רי״ף מסכת שבת פרק יט – רבי אליעזר דמילה1
{משנה שבת יט:א} ר׳ אליעזר אומר אם לא הביא כלי מערב שבת מביאו בשבת מגולה ובסכנה יכסהו
2 על פי עדים ועוד אמר ר׳ אליעזר כורתין עצים לעשות פחמין ולעשות
3 ברזל כלל אמר ר׳ עקיבה כל מלאכה שאיפשר לה ליעשות
4 מערב שבת אינה דוחה את השבת מילה שאי איפשר לה ליעשות מערב שבת דוחה את השבת:
{בבלי שבת קל ע״א-ע״ב} גמ׳ אמר ר׳ אבין
5 בר
6 רב אדא אמר ר׳ יצחק פעם אחת שכחו ולא הביאו אוזמיל
7 מערב שבת והביאוהו בשבת שלא כרצון
8 חכמ׳ ולא כרצון
9 ר׳ אליעזר דשארי דרך רשות הרבים אלא כרצון
10 ר׳ שמעון דשארי דרך גגות דרך חצרות ודרך
11 קרפיפות
דתנן ר׳ שמעון או׳ אחד גגות ואחד חצרות ואחד קרפיפות12 לכלים ששבתו בתוכן ולא לכלים ששבתו בתוך
13 הבית.
ופסקו רבואתא {כפי׳ ר״ח} דלית הילכתא כר׳ שמעון לגבי אוזמיל ואע״ג דאמר רב בפרק כל גגות העיר {בבלי עירובין צא ע״א} הלכה כר׳ שמעון הא14 קימא לן הילכתא כרבנן ואיפסיקא {בבלי שבת קלג ע״א} הילכתא כר׳ עקיבה בהדיא דאמר ר׳ עקיבה15 כל מלאכה שאיפשר לה ליעשות16 מערב שבת אינה דוחה17 את השבת ותו הא אמר רבא18 בפרק האשה בפסחין {בבלי פסחים צב ע״א} ערל הזאה ואוזמיל העמידו דבריהן במקום כרת אוזמיל מאי היא דתניא כשם שאין מביאין אותו דרך רשות הרבים כך אין מביאין אותו דרך גגות דרך חצרות ודרך קרפיפות19. ותו דרבנן ור׳ שמעון יחיד ורבים הלכה כרבים
{כר״ח} ואיכא מיניהו20 מאן דסייעה21 למילתא במעשה22 דאשכחיה23 בתלמוד ארץ ישראל24 דגרסי התם {ירושלמי שבת יט:א} ר׳ שמואל בר רב דימי25 הוה ליה עובדא למיגזר בי רב שושנא26 בריה אנשיון [מייתי]27 אוזמיל שאל לר׳ מינא אמר ליה ידחה עד למחר שאל לר׳ יצחק
בן אלעזר אמר ליה28 משחק קונדיטון לא אנשיתון מיתי29 אוזמיל אנשיתון ידחה עד למחר.
ואנן קאשי לן האי פסקא30 דפסקו ראשונים חדא דהא איפסיקא הילכתא בהדיא כר׳ שמעון31 דאמר אחד גגות ואחד חצירות ואחד קרפיפות כולן רשות אחת הן32 ומותר לטלטל בכולן ואפילו שבות בעלמא33 ליכא בדבר הרשות34 וכל שכן בדבר מצוה ועוד הא דעבדי35 עובדא כר׳ שמעון כדקאמרינן לעיל {בבלי שבת קל ע״א} אמר ר׳ אבון בר36 רב37 אדא אמר ר׳ יצחק פעם אחת שכחו ולא הביאו אוזמיל וכו׳ וקימא לן בכל מעשה רב38 והני ראיות כולהו דגמרי מניהו רבואתא דלא מיתינן אוזמיל דרך גגות ודרך חצרות ודרך קרפיפות39 איכא פירכא לכל חדא מניהו וליכא למיגמר מינה40 הא41 דאיפסיקא הילכתא כר׳ עקיבה דאמר כל מלאכה דאיפשר42 לה ליעשות43 מערב שבת אינה דוחה44 את השבת ליכא למיגמר מינה אלא דלא דחינן שבת ומיתינן דרך רשות הרבים בלבד כר׳ אליעזר אבל לאיתויי דרך גגות ודרך חצירות ודרך קרפיפות לא [שיכא]45 בהא מילתא כלל אלא פלוגתא דר׳ שמעון ורבנן היא דרבנן סברי דרך גגות ודרך חצירות אית46 בהו איסורא משום שבות ולא דחינן להאי47 איסורא משום שבות48 אפילו במקום מצוה ור׳ שמעון סבר דגגות49 וחצירות וקרפיפות כולן רשות אחת הן50 ומותר לטלטל בהן51 במילי דרשות וכל שכן במילי דמצוה וכבר איפסיקא הילכתא כר׳ שמעון והא נמי52 דאמר רבא ערל והזאה ואוזמיל53 העמידו דבריהן במקום כרת לא סבארא דידיה אמר ולא הלכה נמי54 קא פסיק אלא סברא דרבנן קא מדכר55 דאית להו דהבאת אזמיל דרך גגות יש בה משום שבות ואסרי לה משום56 כרת וכיון דהעמידו57 דבריהן במקום כרת אתא58 רבא וחשב לה בהדי ערל והזאה שהן דבריהם59 [והעמידום]60 במקום כרת ור׳ שמעון (נמי)61 חלק62 באוזמיל על רבנן63 ואמר דליכא בהא מילתא64 איסורא כלל בדרך גגות ודרך חצרות65 כמו שביררנו66. ועוד67 ור׳68 שמעון נמי אית ליה הא69 דרבא דלא פליג ר׳ שמעון עליהו דרבנן אלא בכלים ששבתו בחצר אבל בכלים ששבתו בתוך הבית אית ליה לר׳ שמעון דאסיר והעמידו רבנן70 דבריהן במקום כרת הולכך ליכא ראיה נמי71 מיהא דאמר רבא ערל הזאה ואוזמיל ומאן דאמ׳72 נמי משום דר׳ שמעון יחיד ופליג בהדי רבים וקימא לן דיחיד ורבים הלכה כרבים הני מילי היכא דלא איפסיקא הילכתא [כיחיד73] בהדיא אבל הכא הא איפסיקא הילכתא כר׳ שמעון בהדיא עבדו עובדא כואתיה74 והאי מעשה75 נמי דאשכחו76 בתלמוד ארץ ישראל ליכא למיגמר מיניה דאסיר לאיתויי דרך גגות דאיכא למימר האי דאמר ידחה עד למחר משום דלא הוה איפשר להו77 לאיתויי דרך גגות וקרפיפות הוא78 כגון שהיתה דרך רשות הרבים מפסקת ביניהן79 אי נמי80 משום דלא הוה להו אוזמיל דשבת81 בחצר דהכין82 אמר ר׳ שמעון לכלים ששבתו בתוכן83 ולא לכלים ששבתו בתוך הבית ולאו לאפוקי מדר׳ שמעון הוא דאתא אלא לאפוקי מדר׳ אליעזר הוא דאתא84 ואי אפילו85 אתא לאפוקי מדר׳ שמעון86 לא סמכינן אלא אגמארא דילן והדא היא דעתא דילן87 בהא שמעתא ומילי ברירי88 אינון ולית בהן89 ספיקא כלל.
1. בפרק זה הבאתי ריבב״ן רק כאשר אינו מסכים עם כ״י מוסקבה.
2. יכסהו: כ״י מוסקבה, ריב״ח, רא״ש, דפוסים, רמב״ם בפיהמ״ש: ״מכסהו״.
3. ולעשות: וכן ריב״ח. כ״י מוסקבה, רא״ש, רמב״ם בפיהמ״ש: ״לעשות״.
4.
לה ליעשות: דפוסים, רא״ש:
לעשותה. ריב״ח, ריבב״ן, עיטור: ״לה לעשות״. וכן בגמרא הסמוכה.
5. ר׳ אבון: ר״ח, רא״ש: ״ראבין״.
7.
אוזמיל: דפוסים, רא״ש, אשכול:
אזמל. וכן בהמשך.
9.
שלא כרצון חכמ׳ ולא כרצון: שילוב לשון מעשה דר׳ אבין, עם לשון אותו מעשה שבפי ריש לקיש בשם רבי המובא בגמ׳ (קל ע״ב): ״והיה הדבר קשה לחכמים״. ב
כ״י מוסקבה, ריבב״ן, דפוסים, ר״ח רק: ״שלא כרצון ר׳ אליעזר״. באשכול הל׳ מילה
(קד ע״א) הביא רק: ״שלא כרצון חכמים״.
10.
כרצון: דפוסים:
ברצון.
11.
דרך גגות דרך חצרות ודרך: דפוסים:
דרך חצרות דרך גגות דרך.
12.
דתנן...קרפיפות:
כ״י מוסקבה, דפוסים.
דפוסים מוסיף עוד:
רשות אחת.
13.
בתוכן...בתוך: דפוסים:
לתוכן...לתוך.
14.
הא:
כ״י מוסקבה: ״דהא״. דפוסים:
בהא.
15.
כר׳ עקיבא בהדיא דאמר ר׳ עקיבה: ריבב״ן: ״בהדיא כר׳ עקיב׳ דא׳ ר׳ עקיב׳ ״. אשכול (בשם הרי״ף): ״בהדיא כר׳ עקיבא דאמר״. דפוסים:
כר׳ עקיבא דאמר.
16.
לה ליעשות:
כ״י מוסקבה, ריבב״ן: ״לה לעשות״. אשכול, דפוסים:
לעשותה, וכן במשנה.
17.
שאיפשר...אינה דוחה:
דפוס קושטא:
שאי איפשר...דוחה.
19.
דרך גגות דרך חצרות ודרך קרפיפות:
כ״י מוסקבה: ״דרך חצרות ודרך גגות ודרך קרפפות״. דפוסים:
דרך חצרות גגות וקרפיפות.
20. מיניהו: חסר בדפוסים.
21.
דסייעה:
דפוס קושטא:
דסייעי.
דפוסים:
דמסייעי.
22. במעשה: כ״י מוסקבה, אשכול, דפוסים: ממעשה.
23.
דאשכחיה:
גכא,
כ״י מוסקבה: ״אשכחיה״. אשכול: ״דאשכחן״. ריבב״ן: ״דאשכחוה״. דפוסים:
דאשכחו.
24.
בתלמוד ארץ ישראל: וכן באשכול. דפוסים:
בתלמודא דארץ ישראל. ריבב״ן: ״בירושלמי״. וכן בסוף הסוגיא.
25. ר׳ שמואל בר רב דימי: כ״י מוסקבה, דפוסים: ר׳ שמואל בר אבדימי, וכן באשכול.
26. שושנא: ריבב״ן, אשכול: ״ששנא״.
27. מייתי: גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול. כ״י א:״אותויו״.
28.
ליה: וכן באשכול. חסר ב-
גכא.
כ״י מוסקבה: ״לון״. דפוסים:
להם.
29. מיתי: כ״י מוסקבה, אשכול: ״ומיתי״.
30.
האי פסקא: וכן באשכול. דפוסים:
פסקא הדין.
32.
אחת הן:
דפוס קושטא:
אחד.
דפוסים:
אחת.
33.
שבות בעלמא: וכן באשכול. דפוסים:
איסורא.
34. הרשות: גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים: ״של רשות״.
35. הא דעבדי: כ״י מוסקבה, אשכול: ״דהא עבדו״.
37. רב: חסר בכ״י מוסקבה.
38.
בכל מעשה רב:
כ״י מוסקבה, אשכול: ״בכל מקום דמעשה רב״. דפוסים:
דמעשה רב בכל מקום.
39.
ודרך חצרות ודרך קרפיפות: הדפוסים קצרו,
דפוס קושטא:
וקרפיפות.
דפוסים:
וחצרות וקרפיפות.
40. מינה: ריבב״ן, אשכול, דפוסים: מיניהו.
41. הא: כ״י מוסקבה: ״דהאי״.
42. דאיפשר: כ״י מוסקבה, אשכול, דפוסים: ״שאפשר״.
43. ליעשות: גכא, כ״י מוסקבה, אשכול: ״לעשות״, כבמשנה.
44.
מלאכה דאיפשר, אינה דוחה:
דפוס קושטא:
דבר שאי איפשר...דוחה.
45. שיכא: כ״י מוסקבה, אשכול, דפוסים. כ״י א: ״שכיחא״.
48. משום שבות: וכן באשכול. חסר בכ״י מוסקבה, דפוסים.
49.
דגגות: דפוסים:
דרך גגות.
50.
כולן רשות אחת הן: דפוסים:
רשות אחת.
51.
ומותר לטלטל בהן: וכן באשכול, ריבב״ן. דפוסים:
ומותר לטלטל. חסר ב
כ״י מוסקבה.
52.
והא נמי: דפוסים:
בהא נמי והא.
53. ואוזמיל: חסר בדפוס קושטא.
54. נמי: וכן באשכול. חסר ב-גכא, כ״י מוסקבה.
55. קא מדכר: ריבב״ן: ״הוא דקא מדכר״. כ״י מוסקבה: ״קאמ׳ ״.
56. משום: כ״י מוסקבה, אשכול: ״במקום״, כבהמשך.
57. גכא, כ״י מוסקבה מוסיפים: ״רבנן״.
58. אתא: גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול: ״בא״.
59.
דבריהם:
דפוסים:
מדבריהם.
60.
והעמידום:
גכא,
כ״י מוסקבה,אשכול,
דפוסים.
דפוס קושטא:
והעמידוה. חסר ב
כ״י א.
61. נמי: חסר ב-גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול.
63.
על רבנן:
דפוס קושטא:
לרבנן.
64. בהא מילתא: חסר בדפוסים.
65. בדרך גגות ודרך חצרות: גכא, ריבב״ן, אשכול רק ״בדרך גגות״. חסר בכ״י מוסקבה, דפוסים.
66. שביררנו: גכא: ״שבארנו״.
67.
ועוד: נוסף רק ב
דפוסים.
69. הא: נוסף בכ״י מוסקבה, דפוסים.
70.
רבנן: דפוסים:
חכמים. חסר בריבב״ן, אשכול.
71. נמי: חסר בכ״י מוסקבה.
72.
ומאן דאמ׳: דפוסים:
ומאי דאמרו.
73. בהדיא: וכן בריבב״ן, אשכול. גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים: כיחיד בהדיא.
74. עבדו עובדא כואתיה: גכא, כ״י מוסקבה, דפוסים: ״ועבדו עובדא נמי כואתיה״. ריבב״ן, אשכול: ״ועבדו נמי עובדא כותיה״. חסר בדפוס קושטא.
76. דאשכחו: כ״י מוסקבה, אשכול: ״דאשכחינן״.
77.
הוה איפשר להו: דפוסים:
איפשר.
78. הוא: כך בכ״י מוסקבה, דפוסים.
79.
שהיתה דרך רשות הרבים מפסקת ביניהן:
גכא,
כ״י מוסקבה, אשכול: ״שהיתה רשות הרבים מפסקת״.
דפוס קושטא:
דקא מפסקא להו דרך רשות הרבים.
דפוסים:
דקא מפסקא להו רשות הרבים.
80. אי נמי: חסר בריבב״ן.
81. דשבת: דפוסים, אשכול: ששבת.
82.
דהכין: דפוסים:
דהא כי.
83.
בתוכן: דפוסים:
לתוכן.
84. הוא דאתא, הוא דאתא: כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול: ״אתא, אתא״.
85.
ואי אפילו: וכן באשכול.
כ״י מוסקבה ״ואפילו״. דפוסים:
ועוד אפילו.
86. אתא לאפוקי מדר׳ שמעון: כ״י מוסקבה, גכא, דפוסים, אשכול: ״תימא לאפוקי מדר׳ שמעון אתא״.
87. דילן: וכן ריבב״ן. כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול: ״דילנא״. חסר ב-גכא.
88. ברירי: כ״י מוסקבה, דפוסים, אשכול: דברירן.
89.
בהן:
כ״י מוסקבה, אשכול: ״בהו״. דפוסים:
בהון.
פרק יט