×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא יומא ע׳:גמרא
;?!
אָ
ואח״כוְאַחַר כָּךְ שָׂעִיר הַנַּעֲשֶׂה בַּחוּץ שֶׁנֶּאֱמַר {במדבר כ״ט:י״א} שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאת מִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפּוּרִים ואח״כוְאַחַר כָּךְ אֵילוֹ וְאֵיל הָעָם ואח״כוְאַחַר כָּךְ אֵימוּרֵי חַטָּאת ואח״כוְאַחַר כָּךְ תָּמִיד שֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם. מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר עָבֵיד כְּדִכְתִיב עָבֵיד בְּרֵישָׁא דְּתוֹרַת כֹּהֲנִים וַהֲדַר עָבֵיד דְּחוֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים. וְרַבִּי עֲקִיבָא כִּדְקָתָנֵי טַעְמָא {במדבר כ״ח:כ״ג} מִלְּבַד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד אַלְמָא מוּסָפִין עִם תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר עָבֵיד לְהוּ. וְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַאי מִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפּוּרִים מַאי עָבֵיד לֵיהּ הַהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ עַל מָה שֶׁזֶּה מְכַפֵּר זֶה מְכַפֵּר. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ אֶחָד קָרֵב עִם תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר וְשִׁשָּׁה עִם תָּמִיד שֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם רַבִּי אֶלְעָזָר בר׳בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ שִׁשָּׁה קְרֵבִין עִם תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר וְאֶחָד עִם תָּמִיד שֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם. מַאי טַעְמַיְיהוּ דְּרַבָּנַן תְּרֵי קְרָאֵי כְּתִיבִי כְּתִיב מִלְּבַד עוֹלַת הַבֹּקֶר וּכְתִיב {ויקרא ט״ז:כ״ד} וְיָצָא וְעָשָׂה אֶת עוֹלָתוֹ הִלְכָּךְ עָבֵיד מִנַּיְיהוּ הָכָא וּמָנַיְיהוּ הָכָא. בְּמַאי קָא מִיפַּלְגִי ר׳רַבִּי יְהוּדָה סָבַר עָבֵיד חַד כְּדִכְתִיב מִלְּבַד עוֹלַת הַבֹּקֶר וַהֲדַר עָבֵיד עֲבוֹדַת הַיּוֹם דִּילְמָא חוּלְשָׁא חָלֵישׁ כֹּהֵן גָּדוֹל. ור׳וְרַבִּי אֶלְעָזָר בר׳בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן סָבַר כֵּיוָן דְּאַתְחֵיל עָבֵיד שִׁשָּׁה דִּילְמָא פָּשַׁע דִּלְגַבֵּי עֲבוֹדַת הַיּוֹם זָרִיז הוּא. דְּכוּלֵּי עָלְמָא מִיהַת חַד אַיִל הוּא כְּמַאן כר׳כְּרַבִּי דְּתַנְיָא ר׳רַבִּי אוֹמֵר אַיִל אֶחָד הָאָמוּר כָּאן הוּא הָאָמוּר בְּחוֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים ר׳רַבִּי אֶלְעָזָר בר׳בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר שְׁנֵי אֵילִים הֵן אֶחָד הָאָמוּר כָּאן וְאֶחָד הָאָמוּר בְּחוֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים. מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי דִּכְתִיב אֶחָד וְרַבִּי אֶלְעָזָר בר׳בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן מַאי אֶחָד מְיוּחָד שֶׁבְּעֶדְרוֹ. וְרַבִּי נָפְקָא לֵיהּ מִמִּבְחַר נְדָרֶיךָ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן חַד בְּחוֹבָה וְחַד בִּנְדָבָה וּצְרִיכִי.: קִידֵּשׁ יָדָיו וְרַגְלָיו.: ת״רתָּנוּ רַבָּנַן {ויקרא ט״ז:כ״ג} וּבָא אַהֲרֹן אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לָמָה הוּא בָּא לְהוֹצִיא אֶת הַכַּף וְאֶת הַמַּחְתָּהמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
E/ע
הערותNotes
ואחר כך אילו ואיל העם ואח״כ אימורי חטאת – כל אלו בטבילה שלישית.
ואחר כך תמיד של בין הערבים – בטבילה חמישית ולא איירי הכא בהוצאת כף ומחתה דפשיטא לן דבתר אילו ואיל העם היא כדתניא לקמן שכל הפרשה נאמרה על הסדר וכו׳.
עביד כדכתיב – תורת כהנים כתיבא וברישא הלכך אילו ואיל העם ואימורי חטאת בתר עבודת היום והדר הוצאת כף ומחתה ואחר כך מוספין ותמיד של בין הערבים דכתיבי לבסוף בחומש הפקודים. האי מלבד חטאת הכפורים – דמשמע דשעיר החיצון קודם לאילו ואיל העם מאי עביד ליה בשלמא מלבד עולת הבקר לאו ביום הכיפורים כתיב ומרגלים לא יליף דסמיך אסידרא למיעבד הני דתורת כהנים ברישא אלא האי דכתב ביום הכפורים גופיה מאי עביד ליה.
על מה שזה מכפר וכו׳ – במתניתין דפ״ק דשבועות (דף ב.) דריש ליה הכי ועל שיש בה ידיעה בסוף ואין בה ידיעה בתחילה שעיר הנעשה בחוץ מכפר שנאמר ושעיר חטאת אחד מלבד חטאת הכפורים על מה שזה מכפר זה מכפר מה פנימי אינו מכפר אלא על דבר שיש בו ידיעה כדמפרש התם אף חיצון אינו מכפר וכו׳.
משמו – של ר׳ עקיבא.
אחד – מן שבעת כבשים.
עביד חד – כדכתיב מלבד עולת הבקר לסמוך מקצת המוספין לעולת התמיד.
והדר עביד עבודת היום – דאי אמרת כל המוספין יקריב עם תמיד של שחר דילמא חליש ולא מצי למיעבד עבודת היום והוא עיקר הכפרה.
דילמא פשע – ולא עביד להו אחר עבודת היום ולמאי דחיישת דילמא חליש ליכא למיחש דלגבי עבודת היום זריז הוא ומחליף כח וכולהו מוספין לא עביד דתורת כהנים קדים וצריך לקיים זו וזו סדר הכתוב ומדרשי המקראות. דכולי עלמא מיהא – בין לר׳ אליעזר בין לר׳ עקיבא חד איל הוא דציבור דכולהו אמרי איל העם ולא איירי באיל הכתוב בחומש הפקודים כלל.
האמור כאן – בתורת כהנים ואיל אחד לעולה.
וצריכי – שיש דעת נוטה לומר נדבה מובחרת כדי שתהא מקובלת ברצון ויש דעת נוטה לומר חובה תהא מובחרת כדי שיצא ידי חובתו יפה.רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144