×
Mikraot Gedolot Tutorial
 
(1) הָא דִּמְסָרַג, הָא דְּלָא מְסָרַג. הָרוֹאֶה הוּנָא בַּחֲלוֹם – נֵס נַעֲשָׂה לוֹ. חֲנִינָא, חֲנַנְיָא, יוֹחָנָן – נִסֵּי נִסִּים נַעֲשׂוּ לוֹ. הָרוֹאֶה הֶסְפֵּד בַּחֲלוֹם – מִן הַשָּׁמַיִם חָסוּ עָלָיו וּפְדָאוּהוּ. וְהָנֵי מִילֵּי בִּכְתָבָא.
This opinion, that seeing an elephant is a good omen, refers to a case where one saw it saddled, while this opinion, that it is a bad omen, refers to a case where the elephant is not saddled. One who sees a man named Huna in a dream, it is a sign that a miracle will be performed for him, because the letter nun in the name Huna represents the word nes, miracle. One who sees a man named Ḥanina, Ḥananya, or Yoḥanan, it is a sign that many miracles will be performed for him, since the letter nun appears twice in those names. One who sees a eulogy in a dream, it is a sign that the heavens had mercy upon him, and spared him from a divine death sentence and there will be no need to eulogize him in reality. The Gemara restricts this statement and says that this only applies if he saw the eulogy written and not yet delivered.
הערוך על סדר הש״סרש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץאסופת מאמריםעודהכל
ערך סרג
סרגא(ברכות נז.) לא קשיא הא דמסורג הא דלא מסורג פירוש שיש עליו הכסא (בבא בתרא עד.) סרגו ליה תרתי חיותא וקיימין אתרי גישרי דדורנג ושוור מהאי להאי (כלים פכ״ד) ושל סרגין טהורה מכלום פי׳ עושה המרכבות:
ערך שנר
שנרב(ברכות נז.) הרואה חתול בחלומו באתרא דקרו ליה שינרא נעשה לו שנוי רע (א״ב תרגום בפסוק ויהי בימים ההם כשבת שונרא דדהבא):
א. [פלעכטען.]
ב. [קאצע.]
דמסרג – שיש לו אוכף על גביו יפה.
נס נעשה לו – נו״ן כנגד נו״ן וכגון שראה השם כתוב.
חנינא – נוני״ן הרבה נסים רבים.
והני מילי בכתבא – אכולהו קאי שראה הונא או חנינא או תיבה זו של הספד כתובה דמשמע חסו עליו ופדאוהו.
הרואה הונא כו׳ פירש״י נס נעשה לו נו״ן כנגד נו״ן וכגון שראה השם כתוב. חנינא נונין כו׳ עכ״ל. וק״ק דאי משום הנו״ן דאית ביה אמאי לא נקט אהרן ונח ומיהו בחנינא וחנניא וחנן יש ליישב משום דהשם גופיה מורה על החנות והטובה והנונין מראין שיהיה בנס וק״ל:
הא [זה] ששנינו שסימן יפה, הרי זה באופן שראהו דמסרג הוא חבוש אוכף], הא [זה] ששנינו שראיית פיל אינה סימן יפה, הרי זה באופן דלא מסרג [כשאינו חבוש אוכף]. ועוד: הרואה אדם ששמו הונא בחלום — סימן הוא שנס נעשה לו, שהאות נ׳ בשם הונא היא קיצור המלה ״נס״. והרואה אדם ששמו חנינא, חנניא, או יוחנן — הרי זה סימן כי נסי נסים נעשו לו שהרי יש פעמיים נ׳ בשמות אלה. הרואה הספד בחלום — סימן הוא שמן השמים חסו עליו ופדאוהו שלא יצטרכו להספידו במציאות. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא כשראה את ההספד בכתבא [בכתב], כלומר, שעדיין לא השתמשו בהספד.
This opinion, that seeing an elephant is a good omen, refers to a case where one saw it saddled, while this opinion, that it is a bad omen, refers to a case where the elephant is not saddled. One who sees a man named Huna in a dream, it is a sign that a miracle will be performed for him, because the letter nun in the name Huna represents the word nes, miracle. One who sees a man named Ḥanina, Ḥananya, or Yoḥanan, it is a sign that many miracles will be performed for him, since the letter nun appears twice in those names. One who sees a eulogy in a dream, it is a sign that the heavens had mercy upon him, and spared him from a divine death sentence and there will be no need to eulogize him in reality. The Gemara restricts this statement and says that this only applies if he saw the eulogy written and not yet delivered.
הערוך על סדר הש״סרש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץאסופת מאמריםהכל
 
(2) הָעוֹנֶה ״יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ״ – מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָעוֹלָם הַבָּא. הַקּוֹרֵא ק״שקְרִיאַת שְׁמַע – רָאוּי שֶׁתִּשְׁרֶה עָלָיו שְׁכִינָה, אֶלָּא שֶׁאֵין דּוֹרוֹ זַכַּאי לְכָךְ.

One who answers in a dream: May His great name be blessed from kaddish is assured that he is one who has a place in the World-to-Come. One who sees himself reciting Shema in a dream is worthy of having the Divine Presence rest upon him, but his generation is unworthy, and, therefore, the Divine Presence does not actually rest upon him.
פירוש הרב שטיינזלץעודהכל
א העונה בחלום ״יהא שמיה רבא מברך״מובטח לו שהוא בן העולם הבא. הרואה שקורא קריאת שמע בחלוםראוי הוא שתשרה עליו שכינה, אלא שאין דורו זכאי לכך, ולכן אין השכינה שורה עליו בפועל.
One who answers in a dream: May His great name be blessed from kaddish is assured that he is one who has a place in the World-to-Come. One who sees himself reciting Shema in a dream is worthy of having the Divine Presence rest upon him, but his generation is unworthy, and, therefore, the Divine Presence does not actually rest upon him.
פירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(3) הַמַּנִּיחַ תְּפִילִּין בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לִגְדוּלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: {דברים כ״ח:י׳} ״וְרָאוּ כׇּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה׳ נִקְרָא עָלֶיךָ וְגוֹ׳⁠ ⁠״. וְתַנְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל אוֹמֵר: אֵלּוּ תְּפִילִּין שֶׁבָּרֹאשׁ. הַמִּתְפַּלֵּל בַּחֲלוֹם – סִימָן יָפֶה לוֹ. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי דְּלָא סַיֵּים.

One who sees himself don phylacteries in a dream should anticipate greatness, as it is stated: “And all the peoples of the earth shall see that the name of the Lord is called upon you; and they shall be afraid of you” (Deuteronomy 28:10). And it was taught in a baraita that Rabbi Eliezer the Great says: That the Name of the Lord is called upon you, refers to phylacteries of the head, as they represent God’s name upon man. One who sees himself pray in a dream, it is an auspicious omen. However, the Gemara adds a caveat and says: This only applies in a case where he saw in the dream that he had not yet finished his prayer and is therefore still close to God. If, in the dream, he had already finished his prayer, it is not an omen.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
דלא סיים – שנעור משנתו קודם שנסתלק סימן הוא שסמוך אצל הקב״ה.
הרואה שמניח תפילין בחלוםיצפה לגדולה, וכפי שנאמר: ״וראו כל עמי הארץ כי שם ה׳ נקרא עליך ויראו ממך״ (דברים כח, י). ותניא [ושנויה ברייתא], ר׳ אליעזר הגדול אומר: ״כי שם ה׳ נקרא עליך״ אלו תפילין שבראש, שהם שם ה׳ המצוי על האדם. הרואה שמתפלל בחלוםסימן יפה הוא לו. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא באופן שרואה בחלום שעדיין לא סיים תפילתו, ועדיין קרוב הוא אצל הקדוש ברוך הוא, אבל אם ראה שכבר סיים הרי כבר אינו מתפלל, ושוב אין לו סימן.
One who sees himself don phylacteries in a dream should anticipate greatness, as it is stated: “And all the peoples of the earth shall see that the name of the Lord is called upon you; and they shall be afraid of you” (Deuteronomy 28:10). And it was taught in a baraita that Rabbi Eliezer the Great says: That the Name of the Lord is called upon you, refers to phylacteries of the head, as they represent God’s name upon man. One who sees himself pray in a dream, it is an auspicious omen. However, the Gemara adds a caveat and says: This only applies in a case where he saw in the dream that he had not yet finished his prayer and is therefore still close to God. If, in the dream, he had already finished his prayer, it is not an omen.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(4) הַבָּא עַל אִמּוֹ בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לְבִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי ב׳:ג׳} ״כִּי אִם לַבִּינָה תִקְרָא״. הַבָּא עַל נַעֲרָה מְאוֹרָסָה – יְצַפֶּה לְתוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {דברים ל״ג:ד׳} ״תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב״, אַל תִּקְרֵי ״מוֹרָשָׁה״ אֶלָּא ״מְאוֹרָשָׂה״. הַבָּא עַל אֲחוֹתוֹ בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לְחׇכְמָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי ז׳:ד׳} ״אֱמוֹר לַחׇכְמָה אֲחוֹתִי אָתְּ״. הַבָּא עַל אֵשֶׁת אִישׁ בַּחֲלוֹם – מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָעוֹלָם הַבָּא. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי דְּלָא יָדַע לַהּ וְלָא הַרְהַר בַּהּ מֵאוּרְתָּא.

One who sees that he had relations with his mother [em] in a dream, he should anticipate attaining understanding, as it is stated: “Yea if [im] you call for understanding” (Proverbs 2:3), and in this homiletic interpretation im is considered to be the equivalent of em. One who sees that he had relations with a betrothed young woman in a dream, he should anticipate Torah, as it is stated: “Moses commanded us Torah, an inheritance [morasha] of the congregation of Jacob” (Deuteronomy 33:4). Do not read it as morasha; rather, read it as me’orasa, betrothed. One who sees that he had relations with his sister in a dream, should anticipate wisdom, as it is stated: “Say unto wisdom: You are my sister” (Proverbs 7:4). One who sees that he had relations with a married woman in a dream is assured that he is one who has a place in the World-to-Come. He receives his place as well as that of another person in the Garden of Eden, as the married woman represents a portion belonging to someone else. However, the Gemara adds a caveat and says: This only applies in a case where he did not know her and was not thinking about her that evening; rather, he saw an unidentified woman in his dream by chance.
הערוך על סדר הש״סרש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
ערך גמל
גמלא(ברכות נז.) נפל עליה גמלא פרצה פ׳ גמל שהיה נושך איתפרק ליה אשיתא שנפל כותל אחד ועל להתם (מכות ה׳.) מהו דתימא ניחוש לגמלא פרחא קמ״ל (סנהדרין קו) גמלא דאזל למיבעיא קרני אודני דהוו ליה גזוהי מיניה. (יבמות מה) גמלא במדי אקבא דקראי. (א״ה נוסחאותינו רקדא):
א. [קאממעל.]
מובטח לו שהוא בן העולם הבא – ונוטל חלקו וחלק חברו בגן עדן דדמי לאשת איש.
שנאמר כי אם לבינה תקרא וכו׳. בכל הספרים כתיב כי אם בחירק והוא מל׳ אי והדרש דהכא הוציאו ממשמעות דלא ה״ל למכתב גביה כי וכדכתיב לעיל מיניה בני אם תקח וגו׳ ובתריה כתיב אם תבקשנה וגו׳ ה״נ ה״ל למכתב אם לבינה תקרא וע״כ דרשוהו אם בציר״ה והוא טעם אדלעיל אם תקח אמרי וגו׳ ותטה לבך לתבונה כי אז אם לבינה תקרא ע״ד דדיה ירווך בכל עת להבין דבר מתוך דבר ודו״ק:
אל תקרי מורשה כו׳ הוציאו אותו מל׳ ירושה כתרגומו משום דהתורה לא נתנה בירושה אלא במתנה כדכתיב ויתן אל משה וגו׳ וממתנה נחליאל וגו׳. וענין שהתורה דימה לארוסה מפורש בפרק ארבע מיתות (סנהדרין נט.) עיין שם:
שנאמר אמור לחכמה אחותי וגו׳. מפורש במסכת סנהדרין פ״ה:
ועוד: הרואה שבא על אמו בחלוםיצפה לבינה, שנאמר: ״כי אם לבינה תקרא״ (משלי ב, ג), ודורשים ״אם״ כמו ״אם״. הבא בחלום על נערה מאורסהיצפה לתורה, שנאמר: ״תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב״ (דברים לג, ד), ואל תקרי [תקרא] ״מורשה״ אלא ״מאורשה״. הבא על אחותו בחלוםיצפה לחכמה, שנאמר: ״אמר לחכמה אחתי את״ (משלי ז, ד). הבא על אשת איש בחלוםמובטח לו שהוא בן העולם הבא, ונוטל חלקו וחלק חבירו בגן עדן, שיש בכך דמיון לאשת איש. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא באופן שלא ידע לה [הכיר אותה] ולא הרהר בה מאורתא [מבערב], אלא ראה אותה בחלום באופן אקראי.
One who sees that he had relations with his mother [em] in a dream, he should anticipate attaining understanding, as it is stated: “Yea if [im] you call for understanding” (Proverbs 2:3), and in this homiletic interpretation im is considered to be the equivalent of em. One who sees that he had relations with a betrothed young woman in a dream, he should anticipate Torah, as it is stated: “Moses commanded us Torah, an inheritance [morasha] of the congregation of Jacob” (Deuteronomy 33:4). Do not read it as morasha; rather, read it as me’orasa, betrothed. One who sees that he had relations with his sister in a dream, should anticipate wisdom, as it is stated: “Say unto wisdom: You are my sister” (Proverbs 7:4). One who sees that he had relations with a married woman in a dream is assured that he is one who has a place in the World-to-Come. He receives his place as well as that of another person in the Garden of Eden, as the married woman represents a portion belonging to someone else. However, the Gemara adds a caveat and says: This only applies in a case where he did not know her and was not thinking about her that evening; rather, he saw an unidentified woman in his dream by chance.
הערוך על סדר הש״סרש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(5) א״ראָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא: הָרוֹאֶה חִטִּים בַּחֲלוֹם – רָאָה שָׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים קמ״ז:י״ד} ״הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ״. הָרוֹאֶה שְׂעוֹרִים בַּחֲלוֹם – סָרוּ עֲוֹנוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: {ישעיהו ו׳:ז׳} ״וְסָר עֲוֹנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכוּפָּר אָמַר רַבִּי זֵירָא: אֲנָא לָא סְלַקִי מִבָּבֶל לא״ילְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל עַד דַּחֲזַאי שְׂעָרֵי בְּחֶלְמָא.

Rabbi Ḥiyya bar Abba said: One who sees wheat in a dream has seen peace, as it is stated: “He makes your borders peace; He gives you in plenty the fat of wheat” (Psalms 147:14). And one who sees barley [se’orim] in a dream has received a sign that his iniquities are taken away, as it is stated: “And your iniquity is taken away [vesar avonekh], and your sin expiated” (Isaiah 6:7); se’orim is an acronym for sar avon. Rabbi Zeira said: I did not ascend from Babylonia to Eretz Yisrael until I saw barley in my dream.
מהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
הרואה שעורים כו׳ שנאמר וסר וגו׳ סר עונך קרוב לנוטריקון של שעורים כמו שפירש״י לעיל בגמל וא״ר זירא עלה אנא לא סלקי מבבל לא״י כו׳ ע״פ מ״ש בספ״ב דכתובות (קיא) כל הדר בא״י שרוי בלא עון כו׳ ע״ש וק״ל:
ב אמר ר׳ חייא בר אבא: הרואה חטים בחלום — סימן הוא כי ראה שלום, שנאמר: ״השם גבולך שלום חלב חטים ישביעך״ (תהלים קמז, יד). והרואה שעורים בחלום — סימן הוא כי סרו עונותיו, שנאמר: ״וסר עונך וחטאתך תכפר״ (ישעיהו ו, ז), ש״שעורים״ נדרש כקיצור של ״סר עוון״. אמר ר׳ זירא: אנא [אני] לא סלקי [עליתי] מבבל לארץ ישראל עד דחזאי שערי בחלמא [שראיתי שעורים בחלום].
Rabbi Ḥiyya bar Abba said: One who sees wheat in a dream has seen peace, as it is stated: “He makes your borders peace; He gives you in plenty the fat of wheat” (Psalms 147:14). And one who sees barley [se’orim] in a dream has received a sign that his iniquities are taken away, as it is stated: “And your iniquity is taken away [vesar avonekh], and your sin expiated” (Isaiah 6:7); se’orim is an acronym for sar avon. Rabbi Zeira said: I did not ascend from Babylonia to Eretz Yisrael until I saw barley in my dream.
מהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(6) הָרוֹאֶה גֶּפֶן טְעוּנָה בַּחֲלוֹם – אֵין אִשְׁתּוֹ מַפֶּלֶת נְפָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים קכ״ח:ג׳} ״אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּוֹרִיָּה שׂוֹרֵקָה – יְצַפֶּה לַמָּשִׁיחַ, שֶׁנֶּאֱמַר: {בראשית מ״ט:י״א} אוֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה וְלַשּׂוֹרֵקָה בְּנִי אֲתוֹנוֹ

One who sees a vine laden with grapes in a dream, it is an omen that his wife will not miscarry, as it is stated: “Your wife shall be as a fruitful vine, in the innermost parts of your house” (Psalms 128:3). One who sees a planted vine branch in a dream should anticipate the Messiah, as it is stated: “Binding his foal unto the vine and his donkey’s colt unto the vine branch” (Genesis 49:11).
פירוש הרב שטיינזלץעודהכל
הרואה גפן טעונה ענבים בחלום — סימן הוא שאין אשתו מפלת נפלים, שנאמר: ״אשתך כגפן פריה בירכתי ביתך״ (תהלים קכח, ג). והרואה שורקה, כלומר, ענף גפן נטוע — יצפה למשיח, שנאמר: ״אסרי לגפן עירה, ולשרקה בני אתנו״ (בראשית מט, יא).
One who sees a vine laden with grapes in a dream, it is an omen that his wife will not miscarry, as it is stated: “Your wife shall be as a fruitful vine, in the innermost parts of your house” (Psalms 128:3). One who sees a planted vine branch in a dream should anticipate the Messiah, as it is stated: “Binding his foal unto the vine and his donkey’s colt unto the vine branch” (Genesis 49:11).
פירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(7) הָרוֹאָה תְּאֵנָה בַּחֲלוֹם – תּוֹרָתוֹ מִשְׁתַּמֶּרֶת בְּקִרְבּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי כ״ז:י״ח} ״נוֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ״. הָרוֹאֶה רִמּוֹנִים בַּחֲלוֹם, זוּטְרֵי – פָּרֵי עִסְקֵיהּ כְּרִמּוֹנָא, רַבְרְבֵי – רָבֵי עִסְקֵיהּ כְּרִמּוֹנָא. פַּלְגֵי, אִם ת״חתַּלְמִיד חָכָם הוּא – יְצַפֶּה לְתוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {שיר השירים ח׳:ב׳} ״אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי״. וְאִם ע״העַם הָאָרֶץ הוּא – יְצַפֶּה לְמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: {שיר השירים ד׳:ג׳} ״כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ״. מַאי רַקָּתֵךְ – אֲפִילּוּ רֵיקָנִין שֶׁבָּךְ, מְלֵאִים מִצְוֹת כְּרִמּוֹן.

One who sees a fig tree in a dream, it is a sign that his Torah is preserved within him, as it is stated: “One who keeps the fig tree shall eat the fruit thereof” (Proverbs 27:18). One who sees pomegranates in a dream, if they were small, his business will flourish like the seeds of the pomegranate, which are numerous; and if they were large, his business will increase like a pomegranate. One who saw slices of pomegranates in his dream, if he is a Torah scholar, he should anticipate Torah, as it is stated: “I would cause you to drink of spiced wine, of the juice of my pomegranate” (Song of Songs 8:2), which is traditionally understood as an allusion to Torah. And if the dreamer is an ignoramus, he should anticipate mitzvot, as it is stated: “Your temples are like a split pomegranate” (Song of Songs 4:3). As the Gemara previously interpreted homiletically: What is the meaning of the word “Your temples [rakatekh]”? Even the most ignorant [reikanin] among you, Israel, are full of mitzvot like a pomegranate.
רש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
פלגי – רמונים שנחלקו.
יצפה לתורה – שנאמר אשקך מיין הרקח היינו תורה.
מעסיס רמוני – הנמצץ מן הרמונים.
כפלח הרמון רקתך וגו׳. אפי׳ ריקנין כו׳ מפורש בסנהדרין (לז):
הרואה תאנה בחלום — סימן הוא שתורתו משתמרת בקרבו, שנאמר: ״נוצר תאנה יאכל פריה״ (משלי כז, יח). הרואה רמונים בחלום, אם היו זוטרי [קטנים]פרי עסקיה כרמונא [יפרח וירבה עסקו כגרעיני הרימון], ואם היו רברבי [גדולים] — הרי זה סימן כי רבי עסקיה כרמונא [יגדל עיסקו כרימון]. ואם ראה בחלומו פלגי [פלחי רימונים], אם תלמיד חכם הוא החולם — יצפה לתורה, שנאמר: ״אשקך מיין הרקח מעסיס רמני״ (שיר השירים ח, ב) המקובל כרמז לתורה. ואם עם הארץ הוא החולם — יצפה למצות, שנאמר: ״כפלח הרמון רקתך״ (שם ד, ג), וכבר דרשו: מאי [מה] משמעות המלה ״רקתך״ — לומר שאפילו ריקנין שבך, בעם ישראל, מלאים מצות כרמון.
One who sees a fig tree in a dream, it is a sign that his Torah is preserved within him, as it is stated: “One who keeps the fig tree shall eat the fruit thereof” (Proverbs 27:18). One who sees pomegranates in a dream, if they were small, his business will flourish like the seeds of the pomegranate, which are numerous; and if they were large, his business will increase like a pomegranate. One who saw slices of pomegranates in his dream, if he is a Torah scholar, he should anticipate Torah, as it is stated: “I would cause you to drink of spiced wine, of the juice of my pomegranate” (Song of Songs 8:2), which is traditionally understood as an allusion to Torah. And if the dreamer is an ignoramus, he should anticipate mitzvot, as it is stated: “Your temples are like a split pomegranate” (Song of Songs 4:3). As the Gemara previously interpreted homiletically: What is the meaning of the word “Your temples [rakatekh]”? Even the most ignorant [reikanin] among you, Israel, are full of mitzvot like a pomegranate.
רש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(8) הָרוֹאֶה זֵיתִים בַּחֲלוֹם, זוּטְרֵי – פָּרֵי וְרָבֵי וְקָאֵי עִסְקֵיהּ כְּזֵיתִים. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי פֵּרֵי, אֲבָל אִילָנֵי – הָוְיִין לֵיהּ בָּנִים מְרוּבִּין, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים קכ״ח:ג׳} ״בָּנֶיךָ כִּשְׁתִילֵי זֵיתִים וְגוֹ׳⁠ ⁠״. אִיכָּא דְּאָמְרִי הָרוֹאֶה זַיִת בַּחֲלוֹם – שֵׁם טוֹב יוֹצֵא לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {ירמיהו י״א:ט״ז} ״זַיִת רַעֲנָן יְפֵה פְרִי תוֹאַר קָרָא ה׳ שְׁמֵךְ״. הָרוֹאֶה שֶׁמֶן זַיִת בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לִמְאוֹר תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {שמות כ״ז:כ׳} ״וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ״. הָרוֹאֶה תְּמָרִים בַּחֲלוֹם – תַּמּוּ עֲוֹנוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: {איכה ד׳:כ״ב} ״תַּם עֲוֹנֵךְ בַּת צִיּוֹן״.

One who sees olives in a dream, and they were small, it is a sign that his business will flourish, increase and be durable like olives. However, the Gemara adds a caveat, saying that this applies only when he sees the fruit of an olive tree; but, one who sees olive trees, it is a sign that he will have many children, as it is stated: “Your children like olive plants, round about your table” (Psalms 128:3). Some say that one who sees an olive tree in a dream, it is a sign that a good reputation will spread for him, as it is stated: “The Lord called your name a leafy olive tree, fair with goodly fruit” (Jeremiah 11:16). One who sees olive oil in a dream should anticipate the light of Torah, as it is stated: “That they bring unto you pure olive oil beaten for the light” (Exodus 27:20). One who sees palm trees [temarim] in a dream has seen a sign that his transgressions have ceased, as it is stated: “Your iniquity is finished, O daughter of Zion” (Lamentations 4:22), as the Gemara likens temara, date, to tam ra, evil has ceased.
מהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
תמרים בחלום כו׳. תמו עונותיו ותמרים נוטריקון תמו מורים מלשון שמעו נא המורים וגו׳ וק״ל:
הרואה זיתים בחלום, אם היו זוטרי [קטנים] — סימן הוא כי פרי ורבי וקאי עסקיה [יפרה וירבה ויעמוד, יתקיים עסקו] כזיתים. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא כשרואה פרי הזית, אבל אם רואה אילני [אילנות] הזית — סימן הוא כי הויין ליה [יהיו לו] בנים מרובין, שנאמר: ״בניך כשתלי זיתים סביב לשולחנך״ (תהלים קכח, ג). איכא דאמרי [יש שאומרים] כי הרואה זית בחלום — סימן הוא כי שם טוב יוצא לו, שנאמר: ״זית רענן יפה פרי תאר קרא ה׳ שמך״ (ירמיהו יא, טז). הרואה שמן זית בחלוםיצפה למאור תורה, שנאמר ״ויקחו אליך שמן זית זך״. הרואה תמרים בחלום — סימן הוא כי תמו עונותיו, שנאמר: ״תם עונך בת ציון״ (איכה ד, כב), שנדרש תמרה כמו תם רע.
One who sees olives in a dream, and they were small, it is a sign that his business will flourish, increase and be durable like olives. However, the Gemara adds a caveat, saying that this applies only when he sees the fruit of an olive tree; but, one who sees olive trees, it is a sign that he will have many children, as it is stated: “Your children like olive plants, round about your table” (Psalms 128:3). Some say that one who sees an olive tree in a dream, it is a sign that a good reputation will spread for him, as it is stated: “The Lord called your name a leafy olive tree, fair with goodly fruit” (Jeremiah 11:16). One who sees olive oil in a dream should anticipate the light of Torah, as it is stated: “That they bring unto you pure olive oil beaten for the light” (Exodus 27:20). One who sees palm trees [temarim] in a dream has seen a sign that his transgressions have ceased, as it is stated: “Your iniquity is finished, O daughter of Zion” (Lamentations 4:22), as the Gemara likens temara, date, to tam ra, evil has ceased.
מהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(9) אָמַר רַב יוֹסֵף, הָרוֹאֶה עֵז בַּחֲלוֹם – שָׁנָה מִתְבָּרֶכֶת לוֹ, עִזִּים – שָׁנִים מִתְבָּרְכוֹת לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי כ״ז:כ״ז} ״וְדֵי חֲלֵב עִזִּים לְלַחְמְךָ״. הָרוֹאֶה הֲדַס בַּחֲלוֹם – נְכָסָיו מַצְלִיחִין לוֹ. וְאִם אֵין לוֹ נְכָסִים – יְרוּשָּׁה נוֹפֶלֶת לוֹ מִמָּקוֹם אַחֵר. אָמַר עוּלָּא, וְאָמְרִי לַהּ בְּמַתְנִיתָא תָּנָא: וְהוּא דַּחֲזָא בְּכַנַּיְיהוּ. הָרוֹאֶה אֶתְרוֹג בַּחֲלוֹם – הָדוּר הוּא לִפְנֵי קוֹנוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {ויקרא כ״ג:מ׳} ״פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפּוֹת תְּמָרִים״. הָרוֹאֶה לוּלָב בַּחֲלוֹם – אֵין לוֹ אֶלָּא לֵב אֶחָד לְאָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם.

Rav Yosef says: One who sees a goat in a dream, it is a sign that his year will be blessed; one who sees goats, his years will be blessed, as it is stated: “And there will be goats’ milk enough for your food, for the food of your household; and sustenance for your maidens” (Proverbs 27:27). One who sees myrtle in a dream, it is a sign that his property will be successful. And if he does not own property, it is a sign that he will receive an inheritance. Ulla said, and some say it was taught in a baraita: This applies exclusively to a case where he saw them on their stem. One who sees a citron [etrog] in a dream has seen a sign that he is honored [hadur] before his Creator, as it is stated with regard to the citron: “The fruit of goodly trees [hadar], branches of palm trees” (Leviticus 23:40). One who sees a palm branch [lulav] in a dream, it is a sign that he has but one heart for his Father in heaven. Lulav is interpreted homiletically as lo lev, he has a heart.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
נכסיו מצליחין – כהדס זה שעליו משולשים זה על זה כמין קליעה.
בכנייהו – על כנם במקומם במחובר.
אמר רב יוסף, הרואה עז בחלום — סימן הוא כי שנה מתברכת לו, עזיםשנים מתברכות לו, שנאמר: ״ודי חלב עזים ללחמך ללחם ביתך וחיים לנערותיך״ (משלי כז, כז). הרואה הדס בחלום — סימן הוא כי נכסיו מצליחין לו. ואם אין לו נכסים — הרי זה סימן כי ירושה נופלת לו ממקום אחר. אמר עולא, ואמרי לה [ויש אומרים] כי במתניתא תנא [בברייתא היא שנוייה]: והוא דווקא באופן דחזא בכנייהו [שראה אותם צומחים]. הרואה אתרוג בחלום — סימן הוא כי הדור הוא לפני קונו, שנאמר על אתרוג: ״פרי עץ הדר כפת תמרים״ (ויקרא כג, מ). הרואה לולב בחלום — סימן הוא שאין לו אלא לב אחד לאביו שבשמים, ונדרש ״לולב״ כמו ״לו לב״.
Rav Yosef says: One who sees a goat in a dream, it is a sign that his year will be blessed; one who sees goats, his years will be blessed, as it is stated: “And there will be goats’ milk enough for your food, for the food of your household; and sustenance for your maidens” (Proverbs 27:27). One who sees myrtle in a dream, it is a sign that his property will be successful. And if he does not own property, it is a sign that he will receive an inheritance. Ulla said, and some say it was taught in a baraita: This applies exclusively to a case where he saw them on their stem. One who sees a citron [etrog] in a dream has seen a sign that he is honored [hadur] before his Creator, as it is stated with regard to the citron: “The fruit of goodly trees [hadar], branches of palm trees” (Leviticus 23:40). One who sees a palm branch [lulav] in a dream, it is a sign that he has but one heart for his Father in heaven. Lulav is interpreted homiletically as lo lev, he has a heart.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(10) הָרוֹאֶה אֲוָּוז בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לְחׇכְמָה שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי א׳:כ׳} ״חׇכְמוֹת בַּחוּץ תָּרוֹנָּה וְהַבָּא עָלֶיהָ הָוֵי רֹאשׁ יְשִׁיבָה. אָמַר רַב אָשֵׁי: אֲנִי רְאִיתִיהָ, וּבָאתִי עָלֶיהָ, וּסְלֵקִית לִגְדוּלָּה.

One who sees a goose in a dream should anticipate wisdom, as it is stated: “Wisdoms cry aloud in the streets, she utters her voice in the broad places” (Proverbs 1:20); geese tend to sound their voices. One who dreams that he has relations with the goose will become head of the yeshiva. Rav Ashi said: I saw a goose and had relations with it in my dream and I ascended to greatness and became head of the yeshiva.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
הוי ראש ישיבה – שמכריז ומצוה לרבים.
אני ראיתיה וכו׳ – ועל כן נעשיתי ראש ישיבה במתא מחסיא.
ועוד: הרואה אווז בחלוםיצפה לחכמה שנאמר: ״חכמות בחוץ תרנה ברחובות תתן קולה״ (משלי א, כ) והאווזים משמיעים קולם לרוב. והחולם כי בא עליה, על האווזה, והתקשר עימה על ידי כך — הוי [יהיה] ראש ישיבה. ואמר רב אשי: אני ראיתיה את האווזה בחלום, וראיתי גם שבאתי עליה, וסלקית [ועליתי] לגדולה של ראש ישיבה.
One who sees a goose in a dream should anticipate wisdom, as it is stated: “Wisdoms cry aloud in the streets, she utters her voice in the broad places” (Proverbs 1:20); geese tend to sound their voices. One who dreams that he has relations with the goose will become head of the yeshiva. Rav Ashi said: I saw a goose and had relations with it in my dream and I ascended to greatness and became head of the yeshiva.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(11) הָרוֹאֶה תַּרְנְגוֹל בַּחֲלוֹם – יְצַפֶּה לְבֵן זָכָר. תַּרְנְגוֹלִים – יְצַפֶּה לְבָנִים זְכָרִים. תַּרְנְגוֹלֶת – יְצַפֶּה לְתַרְבִּיצָה נָאָה וְגִילָה. הָרוֹאֶה בֵּיצִים בַּחֲלוֹם – תְּלוּיָה בַּקָּשָׁתוֹ. נִשְׁתַּבְּרוּ – נַעֲשֵׂית בַּקָּשָׁתוֹ. וְכֵן אֱגוֹזִים, וְכֵן קִשּׁוּאִים, וְכֵן כׇּל כְּלֵי זְכוּכִית, וְכֵן כׇּל הַנִּשְׁבָּרִים כָּאֵלּוּ.

One who sees a rooster in a dream should anticipate a male child. One who sees multiple roosters should expect male children. One who sees a hen [tarnegolet] should anticipate a beautiful garden and reason to rejoice [tarbitza na’a vegila], as tarnegolet is interpreted as an acronym for tarbitza na’a vegila. One who sees eggs in a dream, it is a sign that his request is pending, as egg in Aramaic is beya, which is similar to the term for request. If one saw that the eggs broke, it is a sign that his request has already been granted, as that which was hidden inside the shell was revealed. The same is true of nuts, and the same is true of cucumbers, and the same is true of all glass vessels, and the same is true of anything similarly fragile that broke in his dream, it is a sign that his request was granted.
רש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
תרביצא – גינה א״נ בהמ״ד תרביצא נאה וגילה נוטריקון של תרנגול.
תלויה בקשתו – בספק כביצים הללו שהאוכל סתום בם.
נשתברו – נתגלה האוכל.
הרואה ביצים בחלום תלויה בקשתו כו׳. כי תרגומו של ביצים ושל בקשה הוא שוה ביעי וכשנשתברה נפיק שם ביעי ממנו והיינו נעשה בקשתו ודקאמר וכן אגוזים כו׳ וכן כל הנשברים לאו לענין בקשה קאמר אלא דשבירתן בחלום נמי מורה דנתבטל בהו מראה החלום:
הרואה תרנגול בחלוםיצפה לבן זכר. תרנגוליםיצפה לבנים זכרים. והרואה תרנגולתיצפה לתרביצה [גינה] נאה וגילה ש״תרנגולת״ נדרש כקיצור של ״תרביצה נאה וגילה״. הרואה ביצים בחלוםתלויה בקשתו שמבקש, שביצה היא בארמית ״ביעא״ הקרוב למשמעות בקשה. ואם חלם שנשתברו הביצים — הרי זה סימן כי נעשית כבר בקשתו, וכאילו נתגלה מה שהיה בתוך קליפה. וכן משמעות חלום שרואה בו אגוזים, וכן חלום שרואה בו קשואים, וכן כל כלי זכוכית, וכן כל הנשברים כאלו, שאם חלם שנשבר דבר מה — סימן שנעשתה בקשתו.
One who sees a rooster in a dream should anticipate a male child. One who sees multiple roosters should expect male children. One who sees a hen [tarnegolet] should anticipate a beautiful garden and reason to rejoice [tarbitza na’a vegila], as tarnegolet is interpreted as an acronym for tarbitza na’a vegila. One who sees eggs in a dream, it is a sign that his request is pending, as egg in Aramaic is beya, which is similar to the term for request. If one saw that the eggs broke, it is a sign that his request has already been granted, as that which was hidden inside the shell was revealed. The same is true of nuts, and the same is true of cucumbers, and the same is true of all glass vessels, and the same is true of anything similarly fragile that broke in his dream, it is a sign that his request was granted.
רש״ימהרש״א חידושי אגדותפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(12) הַנִּכְנָס לַכְּרַךְ – נַעֲשׂוּ לוֹ חֲפָצָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ז:ל׳} ״וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם״. הַמְגַלֵּחַ רֹאשׁוֹ בַּחֲלוֹם – סִימָן יָפֶה לוֹ. רֹאשׁוֹ וּזְקָנוֹ – לוֹ וּלְכׇל מִשְׁפַּחְתּוֹ.

One who dreams that he entered a city, it is a sign that his desires will be fulfilled, as it is stated: “And He led them unto their desired haven” (Psalms 107:30). One who shaves his head in a dream, it is a good omen for him, as the removal of undesired hairs is a sign of renewal and greatness. If he shaved his head and his beard in a dream, it is a good omen for him and his entire family.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
וינחם אל מחוז – היינו כרך.
חפצם – סימן הוא להיות חפציו נעשים.
המגלח – סימן גדולה ותפארת היא לו כמו ויגלח ויחלף וגו׳ (בראשית מא).
ג החולם שנכנס לכרך — סימן הוא שנעשו לו חפציו, שנאמר: ״וינחם אל מחוז חפצם״ (תהלים קז, ל). המגלח ראשו בחלוםסימן יפה לו, שהוריד מעליו את השערות הממאיסות, והוא סימן של התחדשות וגדולה. ואם גלח בחלום ראשו וזקנו — סימן יפה לו ולכל משפחתו.
One who dreams that he entered a city, it is a sign that his desires will be fulfilled, as it is stated: “And He led them unto their desired haven” (Psalms 107:30). One who shaves his head in a dream, it is a good omen for him, as the removal of undesired hairs is a sign of renewal and greatness. If he shaved his head and his beard in a dream, it is a good omen for him and his entire family.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(13) הַיּוֹשֵׁב בַּעֲרֵיבָה קְטַנָּה – שֵׁם טוֹב יוֹצֵא לוֹ. בַּעֲרֵיבָה גְּדוֹלָה – לוֹ וּלְכׇל מִשְׁפַּחְתּוֹ. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי דְּמִדַּלְיָה דַּלּוֹיֵי.

One who sits in a small boat in a dream, it is a sign that a good reputation will spread for him. If he sees himself sitting in a large boat in a dream, a good reputation will spread for him and his entire family. The Gemara notes that this only applies where the boat was floating high on the waves.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
בעריבה – בספינה.
דמדלי – שהולכת בגובה של ים.
היושב בחלום בעריבה (בסירה) קטנה — הרי זה סימן כי שם טוב יוצא לו. ואם רואה את עצמו בחלום יושב בעריבה גדולה — סימן יפה לו ולכל משפחתו. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא באופן דמדליה דלויי הסירה נמצאת בגובה הגלים].
One who sits in a small boat in a dream, it is a sign that a good reputation will spread for him. If he sees himself sitting in a large boat in a dream, a good reputation will spread for him and his entire family. The Gemara notes that this only applies where the boat was floating high on the waves.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(14) הַנִּפְנֶה בַּחֲלוֹם – סִימָן יָפֶה לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {ישעיהו נ״א:י״ד} ״מִהַר צוֹעֶה לְהִפָּתֵחַ״. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי דְּלָא קַנַּח.

One who defecates in a dream, it is a good omen for him, as it is stated: “He that is bent down shall speedily be loosed; and he shall not go down dying into the pit, neither shall his bread fail” (Isaiah 51:14). The Gemara notes that this only applies where he does not wipe and get his hands dirty.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
הנפנה – סימן הוא שסרחונו וגנותו נפרש ויוצא מעליו.
והוא דלא קנח – שלא המאיס ידיו.
הנפנה לצרכיו בחלוםסימן יפה הוא לו, שנאמר: ״מהר צעה להפתח ולא ימות לשחת ולא יחסר לחמו״ (ישעיהו נא, יד). ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא באופן שלא קנח והתלכלך שוב.
One who defecates in a dream, it is a good omen for him, as it is stated: “He that is bent down shall speedily be loosed; and he shall not go down dying into the pit, neither shall his bread fail” (Isaiah 51:14). The Gemara notes that this only applies where he does not wipe and get his hands dirty.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(15) הָעוֹלֶה לַגַּג בַּחֲלוֹם – עוֹלֶה לִגְדוּלָּה. יָרַד – יוֹרֵד מִגְּדוּלָּתוֹ. אַבָּיֵי וְרָבָא דְּאָמְרִי תַּרְוַויְיהוּ: כֵּיוָן שֶׁעָלָה – עָלָה.

One who climbs up to the roof in a dream, it is a sign that he will ascend to greatness. If, after he climbed up, he climbed back down, it is a sign that he will descend from the greatness he achieved. Abaye and Rava both said: Once one ascended to the roof in his dream, he ascended, and even if he dreams that he descended, it remains a good omen for him. One who rips his clothing in a dream, it is a sign that they rip up his sentence. One who stands naked in Babylonia in a dream, it is a sign that he stands free of transgression. Although living outside Israel is itself a transgression, his nakedness symbolizes that he has been absolved of that sin. If one dreamed that he stood naked in Eretz Yisrael, it is a sign that he is naked without mitzvot. One who dreams that he was apprehended and guarded by a soldier [sardeyot], it is a sign that protection was provided him by heaven. If he sees that he is wearing a neck chain [kolar], it is a sign that they have increased his level of protection. However, the Gemara notes that this only applies to a case where his neck was placed in a neck chain; if his neck was simply placed in a noose, it does not indicate heavenly protection.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
בבבל עומד בלא חטא – לפי שחו״ל אין לה זכיות אלא עון יש בישיבתה וזה עומד ערום בלא אותם עונות.
בא״י – שהרבה מצות תלויות בה וזה העומד ערום סימן שהוא ערום ממצותיה.
הנתפש לסרדיוט – שומרין אותו שלא יברח אלמא סימן שמירה הוא ששומרים אותו מידי היזק.
העולה לגג בחלום — סימן שהוא עולה לגדולה. ראה בחלום שאחר שעלה שוב חזר וירד מהגג — הרי זה סימן שיורד הוא מגדולתו. ואילו אביי ורבא דאמרי תרווייהו [שאמרו שניהם]: כיון שעלהעלה וסימן יפה הוא, גם אם חלם אחר כך שירד. הקורע בגדיו בחלום — הרי זה סימן שקורעים לו גזר דינו הרע. והעומד ערום בחלום, אם חלם בבבל — סימן הוא לו שהוא עומד בלא חטא, שכן ישיבת חוץ לארץ היא עצמה עבירה, והעומד ערום פירושו שהוא מנוקה מאותה עבירה. ואם חלם בארץ ישראל — סימן הוא לו שהוא ערום בלא מצות. החולם שנתפס לסרדיוט, כלומר, שחייל שומר אותו — סימן הוא ששמירה נעשית לו משמים. ואם ראה שנתנוהו בקולר (שמו שרשרת על צווארו) — סימן הוא כי הוסיפו לו שמירה על שמירתו, שיש לו שמירה יתירה. ואולם מגבילים זאת ואומרים כי הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא אם ראה בחלום שצווארו נתון בקולר, אבל אם ראה שצווארו נתון בחבלא בעלמא [חבל בלבד]לא, איננו סימן לשמירה מעולה.
One who climbs up to the roof in a dream, it is a sign that he will ascend to greatness. If, after he climbed up, he climbed back down, it is a sign that he will descend from the greatness he achieved. Abaye and Rava both said: Once one ascended to the roof in his dream, he ascended, and even if he dreams that he descended, it remains a good omen for him. One who rips his clothing in a dream, it is a sign that they rip up his sentence. One who stands naked in Babylonia in a dream, it is a sign that he stands free of transgression. Although living outside Israel is itself a transgression, his nakedness symbolizes that he has been absolved of that sin. If one dreamed that he stood naked in Eretz Yisrael, it is a sign that he is naked without mitzvot. One who dreams that he was apprehended and guarded by a soldier [sardeyot], it is a sign that protection was provided him by heaven. If he sees that he is wearing a neck chain [kolar], it is a sign that they have increased his level of protection. However, the Gemara notes that this only applies to a case where his neck was placed in a neck chain; if his neck was simply placed in a noose, it does not indicate heavenly protection.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(16) הַקּוֹרֵעַ בְּגָדָיו בַּחֲלוֹם – קוֹרְעִים לוֹ גְּזַר דִּינוֹ. הָעוֹמֵד עָרוֹם בַּחֲלוֹם, בְּבָבֶל – עוֹמֵד בְּלֹא חֵטְא. בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל – עָרוֹם בְּלֹא מִצְוֹת. הַנִּתְפָּס לְסַרְדְּיוֹט – שְׁמִירָה נַעֲשֵׂית לוֹ. נְתָנוּהוּ בְּקוֹלָר – הוֹסִיפוּ לוֹ שְׁמִירָה עַל שְׁמִירָתוֹ. וה״מוְהָנֵי מִילֵּי בְּקוֹלָר, אֲבָל חַבְלָא בְּעָלְמָא – לָא.

One who enters a marsh in a dream, it is a sign that he will become head of a yeshiva, as he appears to be standing alone with all the bulrushes, large and small, surrounding him like the head of a yeshiva, around whom all the students gather. One who dreams that he entered a forest and sees only large trees around him, it is a sign that he will be made head of only the advanced students [kalla], where he will explain the lessons only to the outstanding students in the yeshiva, each of whom is himself a great tree, set apart from the others.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
אגם – שיש בו קנים גדולים וקטנים וסמוכים זה לזה סימן לראש ישיבה שהגדולים והקטנים מתקבצים יחד קבוץ גדול ובאים לשמוע דרשה מפיו.
יער – אילנות גדולים ואינן סמוכים זה לזה אף זה סימן לראש לתלמידי הרב והוא ראש לבני כלה שמפרש לתלמידים שמועתם אחר שעמד הרב והם מחזרין על שמועתם ויש תלמידים שלא יבינו בדברי הרב ככל הצורך וזה מבינה להם.
הנכנס לאגם בחלום — סימן הוא כי נעשה ראש ישיבה, שכן בחלומו הוא רואה כאילו הוא עומד יחידי, וכל קני הסוף, הגדולים והקטנים, מסביבו כתלמידים. וכן הוא ראש הישיבה שכלל בני הישיבה מתקבצים סביבו לשמוע את דבריו. והחולם שנכנס ליער ורואה מסביבו רק עצים גדולים — סימן הוא לו כי הוא נעשה ראש רק לבני כלה, שהוא רק מפרש את דברי הרב מוסר השיעור לתלמידי הישיבה הגדולים, שכל אחד מהם אילן גדול לעצמו ואינו קרוב אצל האחר.
One who enters a marsh in a dream, it is a sign that he will become head of a yeshiva, as he appears to be standing alone with all the bulrushes, large and small, surrounding him like the head of a yeshiva, around whom all the students gather. One who dreams that he entered a forest and sees only large trees around him, it is a sign that he will be made head of only the advanced students [kalla], where he will explain the lessons only to the outstanding students in the yeshiva, each of whom is himself a great tree, set apart from the others.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(17) הַנִּכְנָס לַאֲגַם בַּחֲלוֹם – נַעֲשֶׂה רֹאשׁ יְשִׁיבָה. לְיַעַר – נַעֲשֶׂה רֹאשׁ לִבְנֵי כַלָּה.

The Gemara relates: Rav Pappa and Rav Huna, son of Rav Yehoshua, each saw a dream: Rav Pappa, who saw that he entered a marsh in his dream, was appointed head of a yeshiva. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, who saw that he entered a forest in his dream, was appointed head of the advanced students. Some say that both of them dreamed that they entered a marsh, but Rav Pappa, who dreamed that a drum hung from his neck, was appointed head of the yeshiva, as banging a drum symbolizes the head of a yeshiva who sounds his voice in public. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, who did not dream that a drum hung around his neck, was only appointed head of the advanced students. Rav Ashi said: I dreamed that I entered a marsh and hung a drum and beat it, and Rav Ashi became head of the yeshiva.
הערוך על סדר הש״סרש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
ערך טבלא
טבלאאדחד פומא כבר פירשנו בערך ארוס ובערך אליית. טבלא גירגנ׳ בערך הרדולוס בלעז אור״גנו קול עבה ומערבב את הנעימה. (ברכות נז.) והני מילי דתלה ליה טבלא א״ר אשי אנא עיילי לאגמא יתלו לי טבלא בחילמי וניבחיה ביה נבוחי פי׳ טבלא קמפנא מעין הטבלא שמכניסין בו ת״ח לביא המדרש נבחי שתוקע אני בו. (בבא בתרא קמה:) שמע קל טבלא איבעי ליה למיתי. (שבת קי) אסא וגודמי להלולא בטבלא. (סנהדרין סז) וטריף ליה בטבלא וקם פי׳ קשקש ליה בזוג. (מועד קטן ט) אמרי אנשי בת שיתין כבת שית לקל טבלא ריהטא (בתרגום פסיקתא דשיר השירים) ושמחת לבב כהולך בחליל וחדוות ליבא דעמא דאזלין לאיתחזא קדם ה׳ תלת זימנין בשתא במינין זמר וקל טבלא. מאיש שומע שיר כסולים תרגום מגבר דאזל למשמע קל טבלא דשטיין (א״ב פירוש בלשון רומי מין כלי זמר רומי כגון חליל וחצוצרה וכן בנקודות אחרות בל׳ ישמעאל):
א. [איין שפיעל אונסטרימענט.]
תלי טבלא – נראה לו שהיה זוג וענבל תלוי בצוארו ומשמיע קול והוא סימן לראש ישיבה שמשמיע קול לרבים.
ונבחי בה נבוחי – קשקשתי בה בקול.
ומסופר: כי רב פפא ורב הונא בריה [בנו] של רב יהושע חזו חלמא [ראו כל אחד מהם חלום]: רב פפא שבחלומו ראה דעייל לאגמא הוא נכנס לאגם]נעשה בסופו של דבר ראש ישיבה. ורב הונא בריה [בנו] של רב יהושע שבחלומו ראה דעייל הוא נכנס] ליערנעשה ראש לבני כלה. איכא דאמרי [יש שאומרים] כי תרווייהו לאגמא עיילי [שניהם חלמו שנכנסו לאגם], אלא, רב פפא שחלם דתלי טבלא [שתלוי בצווארו תוף]נעשה ראש ישיבה, שהקשה בתוף סימן הוא לראש ישיבה שמשמיע קולו ברבים, ורב הונא בריה [בנו] של רב יהושע שלא תלי טבלא [היה תלוי בחלומו תוף בצווארו]נעשה רק ראש לבני כלה. אמר רב אשי: אנא עיילית לאגמא ותלאי טבלא ונבחי בה נבוחי [אני חלמתי שנכנסתי לאגם ותליתי תוף והקשתי בו הקשות], והרי היה רב אשי ראש ישיבה.
The Gemara relates: Rav Pappa and Rav Huna, son of Rav Yehoshua, each saw a dream: Rav Pappa, who saw that he entered a marsh in his dream, was appointed head of a yeshiva. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, who saw that he entered a forest in his dream, was appointed head of the advanced students. Some say that both of them dreamed that they entered a marsh, but Rav Pappa, who dreamed that a drum hung from his neck, was appointed head of the yeshiva, as banging a drum symbolizes the head of a yeshiva who sounds his voice in public. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, who did not dream that a drum hung around his neck, was only appointed head of the advanced students. Rav Ashi said: I dreamed that I entered a marsh and hung a drum and beat it, and Rav Ashi became head of the yeshiva.
הערוך על סדר הש״סרש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(18) רַב פָּפָּא וְרַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ חֲזוֹ חֶלְמָא: רַב פָּפָּא דְּעָיֵיל לְאַגְמָא – נַעֲשָׂה רֹאשׁ יְשִׁיבָה. רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ דְּעָיֵיל לְיַעַר – נַעֲשָׂה רֹאשׁ לִבְנֵי כַּלָּה. אִיכָּא דְּאָמְרִי תַּרְוַויְיהוּ לְאַגְמָא עָיְילִי, אֶלָּא רַב פָּפָּא דִּתְלֵי טַבְלָא – נַעֲשָׂה רֹאשׁ יְשִׁיבָה, רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ דְּלָא תְּלֵי טַבְלָא – נַעֲשָׂה רֹאשׁ לִבְנֵי כַּלָּה. אָמַר רַב אָשֵׁי: אֲנָא עֲיַילִית לְאַגְמָא וּתְלַאי טַבְלָא וְנַבַּחִי בַּהּ נַבּוֹחֵי.

The tanna who recited mishnayot before Rav Naḥman bar Yitzḥak taught: One who lets blood in a dream, it is a sign that his transgressions have been forgiven, because red, the color of blood, is a metaphor for sin: “Though your sins be as scarlet…though they be red like crimson” (Isaiah 1:18). Consequently, bloodletting can symbolize transgressions leaving him.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
עונותיו מחולין לו – לפי שהעונות קרויין אדומים שנאמר אם יאדימו כתולע (ישעיהו א) ואומר נכתם עונך (ירמיהו ב׳) וסימן הוא שפורשין ממנו.
תני תנא קמיה [שנה אחד מחוזרי המשניות לפני] רב נחמן בר יצחק: המקיז דם בחלום — סימן הוא כי עונותיו מחולין לו, שהעוון נמשל תמיד לאדום כצבע הדם (״אם יהיו עוונותיכם כשנים... אם יאדימו כתולע...״ (ישעיהו א, יח), והקזת דם פירושה איפוא שהעוונות יוצאים ממנו.
The tanna who recited mishnayot before Rav Naḥman bar Yitzḥak taught: One who lets blood in a dream, it is a sign that his transgressions have been forgiven, because red, the color of blood, is a metaphor for sin: “Though your sins be as scarlet…though they be red like crimson” (Isaiah 1:18). Consequently, bloodletting can symbolize transgressions leaving him.
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(19) תָּנֵי תַּנָּא קַמֵּיהּ דר״נדְּרַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק: הַמַּקִּיז דָּם בַּחֲלוֹם – עֲוֹנוֹתָיו מְחוּלֵין לוֹ.

The Gemara asks: Was it not taught in a baraita: One who sees that he is letting-blood in a dream, it is a sign that his transgressions are enumerated before him? The Gemara answers: What is meant by enumerated? This means that they are enumerated to be forgiven.
פירוש הרב שטיינזלץעודהכל
ושואלים: והתניא [והרי שנינו בברייתא]: שהרואה בחלומו שהוא מקיז דם עונותיו סדורין לו! ומתרצים: מאי [מה] משמעות המלה ״סדורין״ — שהם סדורין להמחל.
The Gemara asks: Was it not taught in a baraita: One who sees that he is letting-blood in a dream, it is a sign that his transgressions are enumerated before him? The Gemara answers: What is meant by enumerated? This means that they are enumerated to be forgiven.
פירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(20) וְהָתַנְיָא: עֲוֹנוֹתָיו סְדוּרִין לוֹ! מַאי סְדוּרִין – סְדוּרִין לִימָּחֵל.

The tanna who recited mishnayot before Rav Sheshet taught: One who sees a snake in a dream, it is a sign that his livelihood is accessible to him just as dust is readily accessible to a snake. If one saw that the snake bit him in his dream, it is a sign that his livelihood will double. If he killed the snake, it is a sign that he will lose his livelihood. Rav Sheshet said to the tanna: On the contrary, if one dreamed that he killed the snake it is a sign that all the more so his livelihood will double. The Gemara remarks: But that is not so. Rav Sheshet saw a snake in his dream and killed it, so he sought to interpret his dream positively.
ר׳ נסים גאוןרש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
הרואה את הנחש בחלומו פרנסה מזדמנת לו. זה הדבר בנוי על העיקר שהזכירוהו בפ׳ יוה״כ (יומא דף עה) תניא ר׳ יוסי אומר בוא וראה שלא כמדת הקב״ה מדת בשר ודם כו׳ קלל את הנחש עלה לגג מזונותיו עמו ירד למטה מזונותיו עמו ולפי שפרנסתו מצויה לו בכל מקום לפיכך הרואהו בחלומו פרנסה מזדמנת לו:
פרנסתו מזומנת – כנחש שעפר לחמו ומצוי לו בכל מקום.
הרגו – לנחש.
כל שכן שנכפלה לו – שהרי נתגבר עליו.
ולא היא – אלא רב ששת דורש להנאתו לפתור חלומו לטובה.
תני תנא קמיה [שנה אחד מחוזרי המשניות לפני] רב ששת: הרואה נחש בחלום הרי זה סימן כי פרנסתו מזומנת לו כנחש שעפר לחמו, ומצוי בכל עת. ראה בחלומו שנשכו הנחש — הרי זה סימן שנכפלה לו פרנסתו. ואם חלם שהרגו לנחש — הרי זה סימן כי אבדה פרנסתו. אמר ליה [לו] רב ששת: להיפך, סימן יפה הוא לו וכל שכן שנכפלה פרנסתו. ומעירים: ולא היא, אין הדבר כן, אלא רב ששת הוא דחזא חויא בחלמיה וקטליה [שראה נחש בחלומו והרגו] ורצה לפתור את חלומו שלו לטובה.
The tanna who recited mishnayot before Rav Sheshet taught: One who sees a snake in a dream, it is a sign that his livelihood is accessible to him just as dust is readily accessible to a snake. If one saw that the snake bit him in his dream, it is a sign that his livelihood will double. If he killed the snake, it is a sign that he will lose his livelihood. Rav Sheshet said to the tanna: On the contrary, if one dreamed that he killed the snake it is a sign that all the more so his livelihood will double. The Gemara remarks: But that is not so. Rav Sheshet saw a snake in his dream and killed it, so he sought to interpret his dream positively.
ר׳ נסים גאוןרש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(21) תָּנֵי תַּנָּא קַמֵּיהּ דְּרַב שֵׁשֶׁת: הָרוֹאֶה נָחָשׁ בַּחֲלוֹם פַּרְנָסָתוֹ מְזוּמֶּנֶת לוֹ. נְשָׁכוֹ – נִכְפְּלָה לוֹ. הֲרָגוֹ – אָבְדָה פַּרְנָסָתוֹ. אֲמַר לֵיהּ רַב שֵׁשֶׁת: כׇּל שֶׁכֵּן שֶׁנִּכְפְּלָה פַּרְנָסָתוֹ. וְלָא הִיא, רַב שֵׁשֶׁת הוּא דַּחֲזָא חִוְיָא בְּחֶלְמֵיהּ וְקַטְלֵיהּ.

The tanna who recited mishnayot before Rabbi Yoḥanan taught: One who sees any kind of drink in a dream it is a good omen, except for wine, as there is one who drinks it in a dream and it is a good omen for him, and there is one who drinks it in a dream and it is a bad omen for him. The Gemara elaborates: There is one who drinks wine and it is a good omen for him, as it is stated: “And wine that makes glad the heart of man” (Psalms 104:15), and there is one who drinks it in a dream and it is a bad omen for him, as it is stated: “Give strong drink unto him that is ready to perish and wine unto the bitter in soul” (Proverbs 31:6).
רש״יפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
יש שותהו כו׳ – לפיכך אין לעמוד על פתרונו.
ד תני תנא קמיה [שנה אחד מחוזרי המשניות לפני] ר׳ יוחנן: כל מיני משקין יפין לחלום כשאדם חולם עליהם חוץ מן היין, שיש רואה בחלומו ששותהו וטוב לו, ויש רואה בחלומו ששותהו ורע לו. וראיות לדבר: יש שותהו וטוב לושנאמר ״ויין ישמח לבב אנוש״ (תהלים קד, טו), ויש שותהו ורע לושנאמר: ״תנו שכר לאובד ויין למרי נפש״ (משלי לא, ו).
The tanna who recited mishnayot before Rabbi Yoḥanan taught: One who sees any kind of drink in a dream it is a good omen, except for wine, as there is one who drinks it in a dream and it is a good omen for him, and there is one who drinks it in a dream and it is a bad omen for him. The Gemara elaborates: There is one who drinks wine and it is a good omen for him, as it is stated: “And wine that makes glad the heart of man” (Psalms 104:15), and there is one who drinks it in a dream and it is a bad omen for him, as it is stated: “Give strong drink unto him that is ready to perish and wine unto the bitter in soul” (Proverbs 31:6).
רש״יפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(22) תָּנֵי תַּנָּא קַמֵּיהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן: כׇּל מִינֵי מַשְׁקִין יָפִין לַחֲלוֹם חוּץ מִן הַיַּיִן, יֵשׁ שׁוֹתֵהוּ וְטוֹב לוֹ, וְיֵשׁ שׁוֹתֵהוּ וְרַע לוֹ. יֵשׁ שׁוֹתֵהוּ וְטוֹב לוֹ – שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״ד:ט״ו} ״וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ״, וְיֵשׁ שׁוֹתֵהוּ וְרַע לוֹ – שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי ל״א:ו׳} ״תְּנוּ שֵׁכָר לְאוֹבֵד וְיַיִן לְמָרֵי נָפֶשׁ״.

Rabbi Yoḥanan said to the tanna: You should teach that for a Torah scholar, a dream of wine is always a good omen, as it is stated: “Come, eat of my bread and drink of the wine which I have mingled” (Proverbs 9:5).
פירוש הרב שטיינזלץעודהכל
אמר ליה [לו]: ר׳ יוחנן לתנא [חוזר המשניות]: תני [שנה]: תלמיד חכם לעולם סימן טוב לו הוא חלום היין, שנאמר בדברי החכמה: ״לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי״ (משלי ט, ה).
Rabbi Yoḥanan said to the tanna: You should teach that for a Torah scholar, a dream of wine is always a good omen, as it is stated: “Come, eat of my bread and drink of the wine which I have mingled” (Proverbs 9:5).
פירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(23) אֲמַר לֵיהּ רַבִּי יוֹחָנָן לְתַנָּא: תְּנִי: תַּלְמִיד חָכָם לְעוֹלָם טוֹב לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי ט׳:ה׳} ״לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחֲמִי וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי״.
הכל
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144