×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא מגילה י״ח:גמרא
;?!
אָ
סֵירוּסִין לֹא יָצָא ר׳רַבִּי מוּנָא אוֹמֵר מִשּׁוּם רַבִּי יְהוּדָה אַף בְּסֵירוּגִין אִם שָׁהָה כְּדֵי לִגְמוֹר אֶת כּוּלָּהּ חוֹזֵר לָרֹאשׁ אָמַר רַב יוֹסֵף הֲלָכָה כר׳כְּרַבִּי מוּנָא שֶׁאָמַר מִשּׁוּם ר׳רַבִּי יְהוּדָה. א״לאֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי לְרַב יוֹסֵף כְּדֵי לִגְמוֹר אֶת כּוּלָּהּ מֵהֵיכָא דְּקָאֵי לְסֵיפָא אוֹ דִלְמָא מֵרֵישָׁא לְסֵיפָא א״לאֲמַר לֵיהּ מֵרֵישָׁא לְסֵיפָא דא״כדְּאִם כֵּן נָתַתָּ דְּבָרֶיךָ לְשִׁיעוּרִין. אָמַר ר׳רַבִּי אַבָּא א״ראָמַר רַבִּי יִרְמְיָה בַּר אַבָּא אָמַר רַב הֲלָכָה כְּרַבִּי מוּנָא וּשְׁמוּאֵל אָמַר אאֵין הֲלָכָה כְּרַבִּי מוּנָא בְּסוּרָא מַתְנוּ הָכִי בְּפוּמְבְּדִיתָא מַתְנוּ הָכִי אָמַר רַב כָּהֲנָא אָמַר רַב הֲלָכָה כְּרַבִּי מוּנָא וּשְׁמוּאֵל אָמַר אֵין הֲלָכָה כר׳כְּרַבִּי מוּנָא רַב בִּיבִי מַתְנִי אִיפְּכָא רַב אָמַר אֵין הֲלָכָה כר׳כְּרַבִּי מוּנָא וּשְׁמוּאֵל אָמַר הֲלָכָה כר׳כְּרַבִּי מוּנָא. אָמַר רַב יוֹסֵף נְקוֹט דְּרַב בִּיבִי בִּידָךְ דִּשְׁמוּאֵל הוּא דְּחָיֵישׁ לִיחִידָאָה דִּתְנַן שׁוֹמֶרֶת יָבָם שֶׁקִּידֵּשׁ אָחִיו אֶת אֲחוֹתָהּ מִשּׁוּם ר׳רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה אָמְרוּ אוֹמְרִים לוֹ הַמְתֵּן עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה אָחִיךָ הַגָּדוֹל מַעֲשֶׂה. אָמַר שְׁמוּאֵל בהֲלָכָה כר׳כְּרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתִירָה. ת״רתָּנוּ רַבָּנַן גהִשְׁמִיט בָּהּ סוֹפֵר אוֹתִיּוֹת אוֹ פְּסוּקִין וּקְרָאָן הַקּוֹרֵא כִּמְתוּרְגְּמָן הַמְתַרְגֵּם יָצָא. מֵיתִיבִי דהָיוּ בָּהּ אוֹתִיּוֹת מְטוּשְׁטָשׁוֹת אוֹ מְקוֹרָעוֹת אִם רִשּׁוּמָן נִיכָּר כְּשֵׁרָה וְאִם לָאו פְּסוּלָה לָא קַשְׁיָא ההָא בְּכוּלַּהּ הָא בְּמִקְצָתַהּ. ת״רתָּנוּ רַבָּנַן והִשְׁמִיט בָּהּ הַקּוֹרֵא פָּסוּק אֶחָד לֹא יֹאמַר אֶקְרָא אֶת כּוּלָּהּ ואח״כוְאַחַר כָּךְ אֶקְרָא אוֹתוֹ פָּסוּק אֶלָּא קוֹרֵא מֵאוֹתוֹ פָּסוּק וְאֵילָךְ זנִכְנַס לְבֵית הַכְּנֶסֶת וּמָצָא צִבּוּר שֶׁקָּרְאוּ חֶצְיָהּ לֹא יֹאמַר אֶקְרָא חֶצְיָהּ עִם הַצִּבּוּר ואח״כוְאַחַר כָּךְ אֶקְרָא חֶצְיָהּ אֶלָּא קוֹרֵא אוֹתָהּ מִתְּחִילָּתָהּ וְעַד סוֹפָהּ.: מִתְנַמְנֵם יָצָא וְכוּ׳.: הֵיכִי דָּמֵי מִתְנַמְנֵם אָמַר רַב אָשֵׁי נִים וְלָא נִים תִּיר וְלָא תִּיר דְּקָרוּ לֵיהּ וְעָנֵי וְלָא יָדַע לְאַהְדּוֹרֵי סְבָרָא וְכִי מַדְכְּרוּ לֵיהּ מִידְּכַר.: הָיָה כּוֹתְבָהּ דּוֹרְשָׁהּ וּמַגִּיהָהּ אִם כִּוֵּון לִבּוֹ יָצָא וְכוּ׳.: הֵיכִי דָמֵי אִי דְּקָא מְסַדַּר פְּסוּקָא פְּסוּקָא וְכָתֵב לַהּ כִּי כִּוֵּון לִבּוֹ מַאי הָוֵי עַל פֶּה הוּא אֶלָּא דְּכָתֵב פְּסוּקָא פְּסוּקָא וְקָרֵי לֵיהּ. וּמִי יָצָא וְהָאָמַר רַבִּי חֶלְבּוֹ אָמַר רַב חָמָא בַּר גּוּרְיָא אָמַר רַב הֲלָכָה כְּדִבְרֵי הָאוֹמֵר כּוּלָּהּ ואפי׳וַאֲפִילּוּ למ״דלְמַאן דְּאָמַר מֵאִישׁ יְהוּדִי צְרִיכָה שֶׁתְּהֵא כְּתוּבָה כּוּלָּהּ. אֶלָּא חדְּמַנְּחָה מְגִילָּה קַמֵּיהּ וְקָרֵי לַהּ מִינַּהּ פְּסוּקָא פְּסוּקָא וְכָתַב לָהּ לֵימָא מְסַיַּיע לֵיהּ לְרַבָּה בַּר בַּר חָנָה דְּאָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן טאָסוּר לִכְתּוֹב אוֹת אַחַת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב דִּלְמָא דְּאִתְרְמִי לֵיהּ אִתְרְמוֹיֵי. גּוּפָא אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן אָסוּר לִכְתּוֹב אוֹת אַחַת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב מֵיתִיבִי אָמַר רשב״ארַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר מַעֲשֶׂה בר׳בְּרַבִּי מֵאִיר שֶׁהָלַךְ לְעַבֵּר שָׁנָה בְּעַסְיָא וְלֹא הָיָה שָׁם מְגִילָּה וּכְתָבָהּ מִלִּבּוֹ וּקְרָאָהּ. א״ראָמַר רַבִּי אֲבָהוּ שָׁאנֵי רַבִּי מֵאִיר דְּמִיקַּיַּים בֵּיהּ {משלי ד׳:כ״ה} וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁירוּ נֶגְדְּךָ אֲמַר לֵיהּ רָמֵי בַּר חָמָא לְרַבִּי יִרְמְיָה מִדִּפְתִּי מַאי וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁירוּ נֶגְדְּךָ אָמַר לוֹ אֵלּוּ דִּבְרֵי תוֹרָה דִּכְתִיב בְּהוּ {משלי כ״ג:ה׳} הֲתָעִיף עֵינֶיךָ בּוֹ וְאֵינֶנּוּ וַאֲפִילּוּ הָכִי מְיוּשָּׁרִין הֵן אֵצֶל ר׳רַבִּי מֵאִיר. רַב חִסְדָּא אַשְׁכְּחֵיהּ לְרַב חֲנַנְאֵל דַּהֲוָה כָּתֵב סְפָרִים שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב אֲמַר לֵיהּ רְאוּיָה כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ לִיכָּתֵב עַל פִּיךְ אֶלָּא כָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים אָסוּר לִכְתּוֹב אוֹת אַחַת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב מִדְּקָאָמַר כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ רְאוּיָה שֶׁתִּיכָּתֵב עַל פִּיךְ מִכְּלָל דִּמְיוּשָּׁרִין הֵן אֶצְלוֹ וְהָא רַבִּי מֵאִיר כָּתַב שְׁעַת הַדְּחָק שָׁאנֵי. אַבָּיֵי שְׁרָא לִדְבֵי בַּר חָבוּ לְמִיכְתַּב תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב כְּמַאן כִּי הַאי תַּנָּא דְּתַנְיָא ר׳רַבִּי יִרְמְיָה אוֹמֵר מִשּׁוּם רַבֵּינוּ תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת נִכְתָּבוֹת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב וְאֵין צְרִיכוֹת שִׂרְטוּט. וְהִלְכְתָא יתְּפִלִּין אֵין צְרִיכִין שִׂרְטוּט כמְזוּזוֹת צְרִיכִין שִׂרְטוּט לאִידֵּי וְאִידֵּי נִכְתָּבוֹת שֶׁלֹּא מִן הַכְּתָב מ״טמַאי טַעְמָא מִיגְרָס גְּרִיסִין.: הָיְתָה כְּתוּבָה בְּסַם כּוּ׳.: סַם סַמָּא סִקְרָא אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה סְקַרְתָּא שְׁמַהּ קוֹמוֹס קוֹמָאמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
E/ע
הערותNotes
נקוט דרב ביבי בידך – דאמר רב אין הלכה כרבי מונא שאמר שחוזר לראש וכן הלכה דאין צריך לחזור לראש דהלכה כרב באיסורי דאמר כן ורבי יוחנן קאי כוותיה בפרק בתרא דר״ה (דף לד: ושם) דאמר שאם שמע תשע תקיעות בתשע שעות ביום יצא ומסיים התם תניא נמי הכי ומייתי הא ופריך והא אמר רבי יוחנן משום ר״ש בן יהוצדק שאם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש ומשני הא דידיה הא דרביה ומדתניא כוותיה שמע מינה הלכתא כוותיה ומכאן סומך ר״י כשעומד באמת ויציב שממתין עד שיאמר עם הצבור קדושה וברכו ואמן יהא שמיה רבא.
שקידש אחיו את אחותה – דווקא קידש אומרים לו המתן מלישא דכיון דאינה עדיין אלא ארוסה נראה שנושא אחות זקוקתו אבל אם נשאה אשתו גמורה היא ואין צריך להמתין דהא פקע זיקה לגמרי ודוקא קידש אחר נפילה אבל קודם נפילה שלא היתה אחות זקוקתו בשעת הקדושין אין אומרים לו המתן שהרי לא היתה שום זיקה מעולם וטעמא דר׳ יהודה משום דסבר יש זיקה.
תפלין אינן צריכין שרטוט – פירש ר״ת דכן הלכה.⁠1רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
1 בדפוס וילנא מופיע כאן תוס׳ ד״ה ״קנקתום״. ד״ה זה מופיע במהדורתנו בדף י״ט.
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144