×
Mikraot Gedolot Tutorial
גמרא
פירוש
הערותNotes
E/ע
גמרא עבודה זרה כ״ה:גמרא
;?!
אָ
אֶלָּא בִּתְלָתָא דִּכְוָותֵהּ גַּבֵּי יִשְׂרָאֵל בִּפְרוּצִים מִי שְׁרֵי וְהָתְנַן אאֲבָל אִשָּׁה אַחַת מִתְיַיחֶדֶת עִם שְׁנֵי אֲנָשִׁים וְאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל בלֹא שָׁנוּ אֶלָּא בִּכְשֵׁרִים אֲבָל בִּפְרוּצִים אֲפִילּוּ עֲשָׂרָה נָמֵי לָא מַעֲשֶׂה הָיָה וְהוֹצִיאוּהָ עֲשָׂרָה בְּמִטָּה. לָא צְרִיכָא גבְּאִשְׁתּוֹ עִמּוֹ גּוֹי1 אֵין אִשְׁתּוֹ מְשַׁמַּרְתּוֹ אֲבָל יִשְׂרָאֵל אִשְׁתּוֹ מְשַׁמַּרְתּוֹ. וְתִיפּוֹק לֵיהּ מִשּׁוּם שְׁפִיכוּת דָּמִים א״ראָמַר רַבִּי יִרְמְיָה בְּאִשָּׁה חֲשׁוּבָה עָסְקִינַן דְּמִירַתְתִי מִינַּהּ רַב אִידִי אָמַר אִשָּׁה כְּלֵי זַיְינָהּ עָלֶיהָ. מַאי בֵּינַיְיהוּ אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ אִשָּׁה חֲשׁוּבָה בֵּין אֲנָשִׁים וְשֶׁאֵינָהּ חֲשׁוּבָה בֵּין הַנָּשִׁים. תַּנְיָא כְּוָותֵיהּ דְּרַב אִידִי בַּר אָבִין הָאִשָּׁה אע״פאַף עַל פִּי שֶׁהַשָּׁלוֹם עִמָּהּ לֹא תִּתְיַיחֵד עִמָּהֶן מִפְּנֵי שֶׁחֲשׁוּדִין עַל הָעֲרָיוֹת.: לֹא יִתְיַיחֵד אָדָם עִמָּהֶן.: ת״רתָּנוּ רַבָּנַן יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּזְדַּמֵּן לוֹ גּוֹי2 בַּדֶּרֶךְ טוֹפְלוֹ לִימִינוֹ ר׳רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ שֶׁל ר׳רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָה אוֹמֵר דבְּסַיִיף טוֹפְלוֹ לִימִינוֹ בְּמַקֵּל טוֹפְלוֹ לִשְׂמֹאלוֹ. ההָיוּ עוֹלִין בְּמַעֲלֶה אוֹ יוֹרְדִין בִּירִידָה לֹא יְהֵא יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה וְגוֹי3 לְמַעְלָה אֶלָּא יִשְׂרָאֵל לְמַעְלָה וְגוֹי4 לְמַטָּה וְאַל יָשׁוּחַ לְפָנָיו שֶׁמָּא יָרוֹץ אֶת גּוּלְגׇּלְתּוֹ. ושְׁאָלוֹ לְהֵיכָן הוֹלֵךְ יַרְחִיב לוֹ אֶת הַדֶּרֶךְ כְּדֶרֶךְ שֶׁעָשָׂה יַעֲקֹב אָבִינוּ לְעֵשָׂו הָרָשָׁע [דִּכְתִיב] {בראשית ל״ג:י״ד} עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדוֹנִי שֵׂעִירָה. וּכְתִיב {בראשית ל״ג:י״ז} וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכּוֹתָה. מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִידֵי ר״ערַבִּי עֲקִיבָא שֶׁהָיוּ הוֹלְכִים לִכְזִיב פָּגְעוּ בָּהֶן לִיסְטִים אָמְרוּ לָהֶן לְאָן אַתֶּם הוֹלְכִים אָמְרוּ לָהֶן לְעַכּוֹ כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעוּ לִכְזִיב פֵּירְשׁוּ אָמְרוּ לָהֶן [תַּלְמִידֵי] מִי אַתֶּם אָמְרוּ לָהֶן תַּלְמִידֵי ר״ערַבִּי עֲקִיבָא אָמְרוּ לָהֶן אַשְׁרֵי ר״ערַבִּי עֲקִיבָא וְתַלְמִידָיו שֶׁלֹּא פָּגַע בָּהֶן אָדָם רַע מֵעוֹלָם. רַב מְנַשֶּׁה הֲוָה אָזֵלמהדורת על־התורה (כל הזכויות שמורות)
כולל ניקוד ופיסוק בפרקים מובחרים באדיבות הרב דן בארי וניקוד בשאר מסכתות באדיבות דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים (CC BY-NC)
הערות
1 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״עובד כוכבים״.
2 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״עובד כוכבים״.
3 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״ועובד כוכבים״.
4 כן בכתבי היד. בדפוס וילנא מופיע הטקסט המצונזר: ״ועובד כוכבים״.
E/ע
הערותNotes
דין ייחוד עם ישראלים פרוצים כשנשותיהם עמהם

ציון ג.
משנה (כב, א). ולא תתייחד אשה עמהן.
גמרא (כה, א). במאי עסקינן? אילמא בחד - דכוותה גבי ישראל מי שרי?!...
אלא בתלתא - דכוותה גבי ישראל בפרוצים מי שרי?!... לא צריכא, באשתו עמו, גוי - אין אשתו משמרתו, אבל ישראל - אשתו משמרתו.
כל אשה שאסור להתייחד עמה, אם היתה אשתו עמו - הרי זה מותר להתייחד, מפני שאשתו משמרתו. אבל לא תתייחד ישראלית עם הגוי, אף על פי שאשתו עמו, שאין אשתו של גוי משמרתו ואין להן בושה.(רמב״ם איסורי ביאה כב, ד)
כל אשה שאסור להתייחד עמה, אם היתה אשתו עמו - הרי זה מותר להתייחד, מפני שאשתו משמרתו. אבל לא תתייחד ישראלית עם הגוי ואף על פי שאשתו עמו.(שו״ע אבן העזר כב, ג)
לא תתיחד ישראלית עם גוי, אפילו הם רבים ונשותיהם עמהם.(שו״ע יורה דעה קנג, ד)

בסוגייתנו מבואר שייחוד ישראלית עם גוים אף על פי שהם רבים אסור כיון שהם פרוצים, וחידוש המשנה הוא שאף אם אשתו של הגוי עמו אין היא משמרתו ואסורה להתייחד עמם. לעומת זאת בישראלים, כשנמצאת שם אשתו של אחד מהם הייחוד מותר אף שהם פרוצים כיון שהיא משמרת אותם מן העבירה.
יש לדון אם ההיתר כשאשתו עמו נאמר דווקא כאשר יש שם פרוצים רבים או אף כשיש רק פרוץ אחד ואשתו עמו.
הטור (יו״ד) כותב: ״ולא תתייחד אשה עמהם אפילו הם רבים ונשותיהם עמהם וכהאי גוונא בישראל שרי ובגוי אסור״. הב״ח מבאר שכוונת הטור לומר שאף בישראלים פרוצים, שהם דומים לגוים, אם אשתו עמו מותר לישראלית להתייחד עמם, והוא הדין כשיש רק ישראל אחד פרוץ ואשתו עמו, והטור נקט לשון רבים כדי ללמד שבגוים אפילו הם רבים אין מועיל להם שאשתו עמו.
הבית יוסף כותב שהטור אינו מתכוון לומר שיש צורך בישראלים בשני תנאים להיתר, שיהיו רבים וגם שתהיינה נשותיהם עמהם, אלא די באחד מהם. הט״ז (סק״ד) מבאר שכוונתו שהתנאי שיהיו נשותיהם עמם מועיל אף בפרוצים, ותנאי זה מועיל אף ביחיד, והתנאי שיהיו רבים מועיל רק כשאינם פרוצים, דהיינו כשיטת הב״ח.
אולם בעל לחם סתרים מפרש שכוונת הטור שיש צורך בשני התנאים להיתר, אבל אם יש שם פרוץ יחיד אסור לישראלית להתייחד עמו אף כשאשתו עמו, וכן היא דעת החיד״א (בשער יוסף על הוריות, בתשובות שבסוף הספר, סי׳ א).


צורת ההליכה עם הגוי כשנזדמן עמו בדרך

ציון ד.ה.
גמרא. תנו רבנן: ישראל שנזדמן לו גוי בדרך - טופלו לימינו. רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה אומר: בסייף - טופלו לימינו, במקל - טופלו לשמאלו. היו עולין במעלה או יורדין בירידה - לא יהא ישראל למטה וגוי למעלה, אלא ישראל למעלה וגוי למטה.
...ולא יתלווה עמהן בדרך. פגע בגוי בדרך - מחזירו לימינו. היו עולין במעלה או יורדים בירידה - לא יהיה ישראל למטה וגוי למעלה, אלא ישראל למעלה וגוי למטה, שמא יפול עליו להמיתו. וכו׳.(רמב״ם הל׳ רוצח ושמירת הנפש יב, ז)
אם נזדמן לו בדרך גוי חגור סייף - טופלו לימינו. (היה לגוי מקל בידו - טופלו לשמאלו). היו עולים בעליה או יורדים בירידה - לא יהא ישראל למטה וגוי למעלה, (ומכל מקום טופלו קצת לימינו), וכו׳.(שו״ע יורה דעה קנג, ג)

הבית יוסף מבין שתנא קמא בברייתא סובר שתמיד טופלו לימינו ורבי ישמעאל חולק עליו ומחלק בין גוי החגור בסיף לבין גוי שיש לו מקל. לפי הבנתו הרמב״ם פוסק כתנא קמא ולכן כותב בסתם שמחזירו לימינו, בעוד שהטור שמחלק פוסק כרבי ישמעאל.
גם הריא״ז (הלכה א, ד) מביא רק את דברי תנא קמא, אבל הרי״ף (דף ז, ב בדפיו) והרא״ש (סי׳ ה) מביאים את הברייתא בשלמותה, ויתכן שלדעתם רבי ישמעאל אינו חולק על תנא קמא אלא מפרש את דבריו.
המחבר בשלחן ערוך כותב שאם הגוי חגור בסיף טופלו לימינו, והרמ״א מוסיף שאם היה לגוי מקל טופלו לשמאלו. הגר״א (סק״ד) מבין שהרמ״א פוסק כרבי ישמעאל בניגוד לרמב״ם שפוסק כתנא קמא. מדברי הגר״א לא מבואר כיצד הוא מפרש את פסיקת המחבר, אך נראה שאף הוא פוסק כרבי ישמעאל, שהרי מלשון תנא קמא נראה שטופלו לימינו אף כשאין עליו כלי זין, בעוד שהמחבר כותב שטופלו לימינו דווקא בכגון שחגור בסיף.
רש״י (ד״ה לא יהא) והר״ן כותבים שגם כשהולכים בדרך עליה וירידה, שאז על הישראל להקפיד להיות למעלה, נשאר הדין שטופלו לימינו. אולם הרי״ד (בתוספותיו) כותב שהדין שטופלו לימינו נוגע רק להליכה בדרך מישור.
הרמב״ם והמחבר אינם כותבים שגם בדרך ירידה ועליה טופלו לימינו, אבל הרמ״א מוסיף זאת.
באדיבות מכון הלכה ברורה ובירור הלכה (http://www.halachabrura.org) והרב דב גולדשטיין ות"ת כנגד כולם (tora.co.il, נייד: ‎+972-52-2424305) (כל הזכויות שמורות)
הערות
E/ע
הערותNotes
הערות
Gemara
Peirush

כותרת הגיליון

כותרת הגיליון

×

Are you sure you want to delete this?

האם אתם בטוחים שאתם רוצים למחוק את זה?

×

Please Login

One must be logged in to use this feature.

If you have an ALHATORAH account, please login.

If you do not yet have an ALHATORAH account, please register.

נא להתחבר לחשבונכם

עבור תכונה זו, צריכים להיות מחוברים לחשבון משתמש.

אם יש לכם חשבון באתר על־התורה, אנא היכנסו לחשבונכם.

אם עדיין אין לכם חשבון באתר על־התורה, אנא הירשמו.

×

Login!כניסה לחשבון

If you already have an account:אם יש ברשותכם חשבון:
Don't have an account? Register here!אין לכם חשבון? הרשמו כאן!
×
שלח תיקון/הערהSend Correction/Comment
×

תפילה לחיילי צה"ל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן י"י אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: "כִּי י"י אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: אָמֵן.

תהלים ג, תהלים כ, תהלים קכא, תהלים קל, תהלים קמד

Prayer for Our Soldiers

May He who blessed our fathers Abraham, Isaac and Jacob, bless the soldiers of the Israel Defense Forces, who keep guard over our country and cities of our God, from the border with Lebanon to the Egyptian desert and from the Mediterranean Sea to the approach to the Arava, be they on land, air, or sea. May Hashem deliver into their hands our enemies who arise against us! May the Holy One, blessed be He, watch over them and save them from all sorrow and peril, from danger and ill, and may He send blessing and success in all their endeavors. May He deliver into their hands those who hate us, and May He crown them with salvation and victory. And may it be fulfilled through them the verse, "For Hashem, your God, who goes with you, to fight your enemies for you and to save you", and let us say: Amen.

Tehillim 3, Tehillim 20, Tehillim 121, Tehillim 130, Tehillim 144