×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא יומא כ״ד:גמרא
;?!
אָ
וּלְמִבֵּית לַפָּרוֹכֶת וַעֲבַדְתֶּם אֶל מִבֵּית לַפָּרוֹכֶת הוּא דַּעֲבוֹדַת מַתָּנָה וְלֹא עֲבוֹדַת סִילּוּק הָא בַּחוּץ אֲפִילּוּ עֲבוֹדַת סִילּוּק. אִי הָכִי וַעֲבַדְתֶּם נָמֵי אֶל מִבֵּית לַפָּרוֹכֶת הוּא דַּעֲבוֹדָה תַּמָּה וְלֹא עֲבוֹדָה שֶׁיֵּשׁ אַחֲרֶיהָ עֲבוֹדָה הָא בַּחוּץ אֲפִילּוּ עֲבוֹדָה שֶׁיֵּשׁ אַחֲרֶיהָ עֲבוֹדָה. וַעֲבַדְתֶּם הֲדַר עָרְבֵיהּ קְרָא. בָּעֵי רָבָא עֲבוֹדַת סִילּוּק בַּהֵיכָל מַהוּ לִפְנִים מְדַמֵּינַן לֵיהּ אוֹ לְחוּץ מְדַמֵּינַן לֵיהּ. הֲדַר פַּשְׁטַא מִבֵּית וּלְמִבֵּית. אֶלָּא מֵעַתָּה זָר שֶׁסִּידֵּר אֶת הַשֻּׁלְחָן לִיחַיַּיב אִיכָּא סִידּוּר בָּזִיכִין סִידֵּר בָּזִיכִין לִיחַיַּיב אִיכָּא סִילּוּק וְהַקְטָרָה. זָר שֶׁסִּידֵּר אֶת הַמְנוֹרָה לִיחַיַּיב אִיכָּא נְתִינַת פְּתִילָה נָתַן פְּתִילָה לִיחַיַּיב אִיכָּא נְתִינַת שֶׁמֶן. נָתַן שֶׁמֶן לִיחַיַּיב אִיכָּא הַדְלָקָה הִדְלִיק לִיחַיַּיב הַדְלָקָה לָאו עֲבוֹדָה הִיא. וְלָא וְהָתַנְיָא {ויקרא א׳:ז׳} וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ לִימֵּד עַל הַצָּתַת אֲלִיתָא שֶׁלֹּא תְּהֵא אֶלָּא בְּכֹהֵן כָּשֵׁר וּבִכְלִי שָׁרֵת הַצָּתַת אֲלִיתָא עֲבוֹדָה הִיא הַדְלָקָה לָאו עֲבוֹדָה הִיא. אֶלָּא מֵעַתָּה זָר שֶׁסִּידֵּר אֶת הַמַּעֲרָכָה לִיחַיַּיב אִיכָּא סִידּוּר שְׁנֵי גְּזִירֵי עֵצִים סִידֵּר שְׁנֵי גְזִירִין לִיחַיַּיב אִיכָּא סִידּוּר אֵבָרִים. וְהָא אָמַר רַב אַסִּי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן אזָר שֶׁסִּידֵּר שְׁנֵי גְּזִירֵי עֵצִים חַיָּיב בְּהָא פְּלִיגִי מָר סָבַר עֲבוֹדָה תַּמָּה הִיא וּמָר סָבַר לָאו עֲבוֹדָה תַּמָּה הִיא. תַּנְיָא כְּוָותֵיהּ דְּרַב תַּנְיָא כְּוָותֵיהּ דְּלֵוִי תַּנְיָא כְּוָותֵיהּ דְּרַב עֲבוֹדוֹת שֶׁזָּר חַיָּיב עֲלֵיהֶם מִיתָה זְרִיקַת דָּם בֵּין לְפָנִים בֵּין לִפְנַי וְלִפְנִים וְהַמַּזֶּה בְּחַטַּאת הָעוֹף וְהַמְמַצֶּה וְהַמַּקְטִיר בְּעוֹלַת הָעוֹף וְהַמְנַסֵּךְ שְׁלֹשָׁה לוּגִּין מַיִם וּשְׁלֹשָׁה לוּגִּין יַיִן. תַּנְיָא כְּוָותֵיהּ דְּלֵוִי עֲבוֹדוֹת שֶׁזָּר חַיָּיב עֲלֵיהֶן מִיתָה הַמֵּרִים אֶת הַדֶּשֶׁן וְשֶׁבַע הַזָּאוֹת שֶׁבִּפְנִים וְשֶׁבִּמְצוֹרָע וְהַמַּעֲלֶה עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ בֵּין דָּבָר כָּשֵׁר בֵּין דָּבָר פָּסוּל. לָמָּה מְפַיְּסִין לָמָּה מְפַיְּסִין כְּדַאֲמַרַן אֶלָּא לָמָּה מְפַיְּסִין וְחוֹזְרִין וּמְפַיְּסִין. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן כְּדֵי לְהַרְגִּישׁ כׇּל הָעֲזָרָה שֶׁנֶּאֱמַר {תהלים נ״ה:ט״ו} אֲשֶׁר יַחְדָּיו נַמְתִּיק סוֹד בְּבֵית אֱלֹהִים נְהַלֵּךְ בְּרָגֶשׁ. בַּמֶּה מְפַיְּסִין רַב נַחְמָן אָמַר בְּבִגְדֵי חוֹל וְרַב שֵׁשֶׁת אָמַר בבְּבִגְדֵי קֹדֶשׁ. רַב נַחְמָן אָמַר בְּבִגְדֵי חוֹל דְּאִי אָמְרַתְּ בְּבִגְדֵי קֹדֶשׁ אִיכָּא בַּעֲלֵי זְרוֹעוֹת דְּחָמְסִי וְעָבְדִי רַב שֵׁשֶׁת אָמַר בְּבִגְדֵי קֹדֶשׁ דְּאִי אָמְרַתְּ בְּבִגְדֵי חוֹל אַגַּב חַבִּיבוּתֵיהּ מִיקְּרוּ וְעָבְדִי. אָמַר רַב נַחְמָן מְנָא אָמֵינָא לַהּ דִּתְנַן גמְסָרוּן לַחַזָּנִין וְהָיוּ מַפְשִׁיטִין אוֹתָן אֶת בִּגְדֵיהֶן וְלֹא הָיוּ מַנִּיחִין עֲלֵיהֶן אֶלָּא מִכְנָסַיִם בִּלְבַדמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
הא בחוץ אפילו עבודת סילוק. תימה לרב רבי אלחנן כיון דבחוץ לא כתיב כלל מיעוטא לעבודת סילוק אפילו בהוצאת הדשן ליחייב בה זר י״ל כיון דלאו עבודה חשובה היא אין לנו לחייב בה זר בלא מיעוט כמו שמפרש רבי לקמן בסוף פירקין גבי עבודת לילה: עבודת סילוק בהיכל מהו. תימה לרבי אמאי לא פשיט דפטור מדלא חשיב להו לוי לעיל וליכא למימר משום דלא איירי אלא במזבח החיצון דהא פריך בסמוך זר שסידר השלחן ליחייב אלא פשיטא דלא מיחייב מדלא מני ליה: איכא סידור בזיכין. ואף על פי שבלחם הפנים עצמו אין עבודה אח״כ מ״מ סידור לחם הפנים עבודת סידור השלחן היא ועבודת סידור השלחן לא נגמרה עד שיסדר הבזיכין ולא דמי למקטיר כזית שחייב מיתה שכל זית הקטר חשוב בפני עצמו הוא: הצתת אליתא עבודה היא. ומ״מ לא מיחייב דאיכא בתרה סידור שני גזירין:
הדלקה לאו עבודה היא. שהשלהבת עולה מאליה אבל הצתת האליתא איכא אש גדול אבל תימה לה״ר יוסף כיון דהדלקה לאו עבודה היא אמאי כתיב בה כהן דכתיב (במדבר ח) דבר אל אהרן ואל בניו בהעלותך את הנרות וגו׳:
והמזה בחטאת העוף. הכי נמי הוי מצי למימר והמוצה בחטאת העוף אלא דפליגי בה אמוראי בפרק שני דמעילה (דף ח:) אם מעכב בה מיצוי: תניא כוותיה דלוי ז׳ הזאות. וכ״ש זריקה:רשימת מהדורות
© כל הזכויות שמורות. העתקת קטעים מן הטקסטים מותרת לשימוש אישי בלבד, ובתנאי שסך ההעתקות אינו עולה על 5% של החיבור השלם.
List of Editions
© All rights reserved. Copying of paragraphs is permitted for personal use only, and on condition that total copying does not exceed 5% of the full work.
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144