×
Mikraot Gedolot Tutorial
 
(1) אֶלָּא גְּרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִין בִּלְבַד.
except for the case of dried figs and raisins in the midst of the drying process alone. These are fruits that are fit to be eaten fresh and were deliberately removed from use to allow them to undergo a drying process, during which time they are inedible; they have therefore been actively removed from one’s mind for the interim. Unripe dates, however, are unfit to be eaten fresh and become fit for eating only when they are ripe. Therefore, if one places unripe dates in a basket to ripen, they are never completely removed from his mind, not having been changed from an edible state to an inedible state, and are permitted. If so, desert animals, which are similarly never completely removed from one’s mind, should also not be considered muktze. Why, then, does Rabbi Yehuda HaNasi indicate that they have the status of muktze?
רש״יבית הבחירה למאיריפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
אלא בגרוגרות וצמוקין – שהן מתחלה ראויין לאכילה והוא דחה אותן בידים להעלותן ליבשן ושוב אינן ראויין עד שייבשו אבל אלו לא דחה אותן בידים ואיכא דאכיל מנייהו הכי קא סלקא דעתיה מדפריש ליה מילתיה דר״ש אלמא כר״ש ס״ל.
פצעילי תמרה והם מיני תמרים שאין מתבשלות באילן לעולם ומשירין אותן ומצניען בחותלות ומתחממין זה בזה ומתבשלים אינם כגרוגרות וצמוקים לענין מוקצה ליאסר בשבת שגרוגרות וצמוקים ראויים היו מתחלה והקצם בידים ועשה בהם מעשה הדוחה אותם מהיותם ראויים למאכל אדם עד שייבשו שהרי מסריחות בנתים אבל אלו לא נדחו בידים ולא עוד אלא שיש שאוכלין בלא בישול וביום טוב מיהא יראה שהן אסורין וכן הדין בכל פירות שכיוצא בהם:
ונשלם הפרק וזה שיעור מה שראינו לכללו בפסקי מסכת יום טוב יבא אחריו מה שראינו לכללו בפסקי מסכת מועד קטן בעזרת הצור ובישועתו.
אלא בגרוגרות וצמוקין בלבד שהיו מתחילתם ראויים לאכילה, ודחה אותם במפורש משימושו כדי שיתייבשו, ובמשך זמן ייבושם אינם ראויים לאכילה. אבל פצעילי תמרה אלה, אין להם זמן מסויים שמקצה אותן מדעתו. ואם כן, אף בהמות מדבריות שלא דחאם אף פעם מדעתו, אינן מוקצה לשיטה זו. ומדוע נראה שלדעת רבי יש בבהמות אלו משום מוקצה?
except for the case of dried figs and raisins in the midst of the drying process alone. These are fruits that are fit to be eaten fresh and were deliberately removed from use to allow them to undergo a drying process, during which time they are inedible; they have therefore been actively removed from one’s mind for the interim. Unripe dates, however, are unfit to be eaten fresh and become fit for eating only when they are ripe. Therefore, if one places unripe dates in a basket to ripen, they are never completely removed from his mind, not having been changed from an edible state to an inedible state, and are permitted. If so, desert animals, which are similarly never completely removed from one’s mind, should also not be considered muktze. Why, then, does Rabbi Yehuda HaNasi indicate that they have the status of muktze?
רש״יבית הבחירה למאיריפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(2) אִיבָּעֵית אֵימָא הָנֵי נָמֵי כִּגְרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִין דָּמֵי וְאִיבָּעֵית אֵימָא לִדְבָרָיו דר״שדְּרַבִּי שִׁמְעוֹן קָאָמַר וְלֵיהּ לָא ס״לסְבִירָא לֵיהּ.

The Gemara suggests several resolutions: If you wish, say that these desert animals are also considered similar to dried figs and raisins, as by sending them outside the town the owner has actively removed them from use. And if you wish, say instead that the fact that Rabbi Yehuda HaNasi told his son that Rabbi Shimon does not accept the halakha of muktze except for the case of dried figs and raisins does not prove anything about his own opinion; he stated this only in accordance with the statement of Rabbi Shimon, but he himself does not hold accordingly.
רש״ירא״הבית הבחירה למאיריחידושי המאיריפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
איבעית אימא הני – מדבריות שאין נכנסות לישוב כלל כגרוגרות וצמוקין דמיין שמקצה אותן מאצלו בידים.
ואיבעית אימא – אין מוקצה לר״ש קאמר ליה אבל לדידי יש מוקצה.
איבעית אימא הני כגרוגרות וצימוקים דמו – דמדבריות אסוחי מיסח דעתיה מינייהו בודאי.
[ביאור לכל העמוד כלול בביאור קטע 1]

(ו)⁠איבעית אימא דמדבריות נמי כגרוגרות נינהו. שהרי דוחה אותם בידים שלא ליכנס ליישוב. ואיבעית אימא דההיא דפצעילי תמרה לרבי שמעון הוא דקאמר. הא רבי גופיה מוקצה אית ליה. ואי בעית אימא דהא דמדבריות לדבריהם דרבנן. דאית להו מוקצה קאמר דלודי ליה דהואיל ונכנסות ליישוב בייתות הן. ואהדרו ליה דהואיל ומפיסחא ועד רביעה קיימן בברייתא מדבריות נינהו.
ולענין פסק, לענין בייתות ומדבריות קיימא לן כתנא קמא דכל שיוצאות בפסח ונכנסות ברביעה הוו להו מדבריות. ולענין מוקצה דרך כלל אשכחן לריבוותא דקאמרי דהלכתא כרבי שמעון דלית ליה מוקצה בין בשבת בין ביום טוב, ועז לחלבה ותרנגולת לביצתה ורחל לגזתה ותורי דרידיא ותמרי דעסקא כלהו שרו בין בשבת מה שאפשר מהם לעשותה בשבת, בין ביום טוב. זהו דעתם של גאונים אלו ז״ל, ורבינו הגאון ז״ל סותר את דבריהם ממה שאמרו בראש המסכתא גבי שבת דסתם לן תנא כרבי שמעון וכו׳, ופסק מכח אותה שמועה דכל מוקצה אסור ביום טוב, ובשבת מותר כל דחזי מיניהו למיכל כגון תמרי דעסקא, אבל גרוגרות וצמוקין אסירי.
ומה שהביא רבינו הגאון ראיה ממה שאמרו בפרק ראשון [ד.] אחרים אומרים משום ר׳ אליעזר ביצה תיאכל היא ואמה, ואמה במאי עסיקינן אילימא בתרנגולת העומדת לגדל ביצים מוקצה היא, יש שסתר ראייתו לומר דההיא רבי אליעזר היא דאית ליה מוקצה כדתנן [ביצה לד.] רבי אליעזר אומר עומד אדם על המוקצה. ואין הדברים נראין דהא ההיא דעומד אדם על המוקצה בגרוגרות וצמוקין מיירי דכלהו מודו בהו. וא״ת משום הא דקאמר [שם לג.] נוטל אדם קיסם וכו׳ ומגבב מן החצר וכו׳ שכל מה שבחצר מוכן הוא, אלמא דאי לא הוי מוכן אסור משום מוקצה, דלמא הכי קאמר הא אי לאו מוכן הוא הוו להו כאבנים שאין ראויות לטלטול. אי נמי דהכי קאמר מוכן הוא דלית ליה מוקצה, אלא נראה מ״מ שאין ממנה סתירה לדברי רבינו הגאון, ומ״מ רבינו הלוי נוטה לדרך אחרת לומר שאפילו תמרי דעסקא מותרין ביום טוב. וכבר כתבנו המחלוקת בראש המסכתא ומה שנראה לנו מדברי כלם.
(סיום)
סליק פרקא וסליקא מסכתא תהלה לאל
ונשלם הביאור במסכת יום טוב כמו שייעדנו תהלה לאל.
יבא אחריו הבאור במסכת מועד קטן בעזרת הצור ובישועתו.
ומשיבים: אין זו סתירה, איבעית אימא [אם תרצה אמור] כי הני נמי [אלה גם כן] הבהמות המדבריות כגרוגרות וצמוקין דמי [נחשבים], שכיון ששלחם מחוץ לעיר משמע שדחה אותם במפורש משימוש. ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור] שאין כלל הוכחה ממה שענה לבנו שלרבי אין מוקצה, כי לדבריו של ר׳ שמעון קאמר [אמר], אולם וליה [ולו, הוא עצמו] לא סבירא ליה [אינו סבור כן].
The Gemara suggests several resolutions: If you wish, say that these desert animals are also considered similar to dried figs and raisins, as by sending them outside the town the owner has actively removed them from use. And if you wish, say instead that the fact that Rabbi Yehuda HaNasi told his son that Rabbi Shimon does not accept the halakha of muktze except for the case of dried figs and raisins does not prove anything about his own opinion; he stated this only in accordance with the statement of Rabbi Shimon, but he himself does not hold accordingly.
רש״ירא״הבית הבחירה למאיריחידושי המאיריפירוש הרב שטיינזלץהכל
 
(3) וְאִיבָּעֵית אֵימָא לְדִבְרֵיהֶם דְּרַבָּנַן קָאָמַר לְהוּ לְדִידִי אֵין מוּקְצֶה אֶלָּא לְדִידְכוּ אוֹדוֹ לִי מִיהַת הֵיכָא דְּיוֹצְאוֹת וְרוֹעוֹת בַּפֶּסַח וְנִכְנָסוֹת בִּרְבִיעָה רִאשׁוֹנָה דְּבַיָּיתוֹת הֵן וַאֲמַרוּ לֵיהּ רַבָּנַן לָא מִדְבָּרִיּוֹת הֵן.:

And if you wish, say a different answer: He himself, like Rabbi Shimon, did not accept the concept of muktze, and when he spoke in the baraita he was speaking, for the sake of argument, in accordance with the words of the Rabbis who had spoken before him, saying to them, in effect: According to my opinion, there is no halakha of muktze at all, in accordance with the opinion of Rabbi Shimon, and all animals may be slaughtered on the Festival. But even according to your approach, that there is a halakha of muktze, agree with me, in any event, that with regard to a case where they go out and graze on Passover and enter again at the first rainfall, they are considered domestic animals and should be permitted. But the Rabbis said to him: No, even those are desert animals.
ר׳ חננאלרש״ירא״הבית הבחירה למאיריפירוש הרב שטיינזלץעודהכל
אלו הן מדבריות שיוצאות ורועות באפר ואין נכנסות בישוב לא בימות החמה ולא בימות הגשמים ומקשינן ומי אית ליה לר׳ מוקצה כלל דקתני אלו הן מדבריות והא בעא מיניה ר׳ שמעון ב״ר מר׳ פצעילי תמרה לר׳ שמעון מהו ואמר ליה אין מוקצה לר׳ שמעון אלא גרוגרת וצימוקין בלבד איבעית אימא הני נמי כגרוגרות וצימוקין דמו ואיבעית אימא לדבריו דר׳ שמעון קאמר וליה לא סבירא ליה ואיבעית אימא לדבריהם דרבנן קאמר להו לדידי אין מוקצה לדידכו דאית לכו מוקצה אודו לי מיהא דהיכא דיוצאות בפסח ונכנסות ברביעה דבייתיות הן ואמרו לו לא מדבריות הן.
תוספתא מי שזימן אצלו אורחים לא יוליכו בידם מנות אלא אם כן זיכה להן על ידי אחר מנותיהן מערב יום טוב מה הן מוציאין מבית המשתה חתיכה דקלוסתא וביצה מתובלת ר׳ שמעון בן גמליאל אומר מקום שנהגו לחלק אגוזים וקליות בעורלם יוליכו בניו ובני ביתו קטנים הולכין עמו לבית האבל ולבית המשתה למקום שנהגו ולא יתן ממנותיו לבנו ולבתו של בעל הבית מפני האיבה. אין חפין ואין מתגרדין ביום טוב אבל מדיחין את הכלים בנתר ושפין כלי כסף בקרקטין. אין חפין את הכלים בנתר ביום טוב. אבל מדיחין אותן במלח ובמורסן בשבת ואין צ״ל ביום טוב. אלו הן המדבריות היוצאות בפסח ונכנסות ברביעה בייתיות כל שלנים בתוך התחום. רבי אומר אלו ואלו היוצאות חוץ לתחום אף על פי שאין נכנסין לתוך התחום אלא משחשכה מותר לשוחטן ביום טוב. ואלו הן מדבריות הרועות באפר לעולם. מיהא שמעינן דכל מידי דחזי לאינש דעתיה עילויה ואפילו הא דאמר רב נחמן עז לחלבה ורחל לגיזתה ותרנגולת לביצתה קיימא לן כרבי ותורי דרידיא ותמרי דעסקא באנו למחלוקת רבי יהודה ורבי שמעון הא בהדיא קיימא לן הלכתא כרבי שמעון ואף על פי דביום טוב קיימא לן כרבי יהודה הני מילי כגון נולד ומוקצה מחמת איסורו וכיוצא באלו אבל הני כולו שרי ביום טוב.
הדרן עלך משילין פירות וסליקא לה מסכת ביצה.
ואב״א – מתני׳ לדבריהם דרבנן דאית להו מוקצה קאמר להו.
ואיבעית אימא לר׳ שמעון קאמר וליה לא ס״ל. ואיבעית אימא לדבריהם דרבנן קאמר להו לדידי אין מוקצה לדידכו אודו לי מיהת דתני בייתות הן ואמרו ליה רבנן לא מדבריות הן – הא דהכא דחייה הוא אבל לעיל בפרק אין צדין (בבלי ביצה כ״ו.) משמע דאית ליה לרבי מוקצה, והכי נמי מוכח במסכת שבת בפרק כירה והא כתיבנא לה התם בס״ד.
סליק פירקא בס״ד.
סליק פירקא בס״ד וסליקא מסכתא ברחמי מארי שמיא יתברך אמן נצח סלה.
ברוך נותן ליעף כח ולאין אונים עצמה ירבה. ברוך י״י לעולם אמן ואמן.
[ביאור לכל העמוד כלול בביאור קטע 1]

ואיבעית אימא [ואם תרצה אמור] באופן אחר: בברייתא לדבריהם דרבנן קאמר להו [לדבריהם של חכמים אמר להם] וכך אמר: לדידי [לשיטתי] אין דין מוקצה כלל ואין זו בעיה, אלא לדידכו [לשיטתכם] שיש לכם מוקצה אודו לי מיהת [הודו לי על כל פנים] היכא [במקום] שיוצאות ורועות בפסח ונכנסות ברביעה ראשונה שבייתות הן. ואמרו ליה [לו] רבנן [חכמים]: לא, אף הללו מדבריות הן.
And if you wish, say a different answer: He himself, like Rabbi Shimon, did not accept the concept of muktze, and when he spoke in the baraita he was speaking, for the sake of argument, in accordance with the words of the Rabbis who had spoken before him, saying to them, in effect: According to my opinion, there is no halakha of muktze at all, in accordance with the opinion of Rabbi Shimon, and all animals may be slaughtered on the Festival. But even according to your approach, that there is a halakha of muktze, agree with me, in any event, that with regard to a case where they go out and graze on Passover and enter again at the first rainfall, they are considered domestic animals and should be permitted. But the Rabbis said to him: No, even those are desert animals.
ר׳ חננאלרש״ירא״הבית הבחירה למאיריפירוש הרב שטיינזלץהכל
רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.

ביצה מ: – מהדורת על⁠־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC), ר׳ חננאל ביצה מ:, רש"י ביצה מ:, רא"ה ביצה מ: – מהדורת על⁠־התורה (בהכנה) המבוססת על כתב יד בהמ"ל 8728 (ברשותה האדיבה של ספריית בית המדרש ללימודי יהדות), בית הבחירה למאירי ביצה מ: – ברשותו האדיבה של הרב דב גולדשטיין ות"ת כנגד כולם (tora.co.il, נייד: ‎+972-52-2424305) (כל הזכויות שמורות לרב גולדשטיין, ואין להעתיק מן הטקסט לצרכים מסחריים), חידושי המאירי ביצה מ: – מהדורת הרב ישראל אברהם גרינבוים (בהכנה), ברשותו האדיבה, פירוש הרב שטיינזלץ ביצה מ:

Beitzah 40b – William Davidson digital edition of the Koren Noé Talmud, with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0), R. Chananel Beitzah 40b, Rashi Beitzah 40b, Raah Beitzah 40b, Meiri Beitzah 40b, Chidushei HaMeiri Beitzah 40b, Steinsaltz Commentary Beitzah 40b

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144