×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא תענית כ״ח:גמרא
;?!
אָ
מַאי שְׁנָא הַלֵּל דְּדָחֵי דִּידֵיהּ וּמַאי שְׁנָא מוּסָף דְּלָא דָּחֵי דִּידֵיהּ. א״לאֲמַר לֵיהּ רַב אָשֵׁי הַשְׁתָּא דְּלָאו דִּידֵיהּ דָּחֵי דִּידֵיהּ לָא כׇּל שֶׁכֵּן אֲמַר לֵיהּ הָכִי קָאָמֵינָא לָךְ לָא לִידְחֵי אֶלָּא דִּידֵיהּ. אֲמַר לֵיהּ אִיכָּא ר׳רַבִּי יוֹסֵי דְּקָאֵי כְּוָותָךְ דְּתַנְיָא ר׳רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר כׇּל יוֹם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מוּסָף יֵשׁ בּוֹ מַעֲמָד מַעֲמָד דְּמַאי אִילֵימָא מַעֲמָד דְּשַׁחֲרִית הָא תַּנָּא קַמָּא נָמֵי הָכִי קָאָמַר אֶלָּא מַעֲמָד דְּמוּסָף דִּידֵיהּ נָמֵי לָא דָּחֵי. אֶלָּא דְּמִנְחָה קׇרְבַּן עֵצִים דָּחֵי אֶלָּא לָאו דִּנְעִילָה שְׁמַע מִינַּהּ דִּידֵיהּ דָּחֵי דְּלָאו דִּידֵיהּ לָא דָּחֵי שְׁמַע מִינַּהּ. וְלִיתְנֵי נָמֵי בְּאֶחָד בְּנִיסָן לֹא הָיָה בּוֹ מַעֲמָד מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ הַלֵּל וְקׇרְבַּן מוּסַף וְקׇרְבַּן עֵצִים אָמַר רָבָא זֹאת אוֹמֶרֶת הַלֵּילָא דִּבְרֵישׁ יַרְחָא לָאו דְּאוֹרָיְיתָא. דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יְהוֹצָדָק אשְׁמוֹנָה עָשָׂר יוֹם בַּשָּׁנָה יָחִיד גּוֹמֵר בָּהֶן אֶת הלל וְאֵלּוּ הֵן שְׁמוֹנַת יְמֵי הֶחָג וּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנוּכָּה וְיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח וְיוֹם טוֹב (ראשון) שֶׁל עֲצֶרֶת בוּבַגּוֹלָה עֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם וְאֵלּוּ הֵן גתִּשְׁעַת יְמֵי הַחַג דוּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנוּכָּה הוּשְׁנֵי יָמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁל פֶּסַח ווב׳וּשְׁנֵי יָמִים טוֹבִים שֶׁל עֲצֶרֶת. רַב אִיקְּלַע לְבָבֶל חזינהו דְּקָא קָרוּ הַלֵּילָא בְּרֵישׁ יַרְחָא סְבַר לְאַפְסוֹקִינְהוּ כֵּיוָן דַּחֲזָא דְּקָא מְדַלְּגִי דַּלּוֹגֵי אֲמַר שְׁמַע מִינַּהּ זמִנְהַג אֲבוֹתֵיהֶם בִּידֵיהֶם תָּנָא יָחִיד לֹא יַתְחִיל וְאִם הִתְחִיל גּוֹמֵר.: ה׳חֲמִשָּׁה דְּבָרִים אֵירְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז כו׳וְכוּ׳.: נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת מְנָלַן דְּתַנְיָא בְּשִׁשָּׁה לַחֹדֶשׁ נִיתְּנוּ עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת לְיִשְׂרָאֵל רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר בְּשִׁבְעָה בּוֹ מַאן דְּאָמַר בְּשִׁשָּׁה נִיתְּנוּ בְּשִׁשָּׁה נִיתְּנוּ וּבְשִׁבְעָה עָלָה מֹשֶׁה. מ״דמַאן דְּאָמַר בְּשִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה נִיתְּנוּ וּבְשִׁבְעָה עָלָה מֹשֶׁה דִּכְתִיב {שמות כ״ד:ט״ז} וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וּכְתִיב {שמות כ״ד:י״ח} וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן וַיַּעַל אֶל הָהָר וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה עֶשְׂרִים וְאַרְבְּעָה דְּסִיוָן וְשִׁיתְּסַר דְּתַמּוּז מְלוֹ לְהוּ אַרְבְּעִין. בְּשִׁיבְסַר בְּתַמּוּז נְחֵית אֲתָא וְתַבְרִינְהוּ לְלוּחוֹת וּכְתִיב {שמות ל״ב:י״ט} וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָיו אֶת הַלּוּחוֹת וַיְשַׁבֵּר אוֹתָם תַּחַת הָהָר.: בָּטַל הַתָּמִיד גְּמָרָא.: הוּבְקְעָה הָעִיר בי״זבְּשִׁבְעָה עָשָׂר הוה וְהָכְתִיב {ירמיהו נ״ב:ו׳} בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ {ירמיהו נ״ב:ז׳} וַתִּבָּקַע הָעִיר וְגוֹ׳. אָמַר רָבָא לָא קַשְׁיָא כָּאן בָּרִאשׁוֹנָה כָּאן בַּשְּׁנִיָּה דְּתַנְיָא בָּרִאשׁוֹנָה הוּבְקְעָה הָעִיר בְּתִשְׁעָה בְּתַמּוּז בַּשְּׁנִיָּה בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בּוֹ.: שָׂרַף אַפּוֹסְטְמוֹס אֶת הַתּוֹרָה גְּמָרָא.: הֶעֱמִיד צֶלֶם בַּהֵיכׇל מְנָלַן דִּכְתִיב {דניאל י״ב:י״א} וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שׁוֹמֵם. וְחַד הֲוָה וְהָכְתִיב {דניאל ט׳:כ״ז} וְעַל כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשׁוֹמֵם אָמַר רָבָא תְּרֵי הֲווֹ וּנְפַל חַד עַל חַבְרֵיהּ וְתַבְרֵיהּ לֵיהּ לִידֵיהּ וְאִשְׁתְּכַח דַּהֲוָה כְּתִיבמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
מאי שנא הלל דדחי דידיה – מעמד דשחרית.
ומאי שנא מוסף דלא דחי דידיה – דקתני יום שיש בו מוסף אין בו מנחה ולא קתני אין בו מוסף דלא דחי דידיה אלא דמנחה.
הכי קאמינא – הכי קא בעינא למימר.
אלא דידיה – דמוסף.
ה״ג: רבי יוסי אומר כל יום שיש בו מוסף יש בו מעמד – ואתנא קמא פליג דאמר יום שיש בו מוסף אין בו נעילה ואתא ר׳ יוסי למימר דיש בו מעמד אע״פ שיש בו מוסף. אלא לאו דנעילה הוא – דאמר ר׳ יוסי דיש בו מעמד ואין מוסף דוחה אותו. באחד בניסן – דאית ביה הלל דראש חדש.
קרבן עצים – (קרבן מוסף) דבני ארח בן יהודה.
זאת אומרת – מדלא קתני נמי באחד בניסן אלמא הלל דראש חדש לא דחי ליה למעמד שמע מינה דלאו דאורייתא הוה אלא מנהגא כדלקמן.
מנהג אבותיהם בידיהן – אבל הלל דחנוכה כגון באחד בטבת ודאי דחי דכיון דנביאים תיקנוהו שיהו אומרים אותו על כל פרק ופרק ועל כל צרה שלא תבא עליהן כשנגאלין יהו אומרין אותו על גאולתן כדאורייתא דמי. יחיד – כלומר אפי׳ יחיד גומר בהן את ההלל שכל אחד ואחד חייב לגמור בו את ההלל במסכת ערכין מפורש מאי שנא דגומר כל ימי החג ובפסח לא גומר אלא יום ראשון משום דחג הסוכות חלוק בקרבנותיו וכל אחד ואחד כחג בפני עצמו דמי.
ובגולה – שעושין שני ימים טובים משום ספיקא.
דמדלגי דלוגי – כגון אנן דמדלגין לא לנו ה׳ לא לנו ונתחיל מן ה׳ זכרנו יברך.
לא יתחיל – אינו צריך להתחיל בראש חדש.
ר׳ יוסי אומר בשבעה – וטעמייהו מקרא במסכת שבת בפרק ר״ע.
בשבעה עלה משה – לקבל הלוחות כלומר ודאי ליכא מאן דפליג עלה דמתני׳ דקתני דבי״ז בתמוז נשתברו הלוחות מכלל דכולהו סבירא להו דבשבעה עלה ולאו מקרא נפקא לן דבשבעה עלה דהאי דכתיב וישכון כבוד ה׳ על הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים ויקרא אל משה ביום השביעי איכא מאן דדריש ליה במסכת יומא כי אחר מתן תורה הוה משבעה בסיון עד י״ז בתמוז איכא מ׳ יום כ״ד דסיון שהוא מלא וי״ו דתמוז הרי מ׳ יום שעמד משה בהר.
גמרא – כך קיבלנו מאבותינו. ומעת הוסר התמיד לתת שקוץ שומם וגו׳ – דבעת שהוסר ונתבטל התמיד באותו היום נתן שקוץ שומם דהיינו הועמד צלם בהיכל. ה״ג: והא כתיב על כנף שקוצים – כלומר הא כתיב קרא אחרינא דכתיב ביה שקוצים דמשמע תרי.
תרי הוו – שהעמידן מנשה בהיכל.
ונפל חד על חבריה וקטעיה לידיה – והנקטע לא קא חשיב והיינו דכתיב שקוץ אחד.
אשתכח דכתיב – על ההוא צלם הכי.
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144