×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא ברכות ל״ב:גמרא
;?!
אָ
אֲמַר ר׳רִבִּי אֶלְעָזָר: גְּדוֹלָה תְּפִלָּה יוֹתֵר מִמַּעֲשִׂים טוֹבִים, שֶׁאֵין לָךְ גָּדוֹל בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים יוֹתֵר מִמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ, אעפ״כאַף עַל פִּי כֵן, לֹא נַעֲנָה אֵלָּא בַּתְּפִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: {דברים ג׳:כ״ו} אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי וּסְמִיךְ לֵיהּ, עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה.: וא״רוַאֲמַר רִבִּי אֶלְעָזָר: גְּדוֹלָה תַּעֲנִית יוֹתֵר מִן הַצְּדָקָה. מַאי טַעֲמָא? זֶה בְּגוּפוֹ וְזֶה בְּמָמוֹנוֹ.: וא״רוַאֲמַר רִבִּי אֶלְעָזָר: גְּדוֹלָה תְּפִלָּה יוֹתֵר מִן הַקָּרְבָּנוֹת, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {ישעיהו א׳:י״א} לָמָּה לִי רוֹב זִבְחֵיכֶם, וּכְתִיב: וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם. א״ראֲמַר רִבִּי יוֹחָנָן: אכָּל כֹּהֵן שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, לֹא יִשָּׂא אֶת כַּפָּיו, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {ישעיהו א׳:ט״ו} יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ.: וא״רוַאֲמַר רִבִּי אֶלְעָזָר: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, נִנְעֲלוּ שַׁעֲרֵי תְּפִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: {איכה ג׳:ח׳} גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתָם תְּפִלָּתִי. ואע״פוְאַף עַל פִּי שֶׁשַּׁעֲרֵי תְּפִלָּה נִנְעֲלוּ, שַׁעֲרֵי דִּמְעָה לֹא נִנְעֲלוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ל״ט:י״ג} שִׁמְעָה תְפִלָּתִי ה׳ וְשַׁוְעָתִי הַאֲזִינָה אֶל דִּמְעָתִי אַל תֶּחֱרַשׁ. רָבָא לָא גְּזַר תַּעֲנִיתָא בְּיוֹמָא דְּעֵיבָא, מִשּׁוּם שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {איכה ג׳:מ״ד} סַכּוֹתָה בֶּעָנָן לָךְ מֵעֲבוֹר תְּפִלָּה.: וא״רוַאֲמַר רִבִּי אֶלְעָזָר: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, נִפְסְקָה חוֹמַת בַּרְזֶל בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {יחזקאל ד׳:ג׳} וְאַתָּה קַח לְךָ מַחֲבַת בַּרְזֶל וְנָתַתָּה אוֹתָהּ קִיר בַּרְזֶל בֵּינְךָ וּבֵין הָעִיר.: א״ראָמַר רִבִּי חָנִין א״ראָמַר רִבִּי חֲנִינָא: כָּל הַמַּאֲרִיךְ בִּתְפִלָּתוֹ, אֵין תְּפִלָּתוֹ חוֹזֶרֶת רֵיקָם. מְנָא לַן? מִמֹּשֶׁה רַבֵּינוּ, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {דברים ט׳:כ״ו} וְאֶתְפַּלֵּל אֶל ה׳, וּכְתִיב בָּתְרֵיהּ: וַיִּשְׁמַע ה׳ אֵלַי גַּם בַּפַּעַם הַהִיא. אִינִי? וְהָא א״ראֲמַר רִבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא א״ראֲמַר רִבִּי יוֹחָנָן: כָּל הַמַּאֲרִיךְ בִּתְפִלָּתוֹ וּמְעַיֵּין בָּהּ, סוֹף בָּא לִידֵי כְּאֵב לֵב, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי י״ג:י״ב} תּוֹחֶלֶת מְמוּשָּׁכָה מַחֲלָה לֵב. מַאי תַּקַּנְתֵּיהּ? יַעֲסוֹק בַּתּוֹרָה, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי י״ג:י״ב} וְעֵץ חַיִּים תַּאֲוָה בָאָה, וְאֵין עֵץ חַיִּים אֵלָּא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: {משלי ג׳:י״ח} עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ. לָא קַשְׁיָא: בהָא דְּמַאֲרִיךְ וּמְעַיֵּין בָּהּ, הָא דְּמַאֲרִיךְ וְלֹא מְעַיֵּין בָּהּ. א״ראָמַר רִבִּי חַמָּא בר׳בֵּרִבִּי חֲנִינָא: אִם רָאָה אָדָם שֶׁהִתְפַּלֵּל וְלֹא נַעֲנָה, יַחֲזוֹר וְיִתְפַּלֵּל, שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים כ״ז:י״ד} קַוֵּה אֶל ה׳ חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה׳.. ת״רתָּנוּ רַבָּנַן: אַרְבָּעָה צְרִיכִין חִזּוּק, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, תְּפִלָּה, וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים מִנַּיִן? שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {יהושע א׳:ז׳} רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמוֹר וְלַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה, חֲזַק בַּתּוֹרָה, וֶאֱמַץ בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים. תְּפִלָּה מִנַּיִן? שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: קַוֵּה אֶל ה׳ חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה׳. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִנַּיִן? שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {שמואל ב י׳:י״ב} חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וְגוֹ׳.: {ישעיהו מ״ט:י״ד} וַתֹּאמֶר צִיּוֹן עֲזָבַנִי ה׳ וַה׳ שְׁכֵחָנִי. הַיְינוּ עֲזוּבָה הַיְינוּ שְׁכוּחָה! אֲמַר ר״לרֵישׁ לָקִישׁ: אָמְרָה כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רבש״ערִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אָדָם נוֹשֵׂא אִשָּׁה עַל אִשְׁתּוֹ רִאשׁוֹנָה, זוֹכֵר מַעֲשֵׂה הָרִאשׁוֹנָה, אַתָּה עֲזַבְתַּנִי וּשְׁכַחְתַּנִי! אֲמַר לַהּ הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: בִּתִּי, י״בשְׁנֵים עָשָׂר מַזָּלוֹת בָּרָאתִי בָּרָקִיעַ, וְעַל כָּל מַזָּל וּמַזָּל, בָּרָאתִי לוֹ שְׁלֹשִׁים חַיִל, וְעַל כָּל חַיִל וְחַיִל, בָּרָאתִי לוֹ שְׁלֹשִׁים לֶגְיוֹן, וְעַל כָּל לֶגְיוֹן וְלֶגְיוֹן, בָּרָאתִי לוֹ שְׁלֹשִׁים רַהֲטוֹן, וְעַל כָּל רַהֲטוֹן וְרַהֲטוֹן, בָּרָאתִי לוֹ שְׁלֹשִׁים קַרְטוֹן, וְעַל כָּל קַרְטוֹן וְקַרְטוֹן, בָּרָאתִי לוֹ שְׁלֹשִׁים גַּסְטְרָא, וְעַל כָּל גַּסְטְרָא וְגַסְטְרָא, תָּלִיתִי בּוֹ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה אַלְפֵי רִבּוֹא כּוֹכָבִים, כְּנֶגֶד יְמוֹת הַחַמָּה. וְכוּלָּן לֹא בָּרָאתִי אֵלָּא בִּשְׁבִילֵךְ, וְאַתְּ אָמַרְתְּ עֲזַבְתַּנִי וּשְׁכַחְתַּנִי! {ישעיהו מ״ט:ט״ו} הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ. אָמַר הקב״ההַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: כְּלוּם אֶשְׁכַּח עוֹלוֹת אֵילִים וּפִטְרֵי רְחָמִים שֶׁהִקְרַבְתָּ לְפָנַי בַּמִּדְבָּר? אָמְרָה לְפָנָיו: רבש״ערִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הוֹאִיל וְאֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדָךְ, שֶׁמָּא לֹא תִּשְׁכַּח לִי מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל? אָמַר לָהּ: {ישעיהו מ״ט:ט״ו} גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה. אָמְרָה לְפָנָיו: רבש״ערִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הוֹאִיל וְיֵשׁ שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדָךְ, שֶׁמָּא תִּשְׁכַּח לִי מַעֲשֵׂה סִינַי? אָמַר לָהּ: {ישעיהו מ״ט:ט״ו} וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ. וְהַיְינוּ דא״רדַּאֲמַר רִבִּי אֶלְעָזָר א״ראָמַר רִבִּי אוֹשַׁעְיָא: מַאי דִּכְתִיב: גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה? זֶה מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל, וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ? זֶה מַעֲשֵׂה סִינַי.: חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ שׁוֹהִין שָׁעָה אַחַת.: מְנָא הָנֵי מִילֵּי? א״ראֲמַר רִבִּי יְהוֹשֻׁעַ ב״לבֶּן לֵוִי: אֲמַר קְרָא: {תהלים פ״ד:ה׳} אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ. וַאֲמַר ר׳רִבִּי יְהוֹשֻׁעַ ב״לבֶּן לֵוִי: הַמִּתְפַּלֵּל צָרִיךְ לִשְׁהוֹת שָׁעָה אַחַת אַחַר תְּפִלָּתוֹ, שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: {תהלים ק״מ:י״ד} אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ. תַּנְיָא נַמֵי הָכִי: גהַמִּתְפַּלֵּל צָרִיךְ שֶׁיִּשְׁהֶא שָׁעָה אַחַת קוֹדֵם תְּפִלָּתוֹ, וְשָׁעָה אַחַת אַחַר תְּפִלָּתוֹ. קוֹדֵם תְּפִלָּתוֹ מִנַּיִן? שנא׳שֶׁנֶּאֱמַר: אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ. לְאַחַר תְּפִלָּתוֹ מִנַּיִן? דִּכְתִיב: אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ. תָּנוּ רַבָּנַן: חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים, הָיוּ שׁוֹהִין שָׁעָה אַחַת, וּמִתְפַּלְּלִין שָׁעָה אַחַת, וְחוֹזְרִין וְשׁוֹהִין שָׁעָה אַחַת. וְכִי מֵאַחַר שֶׁשּׁוֹהִין תֵּשַׁע שָׁעוֹת בַּיּוֹם בַּתְּפִלָּה, תּוֹרָתָן הֵיאָךְ מִשְׁתַּמֶּרֶת וּמְלַאכְתָּן הֵיאָךְ נַעֲשֵׂית? אֵלָּא, מִתּוֹךְ שֶׁחֲסִידִים הֵם, תּוֹרָתָם מִשְׁתַּמֶּרֶת וּמְלַאכְתָּן מִתְבָּרֶכֶת.: דאֲפִילּוּ הַמֶּלֶךְ שׁוֹאֵל בִּשְׁלוֹמוֹ לֹא יְשִׁיבֶנּוּ.: אֲמַר רַב יוֹסֵף: הלֹא שָׁנוּ אֵלָּא לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, אֲבָל לְמַלְכֵי אוּמּוֹת הָעוֹלָם1, פּוֹסֵק. מֵיתִיבֵי: והַמִּתְפַּלֵּל וְרָאָה אַנָּס בָּא כְּנֶגְדּוֹ, רָאָה קָרוֹן בָּא כְּנֶגְדּוֹ, לֹא יְהֶא מַפְסִיק אֵלָּא מְקַצֵּר וְעוֹלֶה. לָא קַשְׁיָא: זהָא דְּאֶפְשָׁר לְקַצֵּר, מְקַצֵּר, וְאִי לָאו, פּוֹסֵק. ת״רתָּנוּ רַבָּנַן: מַעֲשֶׂה בְּחָסִיד אֶחָד שֶׁהָיָה מִתְפַּלֵּל בַּדֶּרֶךְ, בָּא הֶגְמוֹן2 אֶחָד וְנָתַן לוֹ שָׁלוֹם וְלֹא הֶחֱזִיר לוֹ שָׁלוֹם. הִמְתִּין לוֹ עַד שֶׁסִּיֵּים תְּפִלָּתוֹ. לְאַחַר שֶׁסִּיֵּים תְּפִלָּתוֹ א״לאָמַר לוֹ: רֵיקָא! וַהֲלֹא כָּתוּב בְּתוֹרַתְכֶם: {דברים ד׳:ט׳} רַק הִשָּׁמֵר לְךָ וּשְׁמוֹר נַפְשְׁךָ, וּכְתִיב: {דברים ד׳:ט״ו} וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם! כְּשֶׁנָּתַתִּי לָךְ שָׁלוֹם, לָמָּה לֹא הֶחֱזַרְתָּ לִי שָׁלוֹם? אִם הָיִיתִי חוֹתֵךְ רֹאשָׁךְ בְּסַיִיף, מִי הָיָה תּוֹבֵעַ אֶת דָּמָךְ מִיָּדִי? א״לאָמַר לוֹ: הַמְתֵּן לִי עַד שֶׁאֲפַיְּיסָךְ בִּדְבָרִים! א״לאָמַר לוֹ: אִילּוּ הָיִיתָ עוֹמֵד לִפְנֵי מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם, וּבָא חֲבֵרָךְ וְנָתַן לָךְ שָׁלוֹם, הָיִיתָמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
גדולה תפלה יותר מן הקרבנות ויותר מן המעשים טובים וגדולה תענית יותר מן הצדקה ואע״פ ששערי תפלה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו וכל המאריך בתפלתו אינה חוזרת ריקם ואם אדם רואה שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל ויזהר שלא יעיין בתפלתו כלומר שלא יתלה תפלתו בכך שאם יעיין ויראה אם נענה בתפלתו מוטב ואם לאו שיתרשל מן התפלה או שיהרהר במדת הבורא כלומר כבר התפללתי יפה יפה עכשיו נראה אם תתקבל תפלתי אם לאו: כהן שהרג את הנפש אסור לישא את כפיו שנ׳ ידיכם דמים מלאו ובפרישכם כפיכם וכו׳: המתפלל כשם שהוא צריך לשהות מעט קודם תפלה כך הוא צריך לשהות מעט אחר תפלה שלא יהא כפורק משאוי מעליו והולך לו והוא שאמרו קודם תפלה מנין דכתיב אשרי יושבי ביתך ואח״כ יהללוך סלה לאחר תפלה דכתיב אך צדיקים יודו לשמך ואח״כ ישבו ישרים את פניך ומכאן תקנו לומר פסוק של אשרי קודם תהלה לדוד ללמדנו שמאותו פסוק יצא לנו לשהות מעט קודם תפלה וכן לטעם שאחר תפלה תקנו קריאת שיר מזמור או עלינו לשבח:
כבר ביארנו במשנה שכל המתפלל אינו מפסיק אפילו המלך שואל בשלומו ופירשנו שלא נאמר כן אלא במלכי ישראל אבל במלכי גויים פוסק ואין הדברים אמורים אלא בשאין יכול להשלים תפלה זו אף על ידי קצור קודם שיגיע המלך אצלו אבל אם יכול להשלימה קודם לכן על ידי קצור מקצר ואינו מפסיק ומ״מ כל שיש לו סכנה הן מלך הן נחש הן עקרב אפי׳ שור תם במקום שמתיראין מהם מפסיק והוא שאמרו בתלמוד המערב אבל עקרב פוסק למה דהוא מחי והדר מחי:
ברשותו האדיבה של הרב דב גולדשטיין ות"ת כנגד כולם (tora.co.il, נייד: ‎+972-52-2424305) (כל הזכויות שמורות לרב גולדשטיין, ואין להעתיק מן הטקסט לצרכים מסחריים)
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144