×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא כתובות י״ג:גמרא
;?!
אָ
אוֹ לְחוּרְבָּה וְאָמְרוּ לָהּ מָה טִיבוֹ שֶׁל אִישׁ זֶה כֹּהֵן הוּא וּבֶן אֲחִי אַבָּא הוּא רַבָּן גַּמְלִיאֵל ור״אוְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמְרִים נֶאֱמֶנֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר לֹא מִפִּיהָ אָנוּ חַיִּין אֶלָּא הֲרֵי זוֹ בְּחֶזְקַת בְּעוּלָה לְנָתִין וּלְמַמְזֵר עַד שֶׁתָּבִיא רְאָיָה לִדְבָרֶיהָ. בִּשְׁלָמָא לִזְעֵירִי הַיְינוּ דְּקָתָנֵי תַּרְתֵּי לְסֵתֶר אוֹ לְחוּרְבָּה אֶלָּא לְרַב אַסִּי דְּאָמַר נִבְעֲלָה תַּרְתֵּי לְמָה לִי חֲדָא קָתָנֵי לְסֵתֶר דְּחוּרְבָּה. וְהָא לְסֵתֶר אוֹ לְחוּרְבָּה קָתָנֵי חֲדָא לְחוּרְבָּה דְמָתָא וַחֲדָא לְחוּרְבָּה דְּדַבְרָא וּצְרִיכִי דְּאִי אַשְׁמְעִינַן חוּרְבָּה דְמָתָא בְּהָא קָמַכְשַׁר רַבָּן גַּמְלִיאֵל מִשּׁוּם דְּרוֹב כְּשֵׁרִים אֶצְלָהּ אֲבָל לְחוּרְבָּה דְּדַבְרָא דְּרוֹב פְּסוּלִין אֶצְלָהּ אֵימָא מוֹדֶה לֵיהּ לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ. וְאִי אַשְׁמְעִינַן בְּהָהִיא בְּהָהִיא קָאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אֲבָל בְּהָא אֵימָא מוֹדֶה לר״גלְרַבָּן גַּמְלִיאֵל צְרִיכָא. מֵיתִיבִי זוֹ עֵדוּת שֶׁהָאִשָּׁה כְּשֵׁרָה לָהּ וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר אֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת אָמַר לָהֶם ר״ירַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אִי אַתֶּם מוֹדִים אבִּשְׁבוּיָה שֶׁנִּשְׁבֵּית וְיֵשׁ לָהּ עֵדִים שֶׁנִּשְׁבֵּית וְהִיא אוֹמֶרֶת טְהוֹרָה אֲנִי שֶׁאֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת. אָמְרוּ לוֹ אֲבָל וּמָה הֶפְרֵשׁ יֵשׁ בֵּין זוֹ לָזוֹ לָזוֹ יֵשׁ עֵדִים ולָזוֹ אֵין לָהּ עֵדִים. אָמַר לָהֶם אַף לָזוֹ יֵשׁ עֵדִים שֶׁהֲרֵי כְּרֵיסָהּ בֵּין שִׁינֶּיהָ אָמְרוּ לוֹ רוֹב גּוֹיִם1 פְּרוּצִים בַּעֲרָיוֹת הֵם אָמַר לָהֶן אֵין אַפּוֹטְרוֹפּוֹס לַעֲרָיוֹת. בד״אבַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים בְּעֵדוּת אִשָּׁה בְּגוּפָהּ אֲבָל עֵדוּת אִשָּׁה בְּבִתָּהּ דִּבְרֵי הַכֹּל הַוָּלָד שְׁתוּקִי. מַאי קָאָמַר לְהוּ וּמַאי קָמַהְדְּרִי לֵיהּ הָכִי קָאָמְרִי לֵיהּ הֲשַׁבְתָּנוּ עַל הַמְעוּבֶּרֶת מָה תְּשִׁיבֵנוּ עַל הַמְדַבֶּרֶת אָמַר לָהֶם מְדַבֶּרֶת הַיְינוּ שְׁבוּיָה אָמְרוּ לוֹ שָׁאנֵי שְׁבוּיָה דְּרוֹב גּוֹיִם2 פְּרוּצִים בַּעֲרָיוֹת הֵם אָמַר לָהֶם הָא נָמֵי כֵּיוָן דְּאִיסְתַּתַּר אֵין אַפּוֹטְרוֹפּוֹס לַעֲרָיוֹת. קָתָנֵי מִיהַת תַּרְתֵּי מְדַבֶּרֶת וּמְעוּבֶּרֶת תְּיוּבְתָּא דְּרַב אַסִּי תְּיוּבְתָּא. וְתִיפּוֹק לֵיהּ דְּהָתָם רוֹב פְּסוּלִין אֶצְלָהּ וְהָכָא רוֹב כְּשֵׁרִין אֶצְלָהּ מְסַיַּיע לֵיהּ לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי דְּאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי לְדִבְרֵי הַמַּכְשִׁיר מַכְשִׁיר אֲפִילּוּ בְּרוֹב פְּסוּלִין לְדִבְרֵי הַפּוֹסֵל פּוֹסֵל אֲפִילּוּ בְּרוֹב כְּשֵׁרִים. א״ראָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בלְדִבְרֵי הַמַּכְשִׁיר בָּהּ מַכְשִׁיר בְּבִתָּהּ לְדִבְרֵי הַפּוֹסֵל בָּהּ פּוֹסֵל בְּבִתָּהּ וְרַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר לְדִבְרֵי הַמַּכְשִׁיר בָּהּ פּוֹסֵל בְּבִתָּהּ. אָמַר רַבָּה מ״טמַאי טַעְמָא דר״אדְּרַבִּי אֶלְעָזָר בִּשְׁלָמָא אִיהִי אִית לַהּ חֲזָקָה דְכַשְׁרוּת בִּתָּהּ לֵית לַהּ חֲזָקָה דְכַשְׁרוּת. אֵיתִיבֵיהּ ר״ארַבִּי אֶלְעָזָר לְרַבִּי יוֹחָנָן בד״אבַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים בְּעֵדוּת אִשָּׁה בְּגוּפָהּ אֲבָל עֵדוּת אִשָּׁה בְּבִתָּהּ דִּבְרֵי הַכֹּל הַוָּלָד שְׁתוּקִי מַאי לָאו שְׁתוּקִי וּפָסוּל לָא שְׁתוּקִי וְכָשֵׁר. וּמִי אִיכָּא שְׁתוּקִי כָּשֵׁר אִין כְּדִשְׁמוּאֵל דְּאָמַר שְׁמוּאֵל עֲשָׂרָה כֹּהֲנִים עוֹמְדִים וּפֵירַשׁ אֶחָד מֵהֶם וּבָעַל הַוָּלָד שְׁתוּקִי. מַאי שְׁתוּקִי אִילֵימָא שֶׁמַּשְׁתִּיקִין אוֹתוֹ מִנִּכְסֵי אָבִיו פְּשִׁיטָא וּמִי יָדְעִינַן אֲבוּהּ מַנּוּ גאֶלָּא שֶׁמַּשְׁתִּיקִין אוֹתוֹ מִדִּין כְּהוּנָּה דִּכְתִיב {במדבר כ״ה:י״ג} וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהוּנַּת עוֹלָם מִי שֶׁזַּרְעוֹ מְיוּחָס אַחֲרָיו יָצָא זֶה שֶׁאֵין זַרְעוֹ מְיוּחָס אַחֲרָיו. דהָהוּא אָרוּס וַאֲרוּסָתוֹ דַּאֲתוֹ לְקַמֵּיהּ דְּרַב יוֹסֵף הִיא אָמְרָה מִינֵּיהּ וְהוּא אָמַרמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
E/ע
הערותNotes
ציון ג.
עיין בירור הלכה ליבמות ק, ב ציון ה.


נאמנות האשה כשהיא מוכחשת

ציון ד.
גמרא. ההוא ארוס וארוסתו דאתו לקמיה דרב יוסף, היא אמרה: מיניה, והוא אמר: אין, מינאי, אמר רב יוסף: למאי ניחוש לה? חדא - דהא קא מודה, ועוד - הא אמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה כרבן גמליאל!
ארוסה שנתעברה והיא בבית אביה - הרי הולד בחזקת ממזר, ואסור בבת ישראל ואסור בממזרת, ואם נבדקה אמו ואמרה ׳מארוסי נתעברתי׳ - נאמנת, והולד כשר, ואם הכחישה הארוס ואמר ׳מעולם לא באתי עליה׳ - הרי הולד ממזר, שאפילו היה בחזקת בנו ואמר ׳בני זה ממזר׳ - נאמן, והאשה אינה בחזקת זונה אלא נאמנת לומר ׳לארוסי נבעלתי׳ ואינה זונה. וכו׳.(רמב״ם איסורי ביאה טו, יז)
ארוסה שנתעברה והיא בבית אביה... אינה בחזקת זונה, אלא נאמנת לומר ׳לארוס נבעלתי׳, אפילו הוא מכחישה, והני מילי לעלמא, שאם נשאת לכהן לא תצא והולד ממנו כשר, אבל לארוס גופיה אסורה, דהא שויה אנפשיה חתיכא דאיסורא.(שו״ע אבן העזר ד, כז)

מהגמרא משמע שהארוסה נאמנת לטעון שהתעברה מהארוס אפילו כשאין הארוס מודה לדבריה, ומפרשים התוספות (ד״ה חדא) והרא״ש (סי׳ כט) שהכוונה לכגון שמת או הלך למדינת הים, אבל אם מכחיש אותה אינה נאמנת, כיון שגם רבן גמליאל מתיר רק בברי ושמא ולא בברי וברי, וכן דעת הר״י מיגש (מובא בשטמ״ק), הרמב״ן, הרשב״א, הרא״ה, הריטב״א, המאירי והר״ן (ד, ב בדפי הרי״ף).
על שיטתם מקשה השיטה מקובצת מלשון אביי בקושייתו בהמשך: ״ובהא כי לא מודה מכשר רבן גמליאל?״, בעוד שלפי פירושם היה צריך לומר: ״ובהא כי ליתיה קמן מכשר רבן גמליאל?״. הוא מתרץ שכיון שרב יוסף נקט בלשונו ״חדא דהא קא מודה, ועוד...״ - נוקט גם אביי בלשונו ״ובהא כי לא מודה״.
הרי״ד חולק על הרא״ש ומפרש שהיא נאמנת אפילו כשהארוס מכחיש וטוען שלא בא עליה מעולם, בין להכשיר את עצמה ובין להכשיר את בתה.
אולם הריא״ז (הלכה ג, ג) טוען כנגדו שלא האמינוה אלא כשאין מי שמכחיש אותה בטענה ברורה, אבל אם הארוס טוען כנגדה טענת ברי - אינה נאמנת יותר ממנו והרי היא וזרעה פסולים מספק.
הרמב״ם כותב שאם הארוס מכחיש - הולד ממזר, אך האשה נאמנת על עצמה ואינה זונה, ואם נשאת לכהן - לא תצא וולדה ממנו כשר, וכן פוסק השלחן ערוך.
הגר״א (סקס״ז) כותב שאף הרא״ש מסכים למה שכותב הרמב״ם, ומה שכותב שאינה נאמנת כשהוא מכחיש - היינו רק לענין כשרות הבן, שאין לו חזקת כשרות, ולא לענין הכשרות שלה עצמה.
החזון איש (אה״ע א, יג) מוכיח מהחידוש הזה של הרמב״ם שיסוד נאמנותה אינו מדין עד אחד, אלא מצד הכח שיש לטענה שהיא טענת ברי, שכן מדין עד אחד אינה יכולה להיות נאמנת כנגדו, כיון שעד אחד בהכחשה לאו כלום הוא.
באדיבות מכון הלכה ברורה ובירור הלכה (http://www.halachabrura.org) והרב דב גולדשטיין ות"ת כנגד כולם (tora.co.il, נייד: ‎+972-52-2424305) (כל הזכויות שמורות)
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144