×
Mikraot Gedolot Tutorial
 
(1) רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר כֵּיוָן שֶׁנִּזְרַק עָלָיו אֶחָד מִן הַדָּמִים הוּתַּר הַנָּזִיר לִשְׁתּוֹת בְּיַיִן וּלְהִיטַּמֵּא לְמֵתִים.:
Rabbi Shimon says: Once the blood of one of the offerings has been sprinkled on the nazirite’s behalf, the nazirite is permitted to drink wine and to contract ritual impurity imparted by a corpse. The rest of the ritual is not indispensable for his purification.
תוספותשיטה מקובצתפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
כיון [שנזרק עליו] אחד מן הדמים – כדדרשינן בגמ׳ אחר מעשה יחידי.
ר׳ שמעון אומר כיון שנזרק עליו אחד מן הדמים. פירוש דהיינו חטאת או עולה או שלמים הותר הנזיר לשתות יין ולהטמא למתים. שיטה:
ר׳ שמעון אומר: כיון שנזרק עליו (עבור הנזיר) אחד מן הדמים של אחד הקרבנות הותר הנזיר לשתות ביין ולהיטמא למתים, ואין המשך סדר הדברים מעכבו עוד.
Rabbi Shimon says: Once the blood of one of the offerings has been sprinkled on the nazirite’s behalf, the nazirite is permitted to drink wine and to contract ritual impurity imparted by a corpse. The rest of the ritual is not indispensable for his purification.
תוספותשיטה מקובצתפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(2) גמ׳גְּמָרָא: ת״רתָּנוּ רַבָּנַן {במדבר ו׳:כ׳} וְאַחַר יִשְׁתֶּה הַנָּזִיר יַיִן אַחַר הַמַּעֲשִׂים כּוּלָּן דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר וַחֲכָמִים אוֹמְרִים אאַחַר מַעֲשֶׂה יְחִידִי.

GEMARA: The Sages taught: It states at the end of the passage dealing with naziriteship: “And after that the nazirite may drink wine” (Numbers 6:20), which means after all the actions, i.e., after he has sacrificed all the offerings and shaved, thereby completing the entire ritual of a nazirite. This is the statement of Rabbi Eliezer. And the Rabbis say: After a single action. He may drink wine after sacrificing one offering, even if he has yet to shave, as shaving is not indispensable for being permitted to drink wine.
עין משפט נר מצוהמיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
גמ׳ אחר מעשים כולן – אחר קרבן ואחר תגלחת ותגלחת מעכבת דברי ר׳ אליעזר.
וחכ״א אחר מעשה יחידי – אחר קרבן ואף על גב שעדיין לא גילח דתגלחת לא מעכבא.
אחר מעשה יחידי – אף אחד מן הדמים כדמשמע במתניתין וכדתני בפ׳ מי שאמר ושמע חבירו (לעיל כח.).
א גמרא תנו רבנן [שנו חכמים]: מה שנאמר בסוף פרשת הנזיר ״ואחר ישתה הנזיר יין״ (במדבר ו, כ) — הכוונה היא אחר המעשים כולן, כלומר, אחר הקרבת כל הקרבנות ואחר התגלחת, שהם המעשים האמורים בפרשת נזיר. אלו דברי ר׳ אליעזר. וחכמים אומרים: אחר מעשה יחידי, כלומר, אחר הקרבת קרבן אחד שנעשה לצורך זה. ואפילו אם עוד לא גילח, שכן התגלחת אינה מעכבת.
GEMARA: The Sages taught: It states at the end of the passage dealing with naziriteship: “And after that the nazirite may drink wine” (Numbers 6:20), which means after all the actions, i.e., after he has sacrificed all the offerings and shaved, thereby completing the entire ritual of a nazirite. This is the statement of Rabbi Eliezer. And the Rabbis say: After a single action. He may drink wine after sacrificing one offering, even if he has yet to shave, as shaving is not indispensable for being permitted to drink wine.
עין משפט נר מצוהמיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(3) מַאי טַעְמַיְיהוּ דְּרַבָּנַן כְּתִיב הָכָא וְאַחַר יִשְׁתֶּה הַנָּזִיר יָיִן וּכְתִיב הָתָם {במדבר ו׳:י״ט} אַחַר הִתְגַּלְּחוֹ אֶת נִזְרוֹ מָה הָתָם אַחַר מַעֲשֶׂה יְחִידִי אַף כָּאן אַחַר מַעֲשֶׂה יְחִידִי.

The Gemara clarifies: What is the reason of the Rabbis? It is written here: “And after that the nazirite may drink wine,” and it is written there, in the previous verse: “And the priest shall take the cooked foreleg…and place it on the palms of the nazirite after he has shaven his naziriteship” (Numbers 6:19). It is derived by verbal analogy: Just as there the term “after” means after a single action, i.e., shaving, here too, the term “after” means after a single action, sacrificing one offering.
מיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
מה התם אחר מעשה יחידי – דלאחר גילוח עביד תנופה כדכתיב ונתן על כפי הנזיר אחר התגלחו את נזרו.
מה התם אחר מעשה יחידי – שאותו אחר הכתוב סמוך לתגלחת שהוא מעשה יחידי.
ומבררים: מאי טעמייהו דרבנן [מה טעמם של חכמים]? כתיב הכא [נאמר כאן] ״ואחר ישתה הנזיר יין״ וכתיב התם [ונאמר שם] בפסוק הקודם ״ולקח הכהן את הזרוע בשלה... ונתן על כפי הנזיר אחר התגלחו את נזרו״, ונלמד בגזירה שווה: מה התם [שם] המלה ״אחר״ משמעה אחר מעשה יחידי שהוא גילוח, אף כאן המלה ״אחר״ משמעה מעשה יחידי של הקרבת קרבן.
The Gemara clarifies: What is the reason of the Rabbis? It is written here: “And after that the nazirite may drink wine,” and it is written there, in the previous verse: “And the priest shall take the cooked foreleg…and place it on the palms of the nazirite after he has shaven his naziriteship” (Numbers 6:19). It is derived by verbal analogy: Just as there the term “after” means after a single action, i.e., shaving, here too, the term “after” means after a single action, sacrificing one offering.
מיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(4) אֵימָא עַד דְּאִיכָּא תַּרְוַויְיהוּ אִי הָכִי גז״שגְּזֵירָה שָׁוָה לְמָה לִי.:

The Gemara asks: Perhaps one can say that a nazirite is not permitted to drink wine until there are both actions, i.e., sacrificing an offering and shaving, as implied by a straightforward reading of the verse. The Gemara answers: If so, why do I need this verbal analogy? It must be teaching that a nazirite can drink wine after the performance of a single action.
מיוחס לרש״יתוספותשיטה מקובצתפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
ואימא עד דאיכא תרוייהו – דמה התם אחר תגלחת כדכתיב אחר התגלחו אף כאן נמי אחר התגלחו.
אימא עד דאיכא תרווייהו – קרבנות ותגלחת והא אחר תגלחתו דאמר אחר כל עבודות הקרבנות א״כ ג״ש דאחר אחר למה לי.
גמרא ואימא עד דאיכא תרוייהו קרבן ותגלחת. אם כן גזרה שוה למה לי. תימה אי לאו גזרה שוה הוה אמינא אחר תנופה דקרא דואחר ישתה הנזיר יין בתר דמים ותגלחת ותנופה כתיב. קא משמע לן גזרה שוה ומה להלן אחר קרבן ותגלחת אף קודם תנופה אף כאן גבי אחר ישתה הנזיר יין. וי״ל דרב דאמר תנופה מעכבת היינו לר׳ אלעזר אבל לרבנן לא מעכבא דשיירי מצוה היא ובלאו גזרה שוה ידעינן דשיירי מצוה. דמהו דתימא דקאמר בסמוך היינו לר׳ אליעזר. הר׳ עזריאל ז״ל.
ושואלים: אימא [אמור] שאין הנזיר מותר בשתיית יין עד דאיכא תרווייהו [שיש את שניהם], גם הקרבת קרבן וגם תגלחת, שכך משמע פשוטו של הפסוק! ומשיבים: אי הכי [אם כך הוא], אם כן גזירה שוה זו למה לי? אלא בודאי באה ללמד שהנזיר יכול לשתות יין אפילו אחר מעשה יחידי.
The Gemara asks: Perhaps one can say that a nazirite is not permitted to drink wine until there are both actions, i.e., sacrificing an offering and shaving, as implied by a straightforward reading of the verse. The Gemara answers: If so, why do I need this verbal analogy? It must be teaching that a nazirite can drink wine after the performance of a single action.
מיוחס לרש״יתוספותשיטה מקובצתפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(5) אָמַר רַב תְּנוּפָה בְּנָזִיר מְעַכֶּבֶת אַלִּיבָּא דְמַאן אִילֵימָא אַלִּיבָּא דְרַבָּנַן תִּגְלַחַת אָמְרִי רַבָּנַן לָא מְעַכְּבָא בתְּנוּפָה מִיבַּעְיָא.

§ Rav said: The priest’s lack of waving of the offering of a nazirite precludes the release of the prohibitions of his naziriteship. The Gemara asks: According to whose opinion did Rav state this halakha? If we say that he spoke in accordance with the opinion of the Rabbis, this is difficult, as the Rabbis say that even lack of shaving does not preclude the completion of his naziriteship. Is it necessary, then, to state that waving, which is not indispensable in the case of other offerings, is not essential for the ritual of a nazirite?
עין משפט נר מצוהמיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
אמר רב תנופה בנזיר מעכבת – מלשתות יין וליטמא למתים.
תנופה בנזיר מעכבת – מלשתות יין.
השתא תגלחת – שהיא בגוף הנזיר לא מעכבת תנופה שאין מעכבת בכל מקום מבעיא.
ב אמר רב: תנופה בנזיר מעכבת את היתר איסורי נזירותו. ושואלים: אליבא דמאן פי שיטת מי] אמר רב הלכה זו? אילימא אליבא דרבנן [אם תאמר לשיטת חכמים] — אפילו תגלחת אמרי רבנן [אומרים חכמים] שלא מעכבא [מעכבת] היתר נזירותו, תנופה שאינה מעכבת בכל קרבן מיבעיא [נצרכה] לומר שאינה מעכבת בנזיר?
§ Rav said: The priest’s lack of waving of the offering of a nazirite precludes the release of the prohibitions of his naziriteship. The Gemara asks: According to whose opinion did Rav state this halakha? If we say that he spoke in accordance with the opinion of the Rabbis, this is difficult, as the Rabbis say that even lack of shaving does not preclude the completion of his naziriteship. Is it necessary, then, to state that waving, which is not indispensable in the case of other offerings, is not essential for the ritual of a nazirite?
עין משפט נר מצוהמיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(6) אֶלָּא אַלִּיבָּא דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר פְּשִׁיטָא הָאָמַר ר״ארַבִּי אֱלִיעֶזֶר אַחַר מַעֲשִׂים כּוּלָּם מַהוּ דְּתֵימָא כֵּיוָן דִּלְעִנְיַן כַּפָּרָה שְׁיָרֵי מִצְוָה הִיא הָכָא נָמֵי לָא תְּעַכֵּב קמ״לקָא מַשְׁמַע לַן

Rather, will you say that it is in accordance with the opinion of Rabbi Eliezer, who permits a nazirite to drink wine only after he has completed the entire ritual? This is obvious; didn’t Rabbi Eliezer say that he is permitted to drink wine only after all the actions are completed? The Gemara answers that the statement is necessary, lest you say: Since with regard to the atonement effected by all other offerings, waving is considered a peripheral aspect of the mitzva, i.e., one achieves atonement even if he did not perform the ritual of waving, here too its lack does not preclude the release of a nazirite’s prohibitions. Rav therefore teaches us that according to the opinion of Rabbi Eliezer waving is essential in the case of a nazirite.
מיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
כיון דלענין כפרה שירי מצוה היא – וכדאמר מר (יומא ה.) לתנופה לכפר וכי תנופה מכפרת והלא אין כפרה אלא בדם כדכתיב כי הדם הוא בנפש יכפר אלא לומר לך שאם עשה לתנופה שירי מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו כיפר וכיפר גבי נזיר נמי לא מעכב קא משמע לן.
שירי מצוה היא – כדאמר בפ״ק דזבחים (דף ו:) שאם עשה לתנופה שירי מצוה כלומר שלא עשאה הרי כאילו לא כיפר שלא קיים מצוה מן המובחר וכיפר דאין מעכב׳.
אלא תאמר שהוא אליבא פי שיטת] ר׳ אליעזר, שאינו מותר אלא אחר כל המעשים — פשיטא [פשוט] הדבר, האמר [הרי אמר] ר׳ אליעזר: אחר מעשים כולם! ומשיבים: מהו דתימא [שתאמר]: כיון שלענין כפרה בכל הקרבנות התנופה שירי מצוה היא, שגם אם לא הניף מתכפר לו, הכא נמי [כאן גם כן] לא תעכב לענין היתר בנזיר, על כן קא משמע לן [השמיע לנו] שתנופה מעכבת לענין נזיר, לדעת ר׳ אליעזר.
Rather, will you say that it is in accordance with the opinion of Rabbi Eliezer, who permits a nazirite to drink wine only after he has completed the entire ritual? This is obvious; didn’t Rabbi Eliezer say that he is permitted to drink wine only after all the actions are completed? The Gemara answers that the statement is necessary, lest you say: Since with regard to the atonement effected by all other offerings, waving is considered a peripheral aspect of the mitzva, i.e., one achieves atonement even if he did not perform the ritual of waving, here too its lack does not preclude the release of a nazirite’s prohibitions. Rav therefore teaches us that according to the opinion of Rabbi Eliezer waving is essential in the case of a nazirite.
מיוחס לרש״יתוספותפירוש הרב שטיינזלץהכל
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.

נזיר מו. – מהדורת על⁠־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC), עין משפט נר מצוה נזיר מו., מיוחס לרש"י נזיר מו., תוספות נזיר מו., שיטה מקובצת נזיר מו., פירוש הרב שטיינזלץ נזיר מו.

Nazir 46a – William Davidson digital edition of the Koren Noé Talmud, with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0), Ein Mishpat Ner Mitzvah Nazir 46a, Attributed to Rashi Nazir 46a, Tosafot Nazir 46a, Shitah Mekubetzet Nazir 46a, Steinsaltz Commentary Nazir 46a

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144