשָׁפְטוּ הָעֵדָה וְהִצִּילוּ הָעֵדָה נָמֵי מִשְּׁעַת שְׁפִיטַת הָעֵדָה הָכִי נָמֵי {שמות כ״ב:ז׳} וְנִקְרַב בַּעַל הַבַּיִת אֶל הָאֱלֹהִים מִשְּׁעַת קְרִיבָה שְׁלֹשָׁה. אֶלָּא הַיְינוּ טַעְמָא דְּרַבִּי {שמות כ״ב:ח׳} אֲשֶׁר יַרְשִׁיעוּן אֱלֹהִים תְּרֵי נֶאֱמַר אֱלֹהִים לְמַטָּה וְנֶאֱמַר אֱלֹהִים לְמַעְלָה מָה לְמַטָּה שְׁנַיִם אַף לְמַעְלָה שְׁנַיִם וְאֵין בֵּית דִּין שָׁקוּל מוֹסִיפִין עֲלֵיהֶם עוֹד אֶחָד הֲרֵי כָּאן חֲמִשָּׁהמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
E/ע
הערותNotes
שלשה מנא לן? דת״ר: ונקרב בעל הבית אל האלהים – הרי דיין אחד, עד האלהים יבא דבר שניהם – הרי שנים, אשר ירשיעון אלהים – הרי שלשה, דברי ר׳ יאשיה. ר׳ יונתן אומר: ראשון – תחילה נאמר, ואין דורשין תחילות. פירוש: האלהים שכתוב תחילה – לגופיה צריך, לפיכך אין דורשין אותו. נשארו שני אלהים, אין בית דין שקול – פירוש: אם יאמר זה זכאי וזה חייב – נעשה בית דין שקולא וצריך מכריע, לפיכך מוסיפין עוד אחד, הרי שלשה. ור׳ יאשיה נמי סבר: אין דורשין תחילות. מיהו, כיון דהוה ליה למיכתב: ונקרב בעל הבית אל השופט, וכתיב אל האלהיםשמעינן מינה: למיניינא הוא דאתא. ואקשינן: וכי לית ליה לר׳ יאשיה דבענן בית דין נוטה? והרי מן התורה, דכתיב: לנטות, אחרי רבים להטות – אמרה תורה: עשה לך בית דין נוטה. ודחינן: ר׳ יאשיה סבר לה כר׳ יהודה, דלא בעי בית דין נוטה. דאמר: סנהדרין גדולה – בשבעים, דאינון בית דין שקול, תלתין וחמשה ותלתין וחמשה – הרי שבעים. ודחינן: אימור דשמעת ליה לר׳ יהודה בסנהדרין גדולה, דכתיב קרא בהדיא: אספה לי שבעים איש וגומ׳, דאינון בית דין שקול. בשאר בתי דינין מי שמעת לר׳ יהודה דלא בעי בית דין נוטה? וכי תימא: הכי נמי, דבכל בית דין לא בעי ר׳ יהודה בית דין נוטה, והתנן בעניין סמיכת הזקנים ועריפת העגלה: ר׳ יהודה אומר: בחמשה. ואמרינן: מאי טעמא דר׳ {יהודה}? וסמכו שנים, זקני שנים, אין בית דין שקול – מוסיפין עוד אחד, הרי חמשה. ואסיקנא: אפילו ר׳ יאשיה בעי בית דין נוטה.⁠ב
מיהו מייתי לה בקל וחומר מדיני נפשות: ומה דיני נפשות דחמירי, אמר רחמנא: זיל בתר רובה – דיני ממונות דקילי לא כל שכן.
ת״ר: דיני ממונות – בשלשה. רבי אומר: בחמשה, כדי שיגמר הדין בשלשה – פירוש: אם תפול חלוקה ביניהן, יאמרו השנים דבר אחד והשלשה חולקין עליהן – יגמר הדין לדברי השלשה ויבטלו דברי השנים. ואסיקנא: טעמא דרבי (יאשיה): {אשר} ירשיעון אלהים, ירשיעון – תרי משמע. נאמר אלהים למעלה ונאמר אלהים למטה: מה למטה שנים, דירשיעון תרי נינהו – אף למעלה שנים. אין בית דין שקול – מוסיפין עוד אחד, הרי כאן חמשה.מהדורת הרב ישראל ברוך הלוי סאלאוויציק, ברשותו האדיבה של המהדיר (כל הזכויות שמורות למהדיר). לפרטים על המהדורה לחצו כאן.
הערות
א פירש אין בית דין שקול, שמא יהיו שקולים.
ב ולפי המסקנא גם ר׳ יאשיה מצריך בית דין נוטה, וגם אם יש יותר משלשה דיינים בעינן שלא יהא בית דין שקול. ולדעת ר״ח כיון דאזלינן בתר רובא בבית דין על כרחך צריך לומר שהוא דין בבית דין שיוכרע על פי רוב, וממילא ידעינן דבעינן לכתחילה שלא יהיה בית דין שקול. אלא שצריך עיון למה הצריך ר׳ יאשיה ריבוי מקרא דבעינן שלשה דיינים תיפוק ליה משום דבעינן בית דין נוטה. ואולי לענין דיעבד, וכמו שכתב המשכנות יעקב (חו״מ סי׳ ג) דמשום בית דין נוטה לחוד לא מיפסיל כשאינו נוטה, ודוקא שנים שדנו אין דינם דין אבל ארבעה דינם דין. ואפשר שהיינו טעמא דשמואל (לדעת הגאונים) שדוקא שנים שדנו דינם דין אבל אחד אין דינו דין, ומשום דסבירא ליה כר׳ יונתן דלא בעינן שלשה אלא משום בית דין נוטה ובדיעבד גם שנים שדנו דינם דין, ראה מילואים להערה 8. אמנם בספר שער משפט סי׳ יח ס״ק א הוכיח מרש״י בסוגיין דטעמא דבית דין נוטה הוי לעיכובא, כי רש״י פירש קושיית הגמרא ׳ור׳ יאשיה לית ליה בית דין נוטה׳ דאי אית ליה למה ליה קרא, ואילו בית דין נוטה אינו פוסל בדיעבד הרי גם ר׳ יאשיה בעי קרא דבעינן שלשה לעיכובא. ועיין שם איך שתירץ דברי הרא״ש על בית דין של ארבעה כי היכי דלא תיקשי אדידיה.
אבל רש״י פירש שרק בדיני נפשות מצריך ר׳ יאשיה בי״ד נוטה, והא דאזלינן בתר רובא יליף לה מק״ו מדיני נפשות, ולענין בי״ד נוטה אפשר דלא שייך כלל ללמוד מק״ו וכמו שכתב ביד רמה דאדרבה הוי חומרא בדיני נפשות. ואת קושיית הגמרא פירש רש״י כיון דרב יאשיה בעי שלשה מקראי, נצטרך שיהא דעת כולם שווה. ואף דלהלן אמרינן דלא בעינן אלא קריבה לשלשה, היינו רק אחר דידעינן דאזלינן בתר רובא אמרינן דדי בקריבה לשלשה כי בכך יש הכרעה על פי שלשה, ולולי הדרשה דונקרב היינו אומרים אף דאזלינן בתא רובא בעינן שהכרעת הדין תהיה על פי שלשה.
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144