×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא כתובות צ״ז:גמרא
;?!
אָ
אֶלָּא מִן הָאֵירוּסִין מַאי טַעְמָא אָמַר עוּלָּא מִשּׁוּם חִינָּא ר׳רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לְפִי שֶׁאֵין אָדָם רוֹצֶה שֶׁתִּתְבַּזֶּה אִשְׁתּוֹ בְּבֵית דִּין. מַאי בֵּינַיְיהוּ אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ גְּרוּשָׁה לְמַאן דְּאָמַר מִשּׁוּם חִינָּא גְּרוּשָׁה נָמֵי בָּעֲיָא חֵן לְמַאן דְּאָמַר לְפִי שֶׁאֵין אָדָם רוֹצֶה שֶׁתִּתְבַּזֶּה אִשְׁתּוֹ בְּבֵית דִּין גְּרוּשָׁה לָא אִיכְפַּת לֵיהּ. תְּנַן וּגְרוּשָׁה לֹא תִּמְכּוֹר אֶלָּא בְּבֵית דִּין בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר לְפִי שֶׁאֵין אָדָם רוֹצֶה שֶׁתִּתְבַּזֶּה אִשְׁתּוֹ בְּבֵית דִּין גְּרוּשָׁה לָא אִיכְפַּת לֵיהּ אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר מִשּׁוּם חִינָּא גְּרוּשָׁה נָמֵי בָּעֲיָא חֵן. הָא מַנִּי ר׳רַבִּי שִׁמְעוֹן הִיא. אִי רַבִּי שִׁמְעוֹן הָא תְּנָא לֵיהּ רֵישָׁא מִן הָאֵירוּסִין לֹא תִּמְכּוֹר כּוּ׳. מַהוּ דְּתֵימָא אַלְמָנָה מִן הָאֵירוּסִין הוּא דְּלָא נְפִישׁ חֵן דִּידַהּ אֲבָל גְּרוּשָׁה דִּנְפִישׁ חֵן דִּידַהּ אֵימָא תִּיבְּעֵי חֵן. הָא נָמֵי תְּנֵינָא כֹּל שֶׁאֵין לָהּ מְזוֹנוֹת לְאֵתוֹיֵי מַאי לָאו לְאֵתוֹיֵי גְּרוּשָׁה. לָא לְאֵתוֹיֵי מְגוֹרֶשֶׁת וְאֵינָהּ מְגוֹרֶשֶׁת כִּדְרַבִּי זֵירָא דְּאָמַר ר׳רַבִּי זֵירָא אכׇּל מָקוֹם שֶׁאָמְרוּ מְגוֹרֶשֶׁת וְאֵינָהּ מְגוֹרֶשֶׁת בַּעַל חַיָּיב במזונותי׳. ת״שתָּא שְׁמַע כְּשֵׁם שֶׁמּוֹכֶרֶת שֶׁלֹּא בב״דבְּבֵית דִּין כָּךְ יוֹרְשֶׁיהָ יוֹרְשֵׁי כְתוּבָּתָהּ מוֹכְרִים שֶׁלֹּא בְּבֵית דִּין בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר לְפִי שֶׁאֵין אָדָם רוֹצֶה שֶׁתִּתְבַּזֶּה אִשְׁתּוֹ בְּבֵית דִּין כִּי הֵיכִי דְּאִיהִי לָא נִיחָא לֵיהּ דְּתִתְבַּזֵּי יוֹרְשֶׁיהָ נָמֵי לָא נִיחָא לֵיהּ דְּלִיבַּזּוּ אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר מִשּׁוּם חִינָּא יוֹרְשֶׁיהָ מַאי חֵן אִיכָּא תַּרְגְּמַהּ עוּלָּא כְּגוֹן שֶׁיְּרָשַׁתָּה בִּתָּהּ אוֹ אֲחוֹתָהּ.: מתני׳מַתְנִיתִין: מָכְרָה כְּתוּבָּתָהּ אוֹ מִקְצָתָהּ מִשְׁכְּנָה כְּתוּבָּתָהּ אוֹ מִקְצָתָהּ נָתְנָה כְּתוּבָּתָהּ לְאַחֵר אוֹ מִקְצָתָהּ לֹא תִּמְכּוֹר אֶת הַשְּׁאָר אֶלָּא בְּבֵית דִּין וחכ״אוַחֲכָמִים אוֹמְרִים במוֹכֶרֶת הִיא אפי׳אֲפִילּוּ אַרְבָּעָה וַחֲמִשָּׁה פְּעָמִים גוּמוֹכֶרֶת לִמְזוֹנוֹת שֶׁלֹּא בְּבֵית דִּין וְכוֹתֶבֶת לִמְזוֹנוֹת מָכַרְתִּי דוּגְרוּשָׁה לֹא תִּמְכּוֹר אֶלָּא בְּבֵית דִּין.: גמ׳גְּמָרָא: מַתְנִיתִין מַנִּי ר״שרַבִּי שִׁמְעוֹן הִיא דְּתַנְיָא מָכְרָה כְּתוּבָּתָהּ מִשְׁכְּנָה כְּתוּבָּתָהּ עָשְׂתָה כְּתוּבָּתָהּ אַפּוֹתֵיקֵי לְאַחֵר אֵין לָהּ מְזוֹנוֹת (דִּבְרֵי) ר״ש אוֹמֵר אע״פאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא מָכְרָה וְלֹא מִשְׁכְּנָה כְּתוּבָּתָהּ אֶלָּא מַחֲצִיתָהּ אִבְּדָה מְזוֹנוֹתֶיהָ. לְמֵימְרָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן סָבַר דְּלָא אמרי׳אָמְרִינַן מִקְצָת כֶּסֶף כְּכׇל כֶּסֶף וְרַבָּנַן סָבְרִי אמרי מִקְצָת כֶּסֶף כְּכׇל כֶּסֶף. הָא אִיפְּכָא שָׁמְעִינַן לְהוּ דְּתַנְיָא {ויקרא כ״א:י״ג} וְהוּא אִשָּׁה בִּבְתוּלֶיהָ הפְּרָט לְבוֹגֶרֶת שֶׁכָּלוּ בְּתוּלֶיהָ דִּבְרֵי ר״מרַבִּי מֵאִיר ר׳רַבִּי אֶלְעָזָר ור׳וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מַכְשִׁירִין בְּבוֹגֶרֶת. הָתָם בִּקְרָאֵי פְּלִיגִי ר׳רַבִּי מֵאִיר סָבַר בְּתוּלָה אפי׳אֲפִילּוּ מִקְצָת בְּתוּלִים בְּתוּלֶיהָ עַד דְּאִיכָּא כּוּלְּהוּ בְּתוּלִים בִּבְתוּלֶיהָ בִּכְדַרְכָּהּ אִין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ לָא. ר׳רַבִּי אֶלְעָזָר ור׳וְרַבִּי שִׁמְעוֹן סָבְרִי בְּתוּלָה שְׁלֵמָה מַשְׁמַע בְּתוּלֶיהָ אֲפִילּוּ מִקְצָת בְּתוּלִיםמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
מכירת נכסי הבעל ע״י גרושתו לצורך הכתובה

ציון ד.
משנה. וגרושה לא תמכור אלא בבית דין.
...אבל הגרושה - לא תמכור אלא בבית דין מומחין, וכו׳.(רמב״ם אישות יז, יג)
גרושה לא תמכור אלא בבית דין מומחים, וכו׳.(שו״ע אבן העזר קג, ג)

במשנה נאמר שגרושה שמוכרת קרקע לצורך גביית כתובתה חייבת למכור בפני בית דין.
במשנה לעיל (צז, א) נחלקו תנא קמא ורבי שמעון אם אלמנה מן האירוסין מוכרת דוקא בפני בית דין או אף שלא בפני בית דין, ובגמרא נחלקו אמוראים בטעמו של תנא קמא שאינו מצריך שתמכור בפני בית דין. לדעת עולא הטעם הוא משום חינא, ומבארת הגמרא שלפי שיטתו משנתנו שמצריכה בגרושה שהמכירה תהיה בפני בית דין היא כרבי שמעון שאינו חושש לטעם של חינא, אבל לפי תנא קמא אף גרושה מוכרת שלא בפני בית דין מפני שצריכה חן. לעומת זאת לדעת רבי יוחנן הטעם בארוסה הוא שאין אדם רוצה שאשתו תתבזה בפני בית דין, ולפי טעמו משנתנו מוסכמת גם על תנא קמא, כיון שבגרושה לא אכפת לו שתתבזה בפני בית דין.
הר״ן (נו, ב בדפי הרי״ף) מביא את דעת הרשב״א שפוסק כעולא שהטעם הוא משום חינא וגם גרושה מוכרת שלא בפני בית דין, ואין הלכה כמשנתנו שהיא כדעת היחיד של רבי שמעון.
אולם הרא״ש (סי׳ י) פוסק כרבי יוחנן שהטעם בארוסה הוא שאין אדם רוצה שתתבזה אשתו, מפני שכך נראה בפשטות ממשנתנו שמצריכה בגרושה מכירה בפני בית דין. הרי״ד מוסיף שגם מהברייתא לעיל, האומרת שיורשיה מוכרים שלא בפני בית דין, משמע כרבי יוחנן, שכן עולא נדחק לפרשה שהכוונה דוקא לבתה או אחותה שיש להם צורך בחן, בעוד שרבי יוחנן מפרשה כפשוטה שהכוונה גם ליורשים זכרים.
כדעתם פוסקים הרמב״ם, המאירי, הריא״ז (הלכה א, א), הטור והשלחן ערוך, וכן מדייק הר״ן מהרי״ף שמביא את המשנה כצורתה, ואינו מכריע במחלוקת האמוראים לגבי הטעם בארוסה.
הרמב״ם בהלכות מלוה ולוה (יב, ג) פוסק כרבי יוחנן במסכת ערכין (כד, א) שנזקקים לנכסי יתומים אף לצורך כתובת אשה משום חינא, ומסבירים הר״ן והמגיד משנה שדוקא שם מתחשבים בטעם של חינא, מפני שיגרם לאשה הפסד מרובה אם תצטרך להמתין עד שהיתומים יגדלו, מה שאין כן בסוגייתנו שאין ההפסד מרובה שהרי תוכל למכור בפני בית דין. אולם הר״ן עצמו כותב שראוי שלא לפסוק כטעם של חינא גם בסוגיה בערכין.
בהסבר הטעם של חינא כותבים רבינו חננאל (מובא בתוס׳ פד, א ד״ה לכתובת), הרי״ף (נח, ב בדפיו) והרמב״ם (שם) שעל ידי כך שיהיה לנשים ממון ירצו האנשים לשאתן. לעומתם מפרש רש״י שהמטרה היא שהבעלים ימצאו חן בפני הנשים ולא תמנענה מלהנשא להם מחשש שמא יצטרכו בעתיד לטרוח במכירת הנכסים. הר״ן (שם) כותב שיש הבדל להלכה בין הפירושים בכגון שהאלמנה כבר נישאה, שלפירוש הרי״ף והרמב״ם הטעם של חינא שוב אינו קיים ולכן מוכרת דוקא בפני בית דין, וכמו כן אינה גובה את כתובתה מנכסי יתומים קטנים.



ציון ה.
באדיבות מכון הלכה ברורה ובירור הלכה (http://www.halachabrura.org) והרב דב גולדשטיין ות"ת כנגד כולם (tora.co.il, נייד: ‎+972-52-2424305) (כל הזכויות שמורות)
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144