×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא שבת קי״ח:גמרא
;?!
אָ
נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ וְגוֹ׳ לֹא כְּאַבְרָהָם שֶׁכָּתוּב בּוֹ {בראשית י״ג:י״ז} קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאׇרְכָּהּ וְגוֹ׳ וְלֹא כְּיִצְחָק שֶׁכָּתוּב בּוֹ {בראשית כ״ו:ג׳} כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כׇּל הָאֲרָצוֹת הָאֵל אֶלָּא כְּיַעֲקֹב שֶׁכָּתוּב בּוֹ {בראשית כ״ח:י״ד} וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפוֹנָה וָנֶגְבָּה. ר״נרַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר נִיצּוֹל מִשִּׁעְבּוּד מַלְכֻיוֹת1 כְּתִיב הָכָא וְהִרְכַּבְתִּיךְ עַל בׇּמֳתֵי אָרֶץ וּכְתִיב הָתָם {דברים ל״ג:כ״ט} וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרוֹךְ אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב כׇּל הַמְעַנֵּג אֶת הַשַּׁבָּת נוֹתְנִין לוֹ מִשְׁאֲלוֹת לִבּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר {תהלים ל״ז:ד׳} וְהִתְעַנַּג עַל ה׳ וְיִתֶּן לְךָ מִשְׁאֲלוֹת לִבֶּךָ עוֹנֶג זֶה אֵינִי יוֹדֵעַ מַהוּ כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עוֹנֶג אהֱוֵי אוֹמֵר זֶה עוֹנֶג שַׁבָּת בַּמֶּה מְעַנְּגוֹ רַב יְהוּדָה בְּרֵיהּ דְּרַב שְׁמוּאֵל בַּר שִׁילַת משמי׳מִשְּׁמֵיהּ דְּרַב אָמַר בְּתַבְשִׁיל שֶׁל תְּרָדִין וְדָגִים גְּדוֹלִים וְרָאשֵׁי שׁוּמִין רַב חִיָּיא בַּר אָשֵׁי אָמַר רַב אפי׳אֲפִילּוּ דָּבָר מוּעָט וְלִכְבוֹד שַׁבָּת עֲשָׂאוֹ הֲרֵי זֶה עוֹנֶג מַאי הִיא א״ראָמַר רַב פָּפָּא כָּסָא דְהַרְסָנָא. אָמַר ר׳רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן כׇּל הַמְשַׁמֵּר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ אפי׳אֲפִילּוּ עוֹבֵד ע״זעֲבוֹדָה זָרָה [כְּדוֹר] אֱנוֹשׁ מוֹחֲלִין לוֹ שֶׁנֶּאֱמַר {ישעיהו נ״ו:ב׳} אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה זֹּאת וְגוֹ׳ מֵחַלְּלוֹ אַל תִּקְרֵי מֵחַלְּלוֹ אֶלָּא מָחוּל לוֹ. אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב אִלְמָלֵי שָׁמְרוּ יִשְׂרָאֵל שַׁבָּת רִאשׁוֹנָה לֹא שָׁלְטָה בָּהֶן אוּמָּה וְלָשׁוֹן שֶׁנֶּאֱמַר {שמות ט״ז:כ״ז} וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יָצְאוּ מִן הָעָם לִלְקוֹט וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ וַיָּבֹא עֲמָלֵק אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אִלְמָלֵי מְשַׁמְּרִין יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת כְּהִלְכָתָן מִיָּד נִגְאָלִים שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר {ישעיהו נ״ו:ד׳} כֹה אָמַר ה׳ לַסָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת שַׁבְּתוֹתַי וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קׇדְשִׁי וְגוֹ׳. אָמַר ר׳רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מֵאוֹכְלֵי שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת בַּשַּׁבָּת א״ראָמַר רַבִּי יוֹסֵי ביְהֵא חֶלְקִי מִגּוֹמְרֵי הַלֵּל בְּכׇל יוֹם אִינִי וְהָאָמַר מָר הַקּוֹרֵא הַלֵּל בְּכׇל יוֹם הֲרֵי זֶה מְחָרֵף וּמְגַדֵּף כִּי קָאָמְרִינַן בִּפְסוּקֵי דְזִמְרָא. א״ראָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִמִּתְפַּלְּלִים עִם דִּמְדּוּמֵי חַמָּה א״ראָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן גמִצְוָה לְהִתְפַּלֵּל עִם דִּמְדּוּמֵי חַמָּה א״ראָמַר רַבִּי זֵירָא מַאי קְרָא {תהלים ע״ב:ה׳} יִירָאוּךָ עִם שָׁמֶשׁ וְלִפְנֵי יָרֵחַ דּוֹר דּוֹרִים. וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִמֵּתֵי בְּחוֹלִי מֵעַיִים דַּאֲמַר מָר רוּבָּן שֶׁל צַדִּיקִים מֵתִים בְּחוֹלִי מֵעַיִים וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִמֵּתֵי בְּדֶרֶךְ מִצְוָה וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי דיְהֵא חֶלְקִי מִמַּכְנִיסֵי שַׁבָּת בִּטְבֶרְיָא וּמִמּוֹצִיאֵי שַׁבָּת בְּצִפּוֹרִי וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִמּוֹשִׁיבֵי בהמ״דבֵּית הַמִּדְרָשׁ וְלֹא מִמַּעֲמִידֵי בהמ״דבֵּית הַמִּדְרָשׁ. וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִגַּבַּאי צְדָקָה וְלָא מִמְּחַלְּקֵי צְדָקָה וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי יְהֵא חֶלְקִי מִמִּי שֶׁחוֹשְׁדִין אוֹתוֹ וְאֵין בּוֹ אָמַר רַב פָּפָּא לְדִידִי חַשְׁדֻן וְלָא הֲוָה בִּי. א״ראָמַר רַבִּי יוֹסֵי חָמֵשׁ בְּעִילוֹת בָּעַלְתִּי וְנָטַעְתִּי חֲמִשָּׁה אֲרָזִים בְּיִשְׂרָאֵל וּמַאן אִינּוּן ר׳רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּרַבִּי יוֹסֵי ור׳וְרַבִּי אֶלְעָזָר בר״יבְּרַבִּי יוֹסֵי ור׳וְרַבִּי חֲלַפְתָּא בר״יבְּרַבִּי יוֹסֵי ור׳וְרַבִּי אַבְטִילָס בר״יבְּרַבִּי יוֹסֵי וְרַבִּי מְנַחֵם בר׳בְּרַבִּי יוֹסֵי וְהָאִיכָּא וַרְדִּימָס הַיְינוּ וַרְדִּימָס הַיְינוּ מְנַחֵם וְאַמַּאי קָרֵי לֵיהּ וַרְדִּימָס שֶׁפָּנָיו דּוֹמִין לְוֶרֶד לְמֵימְרָא דְּרַבִּי יוֹסֵי מִצְוַת עוֹנָה לֹא קִיֵּים אֶלָּא אֵימָא חָמֵשׁ בְּעִילוֹת בָּעַלְתִּי וְשָׁנִיתִי. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי מִיָּמַי לֹא קָרִיתִי לְאִשְׁתִּי אִשְׁתִּי וּלְשׁוֹרִי שׁוֹרִי אֶלָּא לְאִשְׁתִּי בֵּיתִי וּלְשׁוֹרִי שָׁדִי. אָמַר ר׳רַבִּי יוֹסֵי המִיָּמַי לֹא נִסְתַּכַּלְתִּי בַּמִּילָּה שֶׁלִּי אִינִי וְהָאֲמַרוּ לֵיהּ לְרַבִּי מַאי טַעְמָא קראו לָךְ רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ אֲמַר לְהוּ מִיָּמַי לֹא נִסְתַּכַּלְתִּי בַּמִּילָּה שֶׁלִּי בְּרַבִּי מִילְּתָא אַחֲרִיתִי הֲוָה בֵּיהּ שֶׁלֹּא הִכְנִיס יָדוֹ תַּחַת אַבְנֵטוֹ וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי ומִיָּמַי לֹא רָאוּ קוֹרוֹת בֵּיתִי אִימְרֵי חֲלוּקִי. וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי מִיָּמַי לֹא עָבַרְתִּי עַל דִּבְרֵי חֲבֵרַי יוֹדֵעַ אֲנִי בְּעַצְמִי שֶׁאֵינִי כֹּהֵן אִם אוֹמְרִים לִי חֲבֵירַי עֲלֵה לַדּוּכָן אֲנִי עוֹלֶה וא״רוְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי מִיָּמַי לֹא אָמַרְתִּי דָּבָר וְחָזַרְתִּי לַאֲחוֹרַי. אָמַר רַב נַחְמָן תֵּיתֵי לִי דְּקַיֵּימִית ג׳שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת בְּשַׁבָּת אָמַר רַב יְהוּדָה תֵּיתֵי לִי דְּקַיֵּימִית עִיּוּן תְּפִלָּה אָמַר רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ זתֵּיתֵי לִי דְּלָא סָגֵינָא ד׳אַרְבַּע אַמּוֹת בְּגִילּוּי הָרֹאשׁ אָמַר רַב שֵׁשֶׁת תֵּיתֵי לִי דְּקַיֵּימִית מִצְוַת תְּפִילִּין וְאָמַר ר״נרַב נַחְמָן תֵּיתֵי לִי דְּקַיֵּימִית מִצְוַת צִיצִית. אֲמַר לֵיהּ רַב יוֹסֵף לְרַב יוֹסֵף בְּרֵיהּ דְּרַבָּה אֲבוּךְ בְּמַאי זְהִיר טְפֵי אֲמַר לֵיהּ בְּצִיצִית יוֹמָא חַד הֲוָה קָא סָלֵיק בְּדַרְגָּא אִיפְּסִיק לֵיהּ חוֹטֵא וְלָא נְחֵית וַאֲתָא כַּמָּה דְּלָא רַמְיַהּ וְאָמַר אַבָּיֵי תֵּיתֵי לִי חדְּכִי חָזֵינָא צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן דִּשְׁלִים מַסֶּכְתֵּיהּמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
נחלת יעקב – ולא נחלת אברהם ויצחק.
לארכה ולרחבה – ארץ זו ולא יותר.
הארצות האל – ותו לא.
תבשיל של תרדין – חשוב הוא.
ראשי שומין – חשובים היו להן.
כסא דהרסנא – דגים קטנים מטוגנים בשמן קרביהן ובקמח.
דור אנוש – התחילו לעבוד ע״ז דכתיב (בראשית ד) אז הוחל לקרוא וגו׳. בתריה – בתר ההיא פרשתא. הרי זה מחרף ומגדף – שנביאים הראשונים תיקנו לומר בפרקים לשבח והודיה כדאמרינן בערבי פסחים (דף קיז.) וזה הקוראה תמיד בלא עתה אינו אלא כמזמר שיר ומתלוצץ.
פסוקי דזמרא – שני מזמורים של הילולים הללו את ה׳ מן השמים הללו אל בקדשו.
דמדומי חמה – כשהיא אדומה שחרית אחרי הנצה מיד היא אדומה וערבית סמוך לשקיעתה.
עם שמש – עם זריחתה.
ולפני ירח – קודם אור הירח בעוד השמש לא שקעה.
ממתי מחולי בני מעיים – שמתייסרין ביסורין ומתמרקין עונותיהן.
ממכניסי שבת בטבריא – מפני שהיא עמוקה ומחשכת מבעוד יום וסבורין שחשכה וממוציאי שבת בצפורי שיושבת בראש ההר ובעוד כשהחמה שוקעת נראית שם אור גדול ומאחרין לצאת.
ממושיבי בית המדרש – חזנים מאספי תלמידים בכל יום לבא.
ממעמידי – ממונים לעת האוכל לומר הגיע עת לעמוד ולאכול.
ממחלקי – לעניים צדקה דאמרינן בבבא בתרא פ״ק (דף ח:) צדקה נגבית בשנים ומתחלקת בשלשה והמחלקים אותה עליהם לבדוק לפי הצריך לכל אחד ואחד ופעמים שקרובין דעתם לרחם על זה ולחלוק יותר מן הצורך שאומדין אותו בהרווחה ואומדין את חברו בצמצום. בעלתי ושניתי – כדי שיהיו זכרים דאמר מר הרוצה שיהיו בניו זכרים יבעול וישנה (עירובין דף ק:). לא קריתי לאשתי אשתי – שאף שיחת חולין שלי יש ללמוד הימנה חכמה.
אשתי ביתי – שהיא עיקר של בית.
ולשורי שדי – שהוא עיקר של שדה דכתיב ורב תבואות בכח שור (משלי יד).
לא נסתכלתי כו׳ – מרוב צניעות.
והא אמרו לו כו׳ – וא״כ לרבי יוסי נמי הוה ליה למיקרייה רבינו הקדוש.
תחת אבנטו – מן האבנט ולמטה.
לא ראו קורות כו׳ – כשפושט חלוקו [פושטו] כמו שהוא לובשו דרך ראשו ומכסה את עצמו תחלה משום צניעות בסדינו מתחת ויושב במטתו.
לא אמרתי דבר וחזרתי לאחורי – שאם בא מי שאמרתי עליו דבר ושאל אם אמרתי כן עליו לא חזרתי בי לאמר אינו כדבריו לפי שמתחלה אמת אמרתי וקסבר כל מילתא דמתאמרא באפי מרה לית בה משום לישנא בישא וכן מפרש במסכת ערכין (דף טו:). דקיימתי מצות תפילין – שלא הלך ארבע אמות בלא תפילין וכן לענין ציצית. עד דרמיה – שתקנה וזה לשון תליית ציצית כדאמרינן בעלמא (תענית דף כב.) לא רמי חוטי.
דשלים מסכתיה – שגרסה.
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144